Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilke arter er dette?


odder
 Share

Recommended Posts

Tom Ole, med hjelp av andre ildsjeler holder på med en kampanje nå for å DNA teste flire/brasme/hybrider fra Nitelva. Har du disse fiskene ennå?? Vi trenger de. Min gjetning er :

Flire øverst

Flire/brasme hybrid nederst (mer brasme enn flire)

Vanskelige fisker i denne str, spesiellt med tanke på den utukten som foregår der nede....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

diameteren på fliras øye er lik eller større enn avstanden fra øyets forkant og til snutespissen.

Øyet går nesten til forkanten, dvs noen millimeter fra.

brasmeflire.jpg

Er det øverste flire, er det nederste flire også. Men som sagt, den går ikke helt ut omkretsen altså. Begge fiskene har like trekk ang det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

diameteren på fliras øye er lik eller større enn avstanden fra øyets forkant og til snutespissen.

Øyet går nesten til forkanten, dvs noen millimeter fra.

brasmeflire.jpg

Helt riktig remy, likevel så har det åpnet seg opp en ny verden etter at vi startet med dette(vi.. vel, vel, det er Tom Ole som teller skjell og finner[ :D ] jeg fisker de.. ). Hovedpoenget er om vi kan finne ut hva som er en hybrid, og hvor mye avvik en flire kan ha før det er en hybrid. DNA profilene blir i så måte en genial artsgjenkjenningsmetode. Man kan ta ett skjell eller en finnebit, og fisken kan identifiseres. Men vi mangler fortsatt mye fisk, flirer, brasmer og hybrider for å kunne gjennomføre dette. Svelgtennene må også til pers.... det blir mye fiskesuppe av slikt[ ;) )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det er en ren brasme da knekken mellom nakken og hodet på fisken er i drøyeste laget. Dette indikerer en gammel fisk, noe en brasme på denne str ikke ville vært. Umulig å gi et sikkert svar på bakgrunn av det bildet, mn som sagt, mer brasme enn flire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra disse bildene er det ikke mulig å gi et 100% svar.

Har du fiskene kan jeg (muligens) finne det ut for deg. Tar de gjerne i mot.

Og jeg oppforder forsatt alle som får slike fisk å levere dem til meg.

men en ren tipping bli at begge er hybrider. Litt usikker på den øverste, syns den har en del flire-trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.