Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedde på tv2 nyheter.


Recommended Posts

Så på intoen om at det skulle være noe om gjedde på tv2 nyhetene.

"Gjeddejakt med manngard" eller no sånnt.

Sikkert ikke noe langt innslag men sikkert greit å få med seg føg med.

Ikke akkurat mye å rope hurra for.

Et innslg på ca. et minutt og fjerning av gjedde fra telemarkskanalen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk med meg at de var mest redd for at den skulle komme inn i storørretvannene i kanalen. Så får det så være at den lever side om side med ørreten på Mjøsa, Tyrifjorden, Randsfjorden, Eikern osv uten å gjøre noen skade på ørretbestanden der. Muligens er de næringskonkurrenter til en viss grad, men på de sjøene har de stort sett levd i harmoni...

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk med meg at de var mest redd for at den skulle komme inn i storørretvannene i kanalen. Så får det så være at den lever side om side med ørreten på Mjøsa, Tyrifjorden, Randsfjorden, Eikern osv uten å gjøre noen skade på ørretbestanden der. Muligens er de næringskonkurrenter til en viss grad, men på de sjøene har de stort sett levd i harmoni...

Skal ikke påstå at jeg veit hele innvandringshistorien til artene i vannene du nevner på Østlandet, men jeg mener da at gjedda er en mer eller mindre "opprinnelig" art der. Kommer gjedda opp Telemarkskanalen, veit en jo ikke hvordan den vil påvirke artene som er der fra før. Det finnes historier som viser at det har gått greit med innføring av nye arter til enkeltvann/vassdrag, men også eksempler på vann som totalt har endret artsammensetning/dominerende fiskearter osv.

En annen ting er jo at de store innsjøene i øvre deler av Telemarkskanalen har tilførsel fra en rekke vann/vassdrag med en annen artsammensetning (også færre arter). Disse vannene vil jo også påvirkes av en evt. "innføring" av gjedde lenger nede i systemet. Det er jo tross alt ikke høye fosser overalt som hindrer å fisken spre seg videre oppover mot fjellet.

Å slippe til gjedda pga av det "muligens" vil gå bra og storørretstammen vil bestå som den er idag, er for lettvin konklusjon, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett, jeg er ikke FOR at gjedda skal spre seg oppover i vassdraget (hva skulle egentlig det tjene til?), men jeg vil tro den neppe får de beste villkårene i store, karrige og dype innsjøer der stort sett artssammensetningen består av røye og ørret. Og i flere av de nevnte vannene østpå er ikke gjedda opprinnerlig, men havnet der på 1800-tallet.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

De dro jo en feit ørret på en 13-14 kilo i fjor i Bandak hvis jeg ikke husker helt feil.

Men det er allerede gjedde i store deler av kanalen. Alle områdene ved Skien er stappfulle av gjedde, + Norsjø... Sikkert gjedde oppover ved lunde og flåvatn og, ekke sikker men...

Fjerning av gjedde i vassdraget er jo bare idiotisk i og med at det er umulig og det fører sikkert til ødeleggelse av vassdraget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det beste tiltaket for å holde gjeddebestanden i sjakk nettopp å spare større gjedder, noe jeg tviler på ble gjort her.

Flere forsøk har vist at utfisking særlig rammer de større gjeddene, som som på få år fører til stor oppvekst av mindre gjedder, som er hissigere på fisk som ørret og abbor enn store gjedder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dro jo en feit ørret på en 13-14 kilo i fjor i Bandak hvis jeg ikke husker helt feil.

Men det er allerede gjedde i store deler av kanalen. Alle områdene ved Skien er stappfulle av gjedde, + Norsjø... Sikkert gjedde oppover ved lunde og flåvatn og, ekke sikker men...

Fjerning av gjedde i vassdraget er jo bare idiotisk i og med at det er umulig og det fører sikkert til ødeleggelse av vassdraget...

Herregud, her er det jo snakk om å stoppe gjedda så den ikke sprer seg lenger opp enn til Lunde sluser og videre oppover kanalen, ikke å utrydde den i de nedre delene.. Kanalen blei jo opprinnelig bygd for å lette fløting av tømmer forbi fosser og stryk, som også naturligvis fungerte som vandringshinder for fisk. Etterhvert som gjedda har blitt mer dominerende i Norsjø og de nedre delene av vassdraget, har det også blitt mer press oppver langs slusene.

Norsjø/Heddalsvannet, Bøelva og mange av de tilhørende elver/vann har gjedde som en naturlig/opprinnelig art. De øvre delene av telemarkskanalen har ikke hatt gjedde naturlig, og siden vi heller ikke veit hvordan en evt. spredning vil påvirke artssammensetningen, mener jeg de gjør klokt i å stoppe gjedda.

Ta en kikk på kartet, så ser en at det ikke er snakk om ett enkelt vann som kan bli berørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, her er det jo snakk om å stoppe gjedda så den ikke sprer seg lenger opp enn til Lunde sluser og videre oppover kanalen, ikke å utrydde den i de nedre delene..

... sorry

Et innslg på ca. et minutt og fjerning av gjedde fra telemarkskanalen wink.gif
Endret av Bendik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.