Gå til innhold
Fiskersiden

Mausund 29-30. april 2006


SMS
 Share

Recommended Posts

Klubbtur med Trondheim Havfiskeklubb til Mausund i helgen, en liten øygruppe litt nord for Frøya, hvor vi har fått mye bra fisk før, bl.a. piggskater, pigghå, grom hyse.

Jeg har tidligere aldri fått torsk over 10 kg, ganske pinlig egentlig mtp alle stedene jeg har fiska hvor det har vært muligheter, men på denne tida på Mausund hadde jeg forventinger om at 10-kilosbarrieren endelig skulle brytes. Hvilken båt man trekkes på kvelden før er særdeles viktig, siden skippernes lokalkunnskap er aldeles avgjørende for utfallet av havfisket. Audun Aursøy har legendestatus blant havfiskere som har vært med han ut, spesielt på langeplassene hans (hvor Terje i klubben fikk en på 34,7 for to år siden). Selv ble jeg ikke trukket på Auduns båt, men på "Ormskjær" og var meget godt fornøyd med det siden han ble beste skipper under festivalene i fjor, og er en trivelig fyr med mange gode torske- og lyreplasser i bakhånd.

09.00 lørdag morgen var det utror og vi kjørte en drøy time ca rett nordover og fiska på 85-90 meters dyp, og hvilket torskefiske vi fikk oppleve! Dette ble det klart råeste havfisket jeg har vært på noen gang hittil, og alle 6 på båten fikk torsk over 10 kg. Storfisker Øivind Braa dro over 180 kg fisk, og 8-9 torsk over 10 kg. I tillegg dra Øivind sei på 11,54 kg, og skulle normalt sett ha vunnet turen (vi veier inn èn fisk av hver art vi får). De andre på båten fikk to torsk over 15 og to over 13 kg. Selv fikk jeg mine 4 hittil største fisk ila et par timer; torsk på 19720, 12945 og 12875 og en lange på 14640. Drøyt! De to største torskene ble begge tatt på en 15 cm lang dyprød shad fisket som opphenger, og torsken på 12875 tok på en 23 cm rød/gul shad på 300 grams jigghode under hiling etter storsei. Langa tok på en selvlysende Berkley Power Grub 8" på 500 g jigghode med en halv sildefilet. Langa og stortorsken min gjorde utslaget så jeg vant dagen ganske klart med 10 kg mer enn Øivind på andreplass. I tillegg fikk vi brosmer opptil 3 kg og hyser opptil 2,5 kg. De heldige som var blitt trukket på Auduns båt hadde dratt så mye storsei opptil 11,45 kg de ville, samt flere torsk på rundt 9-11 kg.

4948_s.jpg

Torsken min det! 19720 g

4946_s.jpg

To "mindre" torsk på 12945 og 12875 g

4947_s.jpg

Ny pers på lange for meg; 14640 g

Søndagen var jeg ute med en annen skipper, som ikke har så gode plasser som skipperen på Ormskjær eller Audun, og fisket var relativt tregt til Mausund å være, med sei og lyr opptil 5 kg, brosme opptil 4 kg og hyse opptil 3 kg. Dagens store høydepunkt for min del ble en kveite på 4,725 kg tatt på sild på slep etter en pilk. Var egentlig tiltenkt piggskate, men kveita tok midt i vannet da jeg sveiva raskt inn, tverrvendte, raste ut og slo med hodet så stanga gynga på det karakteristiske viset som tyder på at det er kveite det er snakk om. Både skipperen og jeg tippa kveite lenge før vi så fisken, og nå begynner jeg nesten å føle meg dreven på småkveitefiske siden dette var min fjerde på under et år... :D Ble faktisk tatt enda en kveite på båten rett før jeg fikk min, denne var på 2,3 kg og tok på agna pilk på bånn.

4949_s.jpg

Min hittil 4. og nest største kveite; 4725 g på slep med sild etter pilk.

De som var med Audun ut fikk som dagen før så mye storsei opptil 10 kg som de ville ha, samt flere torsk opptil 13 kg. Ca halvparten av de 16 som var på tur fikk fisk over 10 kg, nok en vellykket tur til Mausund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da et veldig fiske, da. Vel, vel - da er det vel 20 kilosgrensa som gjelder.

'

Må jo være det naturlige målet det på Røst til sommeren! :huh:

Har hatt litt komplekser for torskepersen min på bare 8750 fra tidligere, godt å få knust den godt og inderlig, siden det er nok av andre "kompleks-arter" å ta fatt på for min del. Deilig å endelig få torsk over 10 kg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ay Caramba!

Flotte fisker gett. Dugelig size på torsken, fin lange og ikke minst kveite! En sånn en kan jeg tenke meg. Veldig. Men grattis med flott fangst, og endelig torsk over 10 kilo. Når du først skulle bikke tiern gjorde du det skikkelig også! Kudos og kred til deg fra meg!

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Været var bra ja, men slitsomt med så krappe bølger og sterk vind som vi hadde. Bra sliten i hele kroppen etter 5 timer med konstant bra fiske og vanskelige bølger.

Skal ikke skru ned forventningene dine Geir, slett ikke, bare understreke hvor viktig det er å være på rett sted. På lørdagen var det best fiske på båten min, bra fiske på den ene av de andre båtene, og helt elendig på den tredje, som faktisk bare lå noen hundre meter unna båt nr 2 hele dagen. Skippernes lokalkunnskap var helt avgjørende for kanonfisket vi hadde!

Som det kan leses ut av veiekortene her så var det slett ikke bare jeg som fikk storfisk:

http://www.fiskeklubb.com/div/290406/storf..._på_mausund.htm

Lørdagen var de 9 første med Torleif ("Ormskjær") og Audun ut, mens de 5 siste var med den tredje båten.

Søndagen var de 4 første på båten til Audun, mens resten var på de to andre båtene (Torleif og "Ormskjær" gikk dessverre ikke ut på søndagen).

På Mausund i helgen var i hvert fall nøyaktig lokalisering helt avgjørende for resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Mausund i helgen var i hvert fall nøyaktig lokalisering helt avgjørende for resultatet

Slik er havfisket,allerverdens riktig utstyr og agn er null verdt om en ikke treffer på rette plassen så jeg er absolutt forberedt på at forventningene kan vise seg å være noe vel optimistiske.Men det er vel nettopp denne evige troen på at "neste gang blir det fullklaff" som gjør at en fortsetter år etter år.De jeg skal fiske med har vært der tidligere og har en del posisjoner til bl.a.skate,lange o.a. Med en ukes fiske fra en velutstyrt trailerbåt skal det vel godt gjøres å ikke få noen spennende fangster. Været er selvfølgelig også en faktor som spiller inn,og som kan ødelegge de beste planer.Tar med utstyr for kyst/bryggemeite i tilfelle været slår seg vrangt.

Har du noen gode råd og tips du vil dele så er det fint,gjerne på PM.

Endret av limanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.