Gå til innhold
Fiskersiden

Sor Afrika


erik
 Share

Recommended Posts

Naa har jeg endelig faatt provd meg med fiskestang her nede, etter aa ha vaert her i en droy uke. Resultatet etter en dags meiting fra diverse klipper og moloer var: nada, null, zipp og ingenting. Har kun mistet en dross med kroker og sokker. I morgen skal jeg ut aa snorkle med hvithai (meg i bur), saa da regner jeg i hvert fall med aa faa se en "fisk". Om ikke annet saa er jeg i hvert fall blitt solbrent. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind og Klaus i klubben var som nevnt i det gamle forumet der nede. I Angola ble det Bronze Whaler på opptil 70 kilo fra land, gutta blanka på Tigerfish i Zambezi, men fikk da sett noen hvithai på opptil fem meter på armlengdes avstand i Sør-Afrika. La ut en link med bilder, men husker ikke adressen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg tilbake i gamlelandet igjen. Dessverre ble det bare to dager med fisking, og fluestangen måtte hvile på grunn av vind. Men den ene dagen som jeg dro til en molo i noe som het Gordons Bay (times kjøring fra Cape Town), fikk jeg full klaff. Men haisafarien først:

Vi stod opp grytidlig og kjørte et par timer ned til stedet hvor turen skulle begynne. Etter en liten frokost og briefing, bar det ut til sjøs. Gutta brukte lemonshark som de kapet i småbiter og hang utenfor båten i løknett som lokkemat. Som agn ble det brukt tunfisk som var festet under en liten flotør i enden på et 10-12 meter langt tau. Ponget med denne var å dra godbiten unna når haien kom, for å få de helt inn til båten. Etter 1,5 time så vi den første av i alt tre hvithaier. Dette var en liten kar på rundt halvannen meter, som stakk av ganske fort. Men nå ble buret sjøsatt, og de første tre av i alt ni dykkere gikk i vannet. Vi fikk absolutt valutta for pengene i løpet av dagen, med en highlight i form av en hai på nærmere 3 meter, som passerte buret på en armlengdes avstand.

Så til fiskingen:

Dagen begynte med litt meiting i kaiområdet etter diverse akvariefisk. Etter å ha meitet opp noen multer fant jeg ut at jeg skulle prøve med en av dem som agn utenfor moloen. Multene varierte lit i størrelse, men jeg tok en på 10-12 cm og kappet av hodet og halen. Kroppen monterte jeg så på en stor enkeltkrok og en vanlig gjeddefortom med et 20 grams søkke, før jeg kastet det så langt jeg klarte med Berkleyen min. Så satte jeg meg til med den lettere strangen og fortsatte å meite småfisk.

Etter et snaut kvarter kom drømmenappet! Stangen med multen på stod i helspenn, og med ærefrykt i blikket så jeg hvordan spolen på Calcuttaen begynte å gå rundt. I en lettere panisk tilstand sveiver jeg inn stangen jeg har i hendene, og får tak i den andre stangen i det den truer med å forvinne ut i blåmyra. Tilslaget var vel strengt tatt ikke nødvendig, men det var utrolig deilig å kjenne hvordan det svarte tungt der ute.

Etter drøye tjue minutter med så hardt press jeg tør på 0,42 sena, får jeg se haien i det den rolig durer forbi meg der jeg står ytterst på moloen. En av de lokale gutta sier til meg at det er en Grey Shark, sannsynligvis rundt ti kilo. Dessverre skulle min første kontakt med hai ende med forferdelse, i det haien i landingsøyeblikket kører hodet ned i betongblokkene på utsiden av moloen, og drar av sena i prosessen.

Med adrenalin i blodet og hender som skjelver, knyter jeg på et nytt tackel, og en ny multe. Rett etter at jeg har kastet ut, må jeg dog sveive inn igjen, fordi en annen kar kroker, lander og gjennutsetter en St. Joseph Shark på rundt 4-5 kilo. Denne karen brukte vesentlig tyngre stæsj en meg, så han hadde ingen problemer med å holde fisken unna de steinene som jeg nå hadde utviklet et hatforhold til.

Heldigvis skulle lykken snart snu, og i det solen truet med å gå ned, og kompisen min som jeg bodde hos der nede ringte og så han kom for å hente meg, napped det igjen. Denne gangen var jeg fast bestemt på å holde haien, som var en blåkopi av den første, lang unna de berømmelige steinene. Etter en fight som riktignok ikke ga de værste adrenalinkickene, men som i steden først så ut som en rolig maktdemonstrasjon fra haiens side, kom haien "min" inn til moloen. For å unngå steinene tok jeg med meg haien på en "tur" på innsiden av moloen, inn til en avsats som lå nede i vannkanten. Der fikk jeg kontakt med et par på ettermiddagstur, som litt skrekkslagne sa ja til å holde stangen min, mens jeg klatret ned for å forsøke å lande haien. Etter litt om og men kunne jeg så ta høyre lanke og taile haien mens den gjorde sitt beste for å vri seg unna. Tror paret fikk en nesten like stor opplevelse som meg!

Haien var 127 cm, veide 9,5 kg og ende på grillen hos en av de lokale gutta.

Alt i alt en kanontur, som inkluderte fjellklatring i Table Mountain, roadtrip til Namibia, trivelig lokalbefolkning, fisking, store mengder bra øl, braai (lokalt grillparty) og mye annet gøy. [8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder er som vanlig tatt med engangskamera, så jeg får prøve å ta meg en tur til FotoKnudsen, siden de visstnok legger bildene på nett. Håper for alt i verden at de ble bra! Må nok tilbringe en del tid på jobb til uken, men jeg skal prøve å få gjort det så fort som mulig. Sjefen mumlet noe om store mengder tvangsarbeid ala fotlenker og hakke, for å ta igjen for ferien....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.