Gå til innhold
Fiskersiden

Tørrfisk av gjedde


Perca
 Share

Recommended Posts

I løpet av isfiskesesongen så har det blitt kroket en del gjedder. Noen var det meningen å ta med hjem for å lage gjeddekaker av, de fleste ble sluppet ut igjen, men andre ble kroket så dypt at jeg avlivet dem. :blink:

Og det må jo innrømmes at jeg ikke akkurat fikk stående applaus når jeg kom hjem med 4 gjedder 1 time før vi fikk gjester... Det var da jeg fikk den "glupe" ideen om å førsøke å lage tørrfisk av gjedda. Jeg hadde sløyd gjeddene ute på isen og knøyt en snor rundt halerota på dem og hang dem opp. Det syntes Fruen var en glimrende ide helt til hun så hvor jeg hadde hengt dem opp... Da ble det spetakkel gitt... :D

Jeg hadde jo kommet på den fantastiske ideen om å benytte klesstativet til Fruen som "fiskehjell"! OK! La oss forbigå denne delen av den familiere uenighet i stillhet...

torrfisk.jpg

Fisken fikk lov til å henge på stativet helt til sist helg! Og da måtte jeg sjekke resultatet med noen som virkelig "kan" tørrfisk... Nemlig bikjene mine! :lol:

frida.jpg

Her blir tørrgjedda nøye vurdert av Abborstøveren Frida...

Og etter nøye smaking, lukting og knasking så ble den godkjent! Gjeddeliket forsvant på rundt regnet et minutt! Jeg forsøkte å ta fra henne tørrfisken, men da fikk jeg "drepeblikket" og lot henne få spise den opp uten videre seremonier.

Lurer du på om Elg, Gjørs og Gjeddehunden Petra likte den Enebakkske varianten av tørrfisk?

petra.jpg

Svaret er et rungende JA! Hun nevnte for meg at hun gjerne blir med på flere fisketurer. :lol:

Fisken hang jeg opp i begynnelsen av februar og har blitt skikkelig bra tørrfisk! Om den er egnet som menneskeføde skal jeg ikke påstå, men bikjene syntes jo den var god. Det var i hvertfall et forsøk på å bruke gjeddene til noe mer fornuftig enn å kaste dem, noe som hadde vært alternativet med disse gjeddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant lesning Per! Er dette noe man kan gjøre med fyresdalsk ørret og eller?

Smakte såvidt på tørrfisk av torsk i sommer, det var faktisk ikke ille! Godt å knaske på :ninja:

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kan ramse opp bortimot 700 andre måter å bruke Fyresdalørreten på som er bedre enn å lage tørrfisk av den...

All feit fisk vil harskne i tørkeprossessen og jeg kan love deg at det smaker "pyton"! Jeg har en gang fått servert noe de innfødte kalte "bokna" sild på Vestlandet, og det er tørka sild. Som du sikkert vet så er sild en feit fisk. Jeg er veldig glad i å spise fisk, men det er noe av det jævligste jeg noen gang har spist! Hadde det ikke vært for at han innfødte hadde noe alldeles forferdelig dårlig HB som vi skyldte det ned med, så spørs det om jeg hadde overlevd! :D

Jeg kan kanskje legge til at så fort han innfødte snudde seg bort, så fora vi bikja hans med disse sildegreiene. Og det er ingen hemmelighet at den bikja ble forferdelig gæær`n i magan! Dette skjedde en St.Hansaften utenfor Selje ved Stadt. Den bikja klarte ikke båtturen fra Klosteret og tilbake til Selje uten at den dreit ombord 2 ganger... Og det er ikke så veldig lange turen.

Altså, kort fortalt Lasse, bruk ørreten til noe mer fornuftig en å forsøke å tørke den! :) Det kan jo hende at det finnes noe lokalt "Fyresdals-ildvann" du kan svelge den ned med, men jeg hadde i såfall droppet ørreten! :blink:

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fantomet

<<Gjedden plejer man tørre,da den,tilforn vel virket,smaker ganske god.Men skulde man fortære den,efterat den haver hængt paa Stavburet nogle Aar,saa maatte man først bestille sig Pultlæders Mave.>>

Axel Christian Smith

Sogneprest i Trysil i annan halvdel av 1700-tallet

(Puntlæder=sålelær)

Det forekommer tørket gjedde i Tufsingdal som er mer enn 50 år gammel og som fortsatt er spisbar.

Kan forøvrig anbefale Boka: Røyk og rak,tørk og grav av Helge Hagen for de som ikke allerede sitter med den.

Tørking av ørret/laks er fullt mulig og er en gammel konserverings-metode på disse artene.

Det forutsetter gode tørkeforhold og att det skjer til riktig tid på året.(Tilnærmet kuldegrader og god luftsirkulasjon)

MVH Eirik

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.