Gå til innhold
Fiskersiden

ErikR's sørlandstråd


ErikR
 Share

Recommended Posts

Tør nesten våge å påstå at Fedafjorden er den fjorden som leverer flest arter av alle fjordene i agder..utrolig mye rart å få her.

uten å skryte for mye av området så kan jeg si at jeg aldri har gått tomhendt hjem fra tur her.

Har du fått, eller hørt om noen som har fått småflekka rødhai der noen gang?

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det får du spørre torbjørn/fiskefritid om..

vet at på line er det mye rart som kommer opp. bla. div. hai-arter..

hvis jeg får tid til sommeren så skal jeg prøve å sette line eller forsøke med sportsfiske redskap på et par av plassene jeg har fått tips om...

Ja Roy etter din braksuksess på vår forrige tur håper jeg vi får dratt deg med. denne gangen er det min tur til å lure de store!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me får holda moglegheitene åpne.. Frå Grimstad blir det jo nesten fire timars køyring til saman, tur/retur, men kanskje det blir ein åpning likevel. :D

Etter å ha passert 20 turar (mange relativt korte), og enda ikkje sett snurten til sjøauren er eg jo litt smådesperat.. Ganske bedritent fiske i Grimstad, eigentleg - for meg, i alle fall.

Og då telte eg ikkje med turane frå juli til oktober i fjor.. Hehehe, eg er kanskje den mest ubrukelege sjøørretfiskaren på dette forumet. Denne tråden din blei litt ramponert, føler meg litt skuld i det! :D

Endret av Rasmus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer? er ingen ekspert i matte, men 1+1 blir vel 2? en time bort og en time tilbake..

omtrent korter enn enhver fisketur jeg hadde i over en 2-3 års periode. skal man få de store gjelder det å stå på og ikke gi opp..

vi skal nok skolere deg slik at du blir en sjøørretfisker av rang:)!

Er det flue eller sluk du fisker med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo i kr.sands området det skjer;)bare sjekk avataren:) der jeg har tatt alle på natten..feda blir enda lengre vest ja, ca en time..

blir nok for langt for deg å kjøre fra grimstad og bort til feda.

okey så du fisker med sluk..da blir nattfisket temmelig vrient. men dette er jo en glimrende mulighet for å konvertere til flue;) men det er nok best at hvis du kommer at du kommer tidlig på kvelden

har planer om å ut en tur i helgen om alt går etter planen. må dette forbannede kaldværet slutte, jeg trenger en 2 kg + sjøørret og det snarest!:o!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskar med sluk..

Får slenge meg på nynorsken ;) Om du fiskar med slukstong kan du jo bruke ei intermediate ørretbombe og ei fluge. Elles kan du og bruke ein abu tormentor coast, det er ein kystwobbler som er relativt stor og går høgt slik at den kan sveivast sakte inn. Eg har sjølv brukt den i skyminga med godt hell, men aldri prøvd den om natta. Elles kan det kanskje vere ei trøst at eg og har slete mykje med å få sjøaure, først heime på Sunnmøre, og so etter eg flytta på sørlandet. Men etter kvart har eg fått brukbart tak på det, sjølv om eg ikkje får like mykje fisk som mange andre på forumet gjer.

Som ErikR har eg planar om ein tur ut i helga, so det er berre å hyle ut dersom du kan ta fri frå oppgåveskrivinga :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sjølv oppvakse med nynorsk, men det held for meg å skrive ei setning...

jeg er klar for en tur på lørdag jeg, så om du har planer om å ut roy så håper jeg ikke du har noe imot selskap;)

satser på en reprise av forrige tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en gjeddegutsing imorgen sammen med jan arne.

blir spennende har aldri fisket gjedde før, så jeg håper å kunne inkassere min første..har bundet opp et par fluer jeg håper at duger til gjedde. har blitt helt mo i knærne etter rapporter fra østlandet hvor store gjedder er blitt landet.

følg med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en gjeddegutsing imorgen sammen med jan arne.

blir spennende har aldri fisket gjedde før, så jeg håper å kunne inkassere min første..har bundet opp et par fluer jeg håper at duger til gjedde. har blitt helt mo i knærne etter rapporter fra østlandet hvor store gjedder er blitt landet.

følg med!

SKITT-FISK

Gjeddefeberen brer seg rundt i landet. FS er en pådragsyter i alle høyeste grad. :D

Ta masse bilder ErikR blir spennende å se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe!! jeg burde visst at den kom :D:D

Du har sikkert hørt uttrykket "skal du fiske, eller få fisk" . når det gjelder sistnevnte, så fisker jeg med wobbler. det skjer bare da jeg er sykelig utsultet på laks.

Mener forresten å huske et meget misunnelig ansikt på Hr. Walmann da jeg dro opp en pen svele på sluk (også kjent som 18 grams kobber tube) foran øynene deres :D Det er sånne øyeblikk man husker...og nyter :D:D

Blir forresten ny 2 hånds på meg i år. 14 foter. så da bør sørlandslaksen passe seg, for å si det mildt!

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe!! jeg burde visst at den kom :D:D

Du har sikkert hørt uttrykket "skal du fiske, eller få fisk" . når det gjelder sistnevnte, så fisker jeg med wobbler. det skjer bare da jeg er sykelig utsultet på laks.

Mener forresten å huske et meget misunnelig ansikt på Hr. Walmann da jeg dro opp en pen svele på sluk (også kjent som 18 grams kobber tube) foran øynene deres :P Det er sånne øyeblikk man husker...og nyter :D:P

Blir forresten ny 2 hånds på meg i år. 14 foter. så da bør sørlandslaksen passe seg, for å si det mildt!

Du kan få kjøpe min gudie line salar 14 fot klasse 10-11. 2500,-. Flott stang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva skjedde????

jo det ble akkurat slik vi fryktet. en helsikkes vind for å si det mildt!

skulle først i kano, men siden styrken på vinden var bra så leide vi båt. vi skulle ut på temse, som er jan arnes hot spot. men vinden ødela også her. så vi endte opp i rorevannet.. et temmelig stort vann. er visstnok drikke vann for folk i grimstad.

vel... etter å ha kommet oss på vannet, dro harald (rytme gitarist i et av banda jeg spiller i) og jeg ut i båten mens vi satte av frode på en øy. jan arne svømte rundt som en gås i sin belly bår og jeg syntes nesten synd på han der han strevde for harde livet i vinden!

men gjedda da? etter nesten 2 timers fiske uten napp, betvilte jeg at det i hele tatt fantes gjedde her. hverken forde eller jan arne hadde heller kjent noe.. for en bløff jan arne & co må h blitt utsatt for;)

så ødela den ene av de 2 gjeddefluene jeg hadde mekka noen dager før. *****! ble igjen med den jeg hadde minst tro på...

vi hentet frode på øya som ble med i båten. deretter kastet vi mot land i håp om at ei gjedde eller 2 skulle ta fluene våre (ja Erikw jeg la igjen slukstanga hjemme ) ;)

i en grunn vik skjedde det noe.. jeg skulle til å dra flua opp fra vannet da en monstergjedde ( i mine øyne) kom angripende opp mot flua mi. den bommet men satte en kraftig støkk i meg. den var sikkert ikke mer enn 3-4 kg men stor nok for meg!

på kastet etterpå satt endelig en fisk. og den kjentes tung ut! ekstase brølene lot ikke vente på seg pg etter noen få men hissige utras kom den inn til båten.. men hva f...? sååå liten? den veide nok ikke mer enn 1,5 kg.. hadde tippet at den minst var dobbel så stor! desverre hadde den slukt flua og måtte derfor bli med hjem. den stinket noe fryktelig og var langt fra så pen som jeg hadde forstilt meg den!

etter dette kom jan arne bort og vi fisket den lile vika brutalt, nesten som tyskere ved/i et oppdrettsanlegg!

vinden kom og den gikk. heldigvis var solen der og varmet for det var mildt sagt ikke varmt!

i en vik på den andre siden var det grunt og det kom ut en liten bekk. dette måtte da vel være bankers gjedde området? etter å ha blåst vekk og kommet på plass ( takket være ro-mester harald) igjen var det fast fisk igjen for min del. denne virka selvsagt tyngre, men akkurat som den andre gav den seg forholdsvis kjapt. de var identiske så og si.. men denne satt langt enklere og vi kunne pent sette den ut igjen..

Harald slapp etterhvert til med slukstanga og mistet en halvkilos gjedde rett ved båtkanten. et spetakkel uten like da han skulle løfte wobbleren fra vannet og gjedda angrep så vannspruten sto!

jan arne hadde vært borti et par gjedder som ikke ville opp. Frode hadde ikke kjent en eneste ting, det syntes jeg var leit for hans del.. han kommer nok sterkere igjen en annen gang! vi prøvde senere på kvelden ved en strøm som gikk mellom 2 vann. her var det lite tegn til liv.

MEN du verden for et spennende fiske. dette skal prøves igjen!! Det jeg skal gjøre neste gang er å binde mye mye større fluer, kanskje en popper! kanskje en større fisk vil la seg lure neste gang. takk til jan arne og frode for guiding. og harald for gode ro-egenskaper

Hadde også en tur etter sjøørreten natt til torsdag. ingen sø, men ca 10 torsk på 1-2,5 kg. så igjen den store med den hvite snuten, men denne gangen var den overhodet ikke interessert..

25052006162316LIAQi74pH841.jpg?9

min først gjedde ever!

2505200616231613G6kYjW5dF5.jpg?25

De var nesten like store begge 2.

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe flott Erik, synd jeg fikk ikke lov å være med :P

Jaja, skal forhåpentligvis prøve min ny TFO stang på ørretene i ett vann opp på Bjelland i morra. Å si at jeg gleder meg er mildt sagt :D

Var ut en liten tur fra Mandal opp til Holum til å sette dorge båten på plass etter vinter oppusinga. Pleier å se laks på veien opp over, men ingenting observert denne gangen, ikke noe vakende ørret heller........kanskje litt for tidlig.

Erik, siden du er nå i gang med å øke fiskeartstall, har du fanget sørv før? Har en liten damm ikke langt ifra meg som er fullt med både vanlige og gull-sørv, er gøy å tørrfluefiske etter de. Kanskje en liten kveldstur?

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn det går med fjollfiskere på gjeddetur.

Neste gang bør dere vurdere å kjøre 2 mil østover til longum, er lettere å komme i kontakt med ok gjedder der, evt themse.

Longum er grei å komme til med belly, man hopper uti rett i gjeddeparadis.

Skal dere ha sørv, så anbefaler jeg og longum, man kan jo nesten gå på vannet når man finner stimene.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.