Gå til innhold
Fiskersiden

Trollingbåt


RobertL
 Share

Recommended Posts

Skal kjøpe meg en båt til trollingfiske, har tenkt å bruke ca. 200 000,- for denne summen ønsker jeg å rigge båten og at henger følger med... Noe av riggingen gjør jeg selv.

Noen som vet om trollingbåter til slags eller har tips til greie båter i denne prisklassen, båten bør være rundt 18 fot og ha hytte. Nytt eller brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Funderer på ny båt selv, her er noen av alternativene jeg har vurdert.

Drago Sunday fishing bør passe ditt behov og budsjett.

Denne testen har positiv omtale av båten:

http://fishing_boats.tripod.com/drago.htm

Koster 161 500 med 50hk Suzuki:

http://www.sonmarina.no/inc/dragopriser.htm

Team Bakka har en slik:

http://www.trolling.no/dir10023/db100095.n...Document&Click=

Topp Fritid har rimelige hengere:

http://www.toppfritid.no/baat/baatogmotor/...hengerindex.htm

Henger som tar båter opp til 20' og 905kg til under 15 000 er billig.

Topp har også bra trollingbåter, en mulighet er Ocqueteau 540WAC. Denne er noe breiere men også dyrere enn Dragoen. Mener å huske det er ca 170 000 for båt og 50hk motor umontert og ca 190 000 for sjøklar båt.

Quicksilver 500 Pilothouse er også verdt å vurdere:

http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=16052&mid=87021

171 600 med 60hk firetakt.

Har selv sett på Pilothouse 630, men synes båten ser litt billig ut i enkelte løsninger.

Begynte med å vurdere 21 fotere var så en runde innom Drago Sunday Fishing og Ocqueteau 540WAC men er nå tilbake på 21 foterene (Jeanneu Merry Fisher 625 og Beneteau Antares 650), men kan nok like gjerne bare ende opp med bare en autopilot på det gamle skipet :P Synes 17-18 foterene blir litt trange med hytte, både selve hytta og bakdekket. Høyden i styrhuset er også for lav til at jeg kan stå å kjøre.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En kompis har en Champion walk-around med 150 hk Mercury Optimax (bråker mer, men er billigere enn 4-takt i marsjfart). Meget bra i sjøen, brukt til trolling så den er rigget. Han snakket om min. 200.000, veit ikke om det er med henger, lodd ol.

Telf. 90742178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte dragon for snart 2mnd siden. Har brukt den en del siden det. Er stort sett fornøyd.

Par ting å tenke på.

- Lanterne lyset (hvite) settes på stang bak. Er irriterende i veien. Jeg skal flytte det til taket på huset.

- Sidelommer i huset åpnes ved å dra noen dører til siden, som et skap. Men da ramler alt inni ut. Der skal jeg bytte ut dørene med en fast vegg, slik at det blir som dørlommer på biler.

- Mindre og større detaljer bråker spesielt ved dorging. Her har jeg satt på noen gummilister her og der.

- Båten mangler baugrulle til andre. Dette er noe som skal kjøpes inn sammen med et bruce anker eller noe.

- Vær våken og nøyaktig ved kjøp på hva du egentlig får. Son Marina velger absolut billigste løsning. De solgte med båtpakke en henger som var beregnet får mindre båter, opp til nesten 600kg. Båten med motor veier ca 700kg. Båten hang så langt ut bak på hengeren at bilen ble hevet mange cm bak. Og hengerlysene syntes ikke. Hadde vært bra ulovlig på veien det der. Fikk ordnet ny henger, men måtte legge mer penger på bordet utover prisen for båtpakka :)

Dargo båtene er ellers "billig båter" noe som synes sammenlignet med Antares. Antares er vel stort sett bedre på alt, men er dyrere (ca 100.000,-) og større. Noe som gjorde at jeg valgte dragon, syntes antares ble for stor til dorging etter SØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aquamar Aquatim er et alternativ til Drago. (Het tidligere Ocean Aquatim)

trollingadventure.no har 2 stk og er godt fornøyd. Jeg hadde også kjøpt Aquatim hadde det ikke vært for at ståhøyde i styrhus bare er 182cm.

http://www.aquamar.it/ trykk på det italienske flagget!

Her er litt info på fransk:

http://www.ifdnautic.com/web/BATEAU/aquatim.htm

Båten har ingen importør i Norge for tiden, men den tidligere importøren, NKT Fritid, tar inn båter på forespørsel.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gratulerer med ny båt. Men også jeg undres litt på nøyaktig hvilken båt du har kjøpt.

Med utenboardsmotor finnes Antares i 620HB og 650HB. Tidligere (2004) fantes også 600HB, men denne tar kun opp til 90hk motor.

Med innenbordsmotor finnes 620 og 660. 660 tar motorer opp til 150hk.

Skal ut å prøvekjøre Antares 650 i morgen, har fortsatt ikke fått bestemt meg for om det blir Merry Fisher 630 eller Antares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer stort sett til å fiske på Mjøsa i første omgang, etter hvert får jeg prøve å utvide horisonten.

Båten kommer nok mesteparten av tiden å bli parkert trygt på landjorda, jeg har fått leid meg garasje til ekvipasjen.

Gleder meg voldsomt til å innvie den nye båten under Trolling NM :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei er ny på forumet her.

Har fulgt diskusjonene om ny båt lenge. Skal selv kjøpe båt denne sommern. Har til nå trollet med en åpen 14 footer med 15 hester totakt. SKAL nå opp en divisjon. Har gode føleser for en drago 540 fishing. Kona SKAL ha tak? Trur ikke lommeboka tåler noe annet.

Har vært i kontakt med son marina og fått et tilbud på ny båt med en 60 susuki 05 mod med akter rekke og henger.

Er 60 HK for mye te denna båten med hensyn til dorgefart??

Har noen andre erfaringer med denna båten.

Jeg er klar som et egg; bare son marina får ut fingern og sender kontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg kjøpte en Drago Sunday fishing i fjor. Båten er oppsatt med en 70 hk Suzuki 4 t og det går helt greit til båten. Tomgangshastighet er 2-2,5 knop.

Ellers er båten trollingrigget og funker helt greit.

Ankepunktet er med båten at det er risikosport komme opp i båten da det er tilnærmet null å sette beina på når du skal rundt styrehuset. En annen ting er at båten er litt for smal slik at to voksne brodne karer med fisk på 2 av 10 stenger plundrer noe ved kjøring av fisk og ved håving.

Båten ble først levert med en 50 hk 4 t men det viste seg at motoren var i minste laget når båten var noe lastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm har selv tengt på detta med bredden og ankomst via front/baugen. Kona fant et annet alternativ på nettet i går. ocqueteau 540wac. Den ser ut for og vere lettere og gå rundt bauen på. Breiere er den og. Dragoen er faktisk bare 30 cm breiere enn 14 footer min!

Ocqueteau (hvordan utalese det mon tro) leveres standar med 50 HK. Detta kan vel vere noe lite hvis den lastes tungt eller! Ser at max motor er anbefalt til 55 HK. Den har og en akterbenk som stjeler noe plass.

Har ikke fått pris ennå men frykter det verste

Noen her på forumet som har erfaringer med båten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei er ny på forumet her.

Har fulgt diskusjonene om ny båt lenge. Skal selv kjøpe båt denne sommern. Har til nå trollet med en åpen 14 footer med 15 hester totakt. SKAL nå opp en divisjon. Har gode føleser for en drago 540 fishing. Kona SKAL ha tak? Trur ikke lommeboka tåler noe annet.

Har vært i kontakt med son marina og fått et tilbud på ny båt med en 60 susuki 05 mod med akter rekke og henger.

Er 60 HK for mye te denna båten med hensyn til dorgefart??

Har noen andre erfaringer med denna båten.

Jeg er klar som et egg; bare son marina får ut fingern og sender kontrakten.

Har denne båten sjøl. Fikk den i begynnelsen av april. Har 60hk, og det fungerer ganske greit. Båten går sakte nok men vanskelig å stille inn nøyaktig dorgefart (3knop eller 3,5knop). Vanskelig å holde den farten du har stilt inn, gassen drar seg av. Dette kan være en justerings sak??.

Med gripe rekker på taket går det å flytte seg rundt huset. Værre er det om du skal bære kasser rundt huset. Jeg kjøpte båten med båtplass i son, og fikk en båtplass med adgang kun i front. Da jeg nevnte dette problemet, fikk jeg ny plass med brygge på siden. :)

Ellers er det noen mindre detaljer som burde vært endret på.

Ta kontakt hvis du ønsker en liten tur, eller gjennomgang av båten og ting som bør endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Har nå kommet hjem med båten. En nervepirrende tur fra østfold over Haukeli til vestlandet. Fikk problemer med hengern, hjulene ble meget varme allerede på notodden. Tror at bremsene henger litt , nok til at det blir varmegang. Merker ikke noe til at bremsen henger når jeg triller hengern fram og tilbake med håndmakt??

Tror ikke at jeg tar den turen en gang til. Har nå prøvd og skru/slakke ned litt på bremsevaierene det funka når jeg henta opp 14 footern.

Har i mellomtiden vert på fluefisketur i Namsen.Fikk fine lakser der. Har ikke fått prøvd båten skikkelig ennå men denne uka skal den prøves skikkelig. Fint vær er det meldt og. Så kona og jeg gleder oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.