Gå til innhold
Fiskersiden

ErikR's sørlandstråd


ErikR
 Share

Recommended Posts

Forandrer en av postene og lager liksågodt en fellestråd for mine turer på sørlandet. jeg vil forsøke så godt jeg kan å legge inn bilder fra turene. desverre har jeg for øyeblikket litt porblemer med kameraet og med å få inn bilder fra pc'en. men regner med det skal ordne seg. iallefall så håper jeg å legge inn korte rapporter her for så å legge dem inn på bloggen min...

Ble en tur til vakre feda igår. Det blåste ganske kraftig til morgenen så jeg var edd turen gikk i dass, men det klarnet opp utpå dagen og vi fikk en flott tur.

var sammen med en kammerat og hans yngre bror. sistnevnte scoret ikke på tolmidighet, derfor ble turen noe kort. men vi fikk iallefall tid til litt fiske med agn. jeg fyrte på med et paternoster-takkel og dro ganske kjapt opp et par små langer og en torsk. målet mitt var steinbit og flyndre. jeg prøvde derfor ut flere steder uten spesielt godt hell. et par lusuere og enda en lange kom i båten.

så fikk jeg mast meg til en halvtime dorging. det var mere resultatgivende. en pen sjøørret kom i båten. denne skulle senere vise seg å veie 1,65. den var noe slank men siden den var kroket al for godt tørte jeg ikke å slippe den ut igjen. Deretter insisterte minstemann i båten på at vi måtte hjem.

alt ialt en fin tur. kommer sterkere tilbake senere. bilder kommer etterhvert....

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bra SØ! Hvor store (små?) var langene? Og ikke noe russejenter denne gangen?

Kom nå, kan ikke forvente nakne russejenter hver gang.......kan vi :rolleyes:

Grattis med en fin SØ Erik og takk for at du ga meg beskjed akkuratt i den tida jeg hadde en skrikende unge ved siden av meg.......gjorde at jeg følte meg ti ganger bedre, og var glad jeg var hjemme :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, beklager det wiggy;)

nei ikke noe russ denne gangen. var alt for surt til at feda's krem-ungdom tørte vise seg i adams drakt..

langene var ikke store. tipper den største var max 1,5 kg. er et par tre steder her i fjorden som er bankers etter lange og alle er ikke så små som de jeg dro opp. hadde som sagt satset på de flate denne gangen men det slo heller ikke an. håper på bedre lykke neste gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger overhodet ikke værhardt til.. ankrer aldri opp da vi ikke har denne anretningen på båtene vi bruker.

vi har tidligere tatt langer på ca 10 kg på stolpeline her i fjorden. har et par sikre line plasser hvor jeg har planer om å lempe uti et heftig agntakkel med tiden.

hadde engang en fisk som flyttet stolpelina 600 meter og hadde slitt av 0.70 snøre. noe svært var det iallefall. som kjent så er ikke jeg noen utpreget agnfisker, men liker å variere innimellom.

kan også nevne at vi har tatt stor brosme på stolpeline her og.

kan sikkert vise deg et par plasser hvis du er interessert. er jo mest sjøørret jeg har erfaring fra her med, men endel plasser har jeg i bakhodet..

kanskje fiskefritid har tillegs opplysninger om fiskeplasser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har i det siste blitt såpass varmt i lufta at en med såpass pingle fingre som emg kan fiske nattestid. har vært ganske bra i det siste her sør. har tatt 3 fisk siste 2 turer. ingen store, største rett over kiloet. alle tatt på monster mudlerzonkeren min, som stort sett er den eneste fluen jeg bruker nattestid..

inatt var jeg imidlertid på en ny tur. da sammen med Royk.

allerede før turen begynte hadde jeg reddet turen, da våryr jenteruss blottet seg i en rundkjøring. holdt selvsagt på å kjøre av veien og fisketuren kunne faktisk endt akkurat her!

jeg møtte roy i halv 9 tiden på kvelden og vi startet fisket ganske straks .

på første kastet satt det en sjøørret. ikke stor, men vil tippe rett rundt halvkiloet. på neste kast hadde jeg på en til, noe større. deretter blåste vi litt bort. vinden ødela en periode effektivt fiske. en torsk tok børstemark fluen min. den tok på en meter line ut fra stangtuppen, ganske artig å se den stige som en ørret til en tørrflue!

så gikk turen vestover. her var det kort fortalt helt daut!

det mørknet og vi gikk inn i natten. tilbake til stedet hvor torsken tok. det blåste fortsatt grønne griser, men vi fikk flua ut såvidt. etter litt så hadde jeg på noe veldig hissig noe som etter 4-5 sekunder sa takk for seg..det var en meget pen sjøørret, umulig å si hvor stor den var. også roy mistet en fisk her.

så tok vi turen til en sted jeg aldri før har vært. en sted som var litt opplyst av gatelys. her kunne det da umulig finnes noe særlig sjøørret?? hvor feil jeg tok!

først ville vi bare sjekke ut stedet og lyse med lykta mot bunnen. og jammen stod det ikke en ok sjøørret der! tilbake til bilen til roy for å finne frem stengene.

ingenting det første kvarteret, men så hørte vi et plask..rett under en en slags bro stod det en fisk og roy ville prøve å fiske etter den. en stripet flue ble hans valg og den tok umiddelbart så plasket hørtes langt vekk, men så var den vekk.. var det sjøørret ropte jeg?? han var ikke sikker, men trodde det dreide seg om pen sjøørret. fisken fortsatte å vake her uten at vi helt skjønte hva den tok. selv hadde jeg den bortpå fluen en gang. så tok vi frem lykta og lyste.. og hva skjulte seg der?

jo 2 pene sjøørreter på minst 1,5 kg, 1 meter fra oss på 50 cm vann!!! heretter ble det dappingfiske som gjaldt. nå begynte fiskene rundtforbi å vise seg. men hva tok de? vi røvde mye..roy prøvde med mindre fluer uten at det gav utslag. jeg fortsatte med min vanlige. rett som det var kom sjøørretene opp og nappet i fluene.. det e rmildt sagt jævlig irriterende når de ikke tar skikkelig. jeg tror det er gatebelysningen som gjør at det var så forsiktige!

jeg satte meg ned og ventet på akitvitet. og jeg trengte ikke vente lenge før den vaket..jeg kastet med en gang og der satt den! knallhissig sjøørret som ikke ville inn! desverre var den ikke så stor som de fiskene vi såg i vannet..men en 8-9 hekto vil jeg tippe dne var.smellfeit og sølblank torpedo som ble gjenutsatt..

så gikk vi på en tur for å utforske det liulle området. overalt var det gatelys som lyst opp sjøen. vi ble med ett var en ganske fin fisk som svømte langs land. denne ville ikke ta. det var en 1,5 kilos med et hvitt merke i "nebbet". da hørte jeg et plask. rakst lokaliserte jeg hvor ringene etter vaket var. siden jeg hadde tatt en fisk, spurt ejg om roy ville fiske på den. han hentet stanga og jeg instruerte han etter beste evne hvor han skulle kaste. de 2 første kastene ga inegnting. så plutselig satt den der! men hva var dette?

joda det var en pen pen sjøørret, omtrent som de andre vi hadde sett. det var litt langt ned til sjøen så håving var alt annet enn enkelt. men etter 5 minutter gled den pent inn i roy's noe for liten ørrethåv. et høyt "jessssss" hørtes og roy var for øyeblikket sørlandets blideste fisker..den veide 1,3 kg.

det ble ikke flere, det ble nesten lyst da vi ga oss. men dette er ikke siste gangen vi besøker dette stedet, vær sikker.

vil til slutt takke roy for hyggelig selskap og skyss!

et utrolig spennende indianer fiske jeg i mitt liv ikke har sett maken til. faktisk det mest spennende sjøørretfiske i sjøen jeg noengang har opplevd. helt sprøtt å dappe på 1,5 kilos sjøørreter du ser komme opp til flua for å nappe i den. er lett å bli for kjap her, jeg dreit meg 2 ganger på meget pen fisk. et fiske som kan anbefales for de som har problemer med å kaste langt. fisken til roy tok på ca 7-8 meter lengde, men mesteparten tok/nappa på rundt 1-2 meters line og det er sprøtt!

så hvor er dette stedet? vel, østen for sol vestenfor måne er vel en god begynnelse. norge er jo stort;)

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Gratulerer med fin tur og mye fisk. Ett triks når det gjelder gatelys/bryggelys fiske er å stille seg utenfor området til lyskilden (altså ikke rett under eller i umiddelbar nærhet). Legg kastene inn i det opplyste område eller fisk i utkanten av området. Det har fungert best for meg, men det er ikke noe generell fasit.

:angry::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det virket som om det ikke spilte noen rolle hvor man stod.. fisken beit til og med etter at vi hadde lyst den midt i fleisen med lommelykt..

i opplyste området spiller det heller ingen rolle hvordan flua ser ut..

personlig foretrekker jeg at det er helt mørkt, men dette var jo mere spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

fisken beit til og med etter at vi hadde lyst den midt i fleisen med lommelykt..

i opplyste området spiller det heller ingen rolle hvordan flua ser ut..

Dream on...

Uansett; gratulerer med fin fangst og en spennende tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja folk sier at det ikke har vært så mye sjøørret som i år og jeg er enig! det er fisk å få overalt. mye smått men endel store innimellom..

prøver/prøvde å få igang et sørlandstreff, men det virket ikke som om interessen var den helt store..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var jo en gøy tur det der :) Men å se SØ på rundt 1,5 svømme rolig omkring ca 1,57 cm fra beina kan jo gjøre enhver sindig kar litt stressa :) Særlig når de kommer rolig etter flua, gaper opp og nafser litt i den :(

Fikk fisken på en hvit flue med kuløyne. Jeg har tidliger fått en på 1,6 på en liten lys tangloppeimitasjon midt på natten i gatebelysning. Da hadde vi prøvd alt annet uten at fiskene som vi da så viste den minste interresse.

Så Brage; hvilke fluer vil du anbefale til slikt fiske? Det høres ut som du har litt erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Krogvold sin Dynamitt str 8 eller 10, med lite hår i vingen. Fisket sakte på flytesnøre, men noen raske napp/hopp innimellom. Jeg fisker som regel i utkanten av det området lyskilden lyser opp, dvs ca 30-40 meter unna lyskilden. Når det gjelder fisket rett under lyskilden (feks bryggelys) så har jeg ikke klart å knekke koden enda. Men det står jo ofte fisk der også.

:):(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blev en ny tur inatt.

startet friskt med en pen sjøørret på stanga etter noen få kast. den tok flua når den hadde ligget stille på vannet i ca 10 sekunder..hoppet og spratt gjorde den, men den fant altså ut at den ville bli igjen i sjøen så den stakk!

fikk en torsk noen kast etterpå.. utrolig seig. tipper den veide ca 2 kg. da jeg kastet ut etter på jeg hadde sluppet den ut igjen, lot jeg flua flyte mens jeg skulle strekke snøret og vaske fingrene. da smalt det plutselig på en fisk jeg ikke helt klarte å identifisere. etter et minutt eller så kom den hissige fisken til syne.. en sjøørret på ca 7 hekto som jeg hadde klart å hooke i buken. denne måtte jeg derfor ta knekken på..

forflyttet meg deretter til stedet hvor jeg og roy hadde kalasfiske på lørdagsnatten. etter noen kast hadde jeg en fisk som steg til fluen. fa(biiip)! den tror jeg var pen.. 2 kast etterpå tar den. jess endelig en skal årets 2 kilos komme på land.fisken tok kraftig og plasket godt i overflaten på klassisk sjøørretvi..etter 5 minutter seig kamp kommer endelig fisken til syne.. men what the *****?? dette er ingen sjøørret, men en feit torsk på ca 3 kg. en pen fisk og bra sisze til her og være, men dette gir en skikkelig vond bismak. følelsen kan egentlig best beskrives som sur og en stikkende feeling av å ha blitt lurt!

jeg fortsetter min ferd i området. uten at jeg egentlig merker det har havtåka kommet sigende inn. helsikken au! der røyk den natta. jeg får en sei helt på tampen. desverre så kan små detaljer ødelegge fisket og det skjedde også idag..

legger ved noen bilder fra tidligere turer denne våren:

15052006143950g84kmvgS9uhW.jpg?87

Min fisk på 1,65 fra Feda

150520061439505Q9eqEenMosO.jpg?50

Roy's fisk på 1,3

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det! Interessa var stor for min del, men tempoet er litt for høgt no, med innspurt på masteroppgåve, jobbintervju rundtomkring og leilighetsjakt.. Blir tid til ein liten fisketur no og då på kveldstid, men store fiskeutflukter blir det nok ikkje før litt utpå sommaren.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet Rasmus, det er ikke noe som heter å ikke ha tid.. Man må ta seg tid;)!

er et utrolig godt sjøørretfiske nattestid nå..det er da det gjelder. selv fisker jeg ikke på dagtid nå med flue.

glemte å nevne i tråden at jeg tok 3 ørreter totalt inatt. største på ca 1 kg. og som sagt mistet jeg mange. synes faktisk dette nattfisket i sjøen er nesten like gøy som nattfisket i elva..

sett av en kveld/natt så skal jeg hjelpe deg til å få landet din første ørret;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe.. Du har heilt rett i at det dreiar seg om prioritering.. Kanskje eg gir ein lyd hvis eg ser ein åpning! Blir ikkje så rent lite frista av å lesa sånne trådar, nei :(

Kor lang tid tek det å køyra, frå Kristiansand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskefritid

Flott reklame for området her Erik!!!

Har en liten historie for å gjøre det enda mer attraktivt...

Bukta innenfor den bak ryggen din på bildet er en bra SØ plass.

En bekjent var der for et par uker siden, og kastet med sluk fra båt.

Han lå slik at han kunne kaste helt inn i bukta.

Når han sveivet opp slakken etter kastet (ca. 4 m dypt) hang han i bunn. Han dro inn slik at båten var like over sluken, som skulle være på sandbunn.

Det var umulig å få løs sluken, så kan kveila sena rundt hånda og dro, da fikk han den opp ca. 1,5 meter, før "sluken" sprellet litt og dro hånda ned igjen!

For å gjøre historien kort...

Han fisket med haspelstang og ca 200 meter 0,20mm fireline.

Det endte opp som det måtte... de ble dratt midtfjords, før spolen var nesten tom og han måtte stramme bremsen.

Da røyk sena....

Dette er kjapt gjenfortalt... så stor fisk finnes i Fedafjorden, selv om disse historiene ikke er helt vanlige.

Det kan vel ha vært en breiflabb eller kveite ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør nesten våge å påstå at Fedafjorden er den fjorden som leverer flest arter av alle fjordene i agder..utrolig mye rart å få her.

uten å skryte for mye av området så kan jeg si at jeg aldri har gått tomhendt hjem fra tur her.

kanskje det var en av de store torskene i området? mener det var du som nevnte at det ble tatt en torsk på 35 kg rett utenfor vervtet for noen år siden? men klart det kan være kveite. kan nevne at jeg hadde en lignende opplevelse akkurat der hvor bildet er tatt, for et par år siden. fikk på noe som jeg først trodde var en grein eller noe som var ryddet fra fjellsiden. plutselig var det bomstopp for så å gi et kraftig utras jeg ikke hadde nubbesjanse til å holde igjen. ca 1 minutt seinere slapp wobbleren taket. egentlig bare glad for det. skalv i en time etter hendelsen!

Rasmus: det tar ca en time å kjøre til kr.sand. sett av en kveld du ikke skal opp tidlig, så fisker vi kveld og litt utover natta sålenge vi gidder.kanskje jeg får lurt med Roy også..

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.