Gå til innhold
Fiskersiden

Sørv på isen?


Anatema
 Share

Recommended Posts

Jeg skal vel fiske litt på isen til vintern, og jeg har lyst til å prøve å meite med agnfisk etter abbor og gjedde.

Men her i skiensområdet finnes det ikke annet enn sørv å bruke som agnfisk. (Det finnes vel noe vederbuk og gullbust litt utenfor byen, men det er ikke der jeg fisker)

Men går ikke sørven i en slags dvale om vinteren? Eller er det mulig å få den på isen.

Jeg har snakket med folk som har "huket" såkalte "karuss" om vinteren i et vann vi fisker i.

Dette dreier seg om sørv.

Er eneste muligheten å huke/rykke fisken?

Isåfall hvordan finner/ser man fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormyska med maggot eller bare krok med maggot kan gi sørv også om vnteren. Sørven går ikke i dvale, mener ikke like lett å få som f.eks mort. Fôr opp en plass og fisk over denne så øker du sjansen betraktelig.

Men, hvorfor ikke bruke småabbor, disse funker like bra som sørv eller mort.

Sild og makrell fra Rimi funker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Avkroken nevnte kan sild og makrell fra frysedisken fint brukes. Har fått nok gjedder på det til å anse det som et greit "reserveagn". Skulle ikke forundre meg om det kan være bedre enn mort enkelte dager.

Ellers kan du jo fiske opp mort eller småabbor andre steder nå i sommer (eller sørv der du bor selvsagt) og fryse de ned i posjonsposer. Bare pass på at posene er lufttette så fungerer de også bra. Tin de opp før isfisketuren ellers må du ty til ubehagelige tinings-metoder utpå isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fersk agn er nok best, skulle i hvert fall tro det, men opptint agnfisk har funket såpass bra mange nok ganger til at jeg ikke ville være bekymret for å fiske med det.

Men et noen ting er viktig å huske på:

- Frossen og tint agnfisk er ofte litt mer løs i kjøttet og kan/bør bindes bedre fast til kroken med sytråd.

- Hvis det slipper luft inntil fisken mens den ligger i

fryseren blir den tørr og dårlig som agnfisk.

- Hvis den ikke er ordentlig tint slik at den er frossen innvendig vil rovfisken gjerne spytte den ut.

- Som alltid ellers har størrelsen på agnfisken mye å si. Kapp evt filet hvis du bare har stor agnfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gjeddepers, 9 kilo, ble tatt på en 15 grams fryst laue som hadde ligget uten emalasje i fryseren i over 1 år, så alt er mulig.

Men enig med Gabrielsen, pakk fisken godt inn for bedre resultat. Det beste for å få best resultat i fryseren er å fylle en melkekatong med agnfiak, fyll så opp med vann og sett det i fryseren. Isblokken du da får rund fisken hindrer at oksygen kommer til og lager en form for vakum. I vannet kan du også tilsette farge og lukt for å gjøre agnet, om mulig, enda bedre,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen fisk som graver seg ned i mudderet? Hvorfor skulle de gjøre det?

Fisk som suter, karuss, karpe med mer skrur ned hjertepumpa noen hakk når kulda kommer. I eldre bøker står det gjerne at de slutter å ta til seg mat, graver seg ned osv, dette stemmer ikke.

Fisken står rolig rett over bunn uten mye bevegelse, men på en god dag tar den en svømmetur og spiser litt mat. Både suter og karpe er "vanlig" å få på ismeite.

Karuss har jeg ikke hørt så mye om, men den må nok spise litt på vinteren den og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Var vi ikke enige om at det ikke var lov å flytte på død agnfisk gutter?????

Fisk agnfisken i samme vannet nå-og frys den ned. Da er du safe:-)

Ellers funker makrell godt til gjedde her på akrmøy ihvertfall, og davidsen har dratt en purke på småsei....

Det er umulig å komme til vannet om sommern!

Så og si umulig hvertfall.

Minst 50 meter med siv hele veien jo!

Bård og Lars var der og fiska i programmet sitt en gang.

Vannet heter Børsesjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.