Gå til innhold
Fiskersiden

Trollingbåt


RobertL
 Share

Recommended Posts

Har nå kommet hjem med båten. En nervepirrende tur fra østfold over Haukeli til vestlandet. Fikk problemer med hengern, hjulene ble meget varme allerede på notodden. Tror at bremsene henger litt , nok til at det blir varmegang. Merker ikke noe til at bremsen henger når jeg triller hengern fram og tilbake med håndmakt??

Tror ikke at jeg tar den turen en gang til. Har nå prøvd og skru/slakke ned litt på bremsevaierene det funka når jeg henta opp 14 footern.

Har i mellomtiden vert på fluefisketur i Namsen.Fikk fine lakser der. Har ikke fått prøvd båten skikkelig ennå men denne uka skal den prøves skikkelig. Fint vær er det meldt og. Så kona og jeg gleder oss

Uffda! Er dette en ny eller brukt henger? Hvis brukt eller uansett...., jekk opp hengeren og sjekk hjullagre før du tar av trommelen. Hvis dette er en brukt henger, så ville jeg uansett skifte lagrene da dette er din forsikring på at du stiller opp med helt nye lagre. Sjekk også tilstanden til bremsebåndene og mekanismen. Når du først har tatt av trommelen, er det ingen sak å få justert disse riktig, og vips så er du igang igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg syns jeg har verdens beste dorgebåt:-)!!

Rana 17 HT, 1979 modell. En båt som er veldig utprøvd, og som det går ann å feste div utstyr på uten å bekymre seg for hull. Jeg ga 17 000 for båten, billig det! Kommer en 40 HK 4 takt Yamaha på den til høsten.

Har vært oppi en del dorgebåter, men syns faktisk at Rana båtene er noe av de stødigste.

Mixerman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nei, vi sier åkkøtåå :)

Blir nok en slik til sommeren, sikler mest på en 595 wac men ender vel med en 575 med 70 hk i hekken. Har gira hjernen helt på de, synes de er utrolig flotte og må være perfekte til trolling på trondhjemsfjorden...

Hadde vært moro å høre fra dere som allerede har kjøpt båt, gratuler foresten med kjempeflotte båter, om erfaringer dere har gjort hitill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kjempefornøyd med Antaresen jeg. Men det er dyrt og mye arbeid med å rigge en fullblods trollingbåt. Er akkurat ferdig med å montere hydraulisk styring og autopilot. Gleder meg til å komme på vannet og teste piloten. Da gjenstår bare å få noen til å lage stangorgel og dypriggfester, montere dieselvarmer samt å få dypriggene på plass... Håper i hvertfall at allt er på plass til sesongen starter på Mjøsa til neste år.

Hvis du overveier Ocqueteau WAC 595 bør du også kikke på båtene fra Jeanneau og Beneteau. Disse to ligger nok et trinn eller to over Ocqueteau i kvalitet.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kjempefornøyd med Antaresen jeg. Men det er dyrt og mye arbeid med å rigge en fullblods trollingbåt. Er akkurat ferdig med å montere hydraulisk styring og autopilot. Gleder meg til å komme på vannet og teste piloten. Da gjenstår bare å få noen til å lage stangorgel og dypriggfester, montere dieselvarmer samt å få dypriggene på plass... Håper i hvertfall at allt er på plass til sesongen starter på Mjøsa til neste år.

Hvis du overveier Ocqueteau WAC 595 bør du også kikke på båtene fra Jeanneau og Beneteau. Disse to ligger nok et trinn eller to over Ocqueteau i kvalitet.

Mye arbeid er det nok sikkert men du får det jo da akurat slik du vill. Så er det sikkert litt moro å få det til å. Hadde vært moro å sett noen bilder fra båten din også.

Var å så på Jeanneau båter til salgs akkurat nå og det var litt mere forseggjorte løsninger på de enn Ocqueteau, en. Så nå blir det å følge med på de å. Lå litt over i pris men det tror jeg en får igjen når en evt selger. Takk for tipset!! Det er franske båter alle de tre?

Så det var en Antares til salgs, 160 tusen, ble solgt på under en dag, så ble for sein i avtrekkeren der. Ligger en lik båt her i Trondhjem å, men den skal de ha 190 tusen for....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestillte et særtrykk av en test av fiskebåter i Engleske Motor Boats Monthly før jeg handlet.

Følgende båter ble testet:

Arvor 215

Rodman 620

Beneteau Antares 650HB

Jeanneau Merry Fisher 625

Ocqueteau 615

Quicksilver 650 Weekender

Galia 640 Timo

Finnmaster 640MC

Vinneren ble Beneteau Antares, den vant over Jeanneau grunnet lavere pris i England, båtene er tilnærmet identiske og kommer fra samme verftsgruppe.

Valget ble også det samme for meg da jeg fikk god rabatt på Beneteau og ingen rabatt på Jeanneau. Jeanneu har finere lås på skapdører og pute i stolen ellers er det vanskelig å se forskjell på annet en linjene i styrhuset bortsett fra at Beneteau hr samme bredde på begge dollbord, mens Jeanneu har asymtriske hvor det bredeste er like bredt som konkurenten, men det andre er 6,25cm smalere.

Rodman hadde kanskje vunnet hvis det ikke var for prisen, men denne er for tung som trailerbåt for de fleste, vekt inkludert innenbordsmotor er 2100kg.

Arvor og Quicksilver fikk slakt for sjøegenskapene, Galia egner seg ikke som fiskebåt. Finnmaster er nok en båt de fleste ikke overveier for fiske men den får meget god kritikk, delt tredjeplass med Ocqueteu.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste båtliv er det test av den typer båter.

Antares, Merry Fisher, Rodman + en til jeg ikke husker navnet på.

Ikke lest det ennå, Men for en som er på leting står det sikkert noe nyttig der.

Testen i Båtliv var skikkelig useriøs. Er ikke engang sikker på om de hadde prøve Jeanneau Merry Fisher, de brukte bilde fra websiden til verftet, de skrev om Suzukimotoren, i Norge leveres båten med Johnson. De hadde ikke oppdaget at Benteteau og Jeanneau er tilnærmet samme båt. De skriver at interiøret i Beneteau er mer forseggjort enn de andre båtene, dette stemmer ikke, Merry Fisher har marginalt mer forseggjort interiør. De skriver at Beneteau mangler passasjerplass ved siden av føreren men Jeanneau har det. Hadde de prøvd Jeanneu hadde de skjønt at puta som vises på interiørbildet av Beneteau kunne bytte plass med plata som ligger over vasken og vips sa er det passasjerplass ved siden av føreren.

Har kjøpt et Båtliv før, bladet er gjennomført elendig. Det eneste positive en kan si om dem er at de har tatt inn et leserbrev fra en båteier som er enda mer negativ enn meg til en av testene deres.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å komme på vannet og teste piloten.

Da er kompasset til autopiloten kalibrert og hydraulikkstyringen og piloten testet.

Kompasskalibreringen var litt trøblete, sving 11/2 runde på ca 21/2minutt med svingrate 3 grader/s var beskrivelsen. Etter et par tre mislykkede forsøk gikk det i boks.

Bosvik hydraulikkstyringen er utrolig presis og lett, og piloten (Simrad AP14H) fungerer helt supert, kan absolutt anbefales. Ingen problemer med luft i styringensom jeg hadde blitt advart skulle være et stort problem, men jeg brukte 6-7 liter med hydraulikkolje for å være sikker på å få ut lufta. Felleskjøpet selger 10l hydraulikkolje for 259kr, det koster omtrent en hundrings per liter andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med Antaresen! :lol: Stilig båt :)

Jeg vuderer en slik selv. Det var omtalen i Båtliv :P som satte meg på sporet :D Det nevnes i testen noe om kavitering, dvs at propellen drar luft, og at dette muligens er eliminert med en tyngre 115hk motor. Er dette noe du har merket? Hvilken motor har du og hvor handlet du? Kanskje jeg kan få kranglet meg til høstrabatt. :D

Ble litt i tvil; er det sitteplass for passasjer ved siden av fører?

Har i dag en 79? Rana 18' cabin med stor totakter og kunne tenkt meg en tilsvarende oppgradert båt og motor og tror at en Antares 650 kan være tingen :)

Endret av moby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også merket noe kavitering, det stod ingenting om det i den engelske testen. Har Suzuki 115. DF90 er samme motor bare med lavere effektuttak slik at vekten blir det samme.

Handlet på MC & Fritidssenteret på Kongsberg.

MC & Fritidsenteret

Ja det er sittepute på toppen av vasken rett over for førersetet. Jeg skal lage til ei plate som passer der og sette på et sammenleggbart sete.

Skipper sete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen i Båtliv var skikkelig useriøs. Er ikke engang sikker på om de hadde prøve Jeanneau Merry Fisher, de brukte bilde fra websiden til verftet, de skrev om Suzukimotoren, i Norge leveres båten med Johnson. De hadde ikke oppdaget at Benteteau og Jeanneau er tilnærmet samme båt. De skriver at interiøret i Beneteau er mer forseggjort enn de andre båtene, dette stemmer ikke, Merry Fisher har marginalt mer forseggjort interiør. De skriver at Beneteau mangler passasjerplass ved siden av føreren men Jeanneau har det. Hadde de prøvd Jeanneu hadde de skjønt at puta som vises på interiørbildet av Beneteau kunne bytte plass med plata som ligger over vasken og vips sa er det passasjerplass ved siden av føreren.

Har kjøpt et Båtliv før, bladet er gjennomført elendig. Det eneste positive en kan si om dem er at de har tatt inn et leserbrev fra en båteier som er enda mer negativ enn meg til en av testene deres.

Leste samme test og ble ikke overbevist over kvaliten av bladet. Sa meg egentil ingen ting. Hadde det vært mulig å fått sett den engelske testen? Virker mere testet den, enn den norske. Var til forhandleren av Benetau her i byen og fikk en pris på 650,n med 90 hk til underkant 300 tusen. Da ferdig, klar til vannet. Ulempen er et tildels meget frynsete rykte på etterservice og reklamasjons delen hos de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kommet hjem med båten. En nervepirrende tur fra østfold over Haukeli til vestlandet. Fikk problemer med hengern, hjulene ble meget varme allerede på notodden. Tror at bremsene henger litt , nok til at det blir varmegang. Merker ikke noe til at bremsen henger når jeg triller hengern fram og tilbake med håndmakt??

Tror ikke at jeg tar den turen en gang til. Har nå prøvd og skru/slakke ned litt på bremsevaierene det funka når jeg henta opp 14 footern.

Har i mellomtiden vert på fluefisketur i Namsen.Fikk fine lakser der. Har ikke fått prøvd båten skikkelig ennå men denne uka skal den prøves skikkelig. Fint vær er det meldt og. Så kona og jeg gleder oss

Har nå fått skrudd av bremsekapselen! (en stor støpejernsak)! det var masse bremsestøv inni der. Fikk børsta ut det verste. Det var faktisk bremsebelegg igjen! Skrudde bremsevaierene ned på det laveste og moterte skiten igjen. Alt funka; jippi. Det viste seg da at jeg ikke hadde bremser i det hele tatt!! Justerete så opp bremsene til at hengern sto kubb når brekket var dratt til. Sveiva på 14 footern med motor 300 kg+ tror jeg nok detta veier.Hengern er en 1200 kgs total. Reiste på tur kjørte 20 mil og alt gikk bra ingen varme tromler eller kapseler.

Nå er vi i klare igjen

Men når jeg bremser, kommer det av og til et dunk fra hengern tror at det er bremsen som slå seg på eller?

Skal det vere sånn

Noen som vet?

Hilsen en som ikke kan skru ei heller har noe peil på detta henger bremse bestyret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste samme test og ble ikke overbevist over kvaliten av bladet. Sa meg egentil ingen ting. Hadde det vært mulig å fått sett den engelske testen? Virker mere testet den, enn den norske. Var til forhandleren av Benetau her i byen og fikk en pris på 650,n med 90 hk til underkant 300 tusen. Da ferdig, klar til vannet. Ulempen er et tildels meget frynsete rykte på etterservice og reklamasjons delen hos de.

Hvis prisen i underkant av 300 000 ikke er med henger er det et heller dårlig tilbud.

Båten koster 283 000 ferdig stoffet med 90 hester. Du trenger bare anker og fendere i tilegg.

Jeg skal se om jeg kan klare å få scannet den engelske testen, men vil ikke ha mulighet første uka.

Testen kan kjøpes her:

MBM Fishing Cruiser Test

Prisen er 7 pund og den kom i posten etter et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten dunke lyd kan opptre og du kjenner bremsen på hengeren slår seg på. Hører du et dunk og ikke kjenner at hengeren bremser, da er det noe som ikke er helt som det skal. Test det med en nedoverbakke, brems kort og kraftig med klutsen inn og du kjenner at hengeren bremser. Det må da helst være last på hengeren.....

Den Atlantic båten så flott ut. 247 brei og 18 fot lang :) Hyggelig pris også, 260 tusen med 90 hk. Men har noen sett på den???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Atlantic båten så flott ut. 247 brei og 18 fot lang :) Hyggelig pris også, 260 tusen med 90 hk. Men har noen sett på den???

Antares 650 som er 3 fot lengre koster bare 23 000 mer med samme motor. Atlanticen er for dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men det var mye utstyr inkludert på den Atlanticen ...... Antaresen er vel temmelig sparsomt utstyrt? :P

Synes dessuten Antaresen er den peneste av båtene i denne klassen :)

Ikke enormt med utsyr på Antares, men ikke ille heller:

Sjøvanntoalett

Kompass

2 innvendige og en utvendig spot lampe

Innvendig klappbord

Puter inne

Sammenleggbar akterbenk med puter

Enormt stor ankerbrønn med rulle

1 vindusvisker

Strømuttak

136l bensintank

Vask med håndpume og liten tank

Tankmåler

Innfelt gass/girspak

2 stuerom med dør, 3 med lokk og mange mindre rom

Elektrisk lensepumpe mellom skrog

Manuell lensepumpe i kabin

Vannutskiller på drivstoffledning

2 stangholdere

Badestige

Takluke

Dekksluke

Sidevinduer som kan åpnes

Låsbar skyvedør

Båten leveres stoffet

Båten min ble i tilegg levert med:

Brannslukker (vet ikke om dette er standard eller ekstra)

Fendere

1 ekstra vindusvisker

Orion rødspritsapparat

Griperekker bakdekk

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis prisen i underkant av 300 000 ikke er med henger er det et heller dårlig tilbud.

Båten koster 283 000 ferdig stoffet med 90 hester. Du trenger bare anker og fendere i tilegg.

Jeg skal se om jeg kan klare å få scannet den engelske testen, men vil ikke ha mulighet første uka.

Testen kan kjøpes her:

MBM Fishing Cruiser Test

Prisen er 7 pund og den kom i posten etter et par dager.

Var det jeg hadde en mistanke om, fikk ikke godfølesen når jeg var der for å forhandle pris.. Blir ikke handel der!!! Kjører heller 50 mil enn å gå ut med følesen av å bli lurt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom en gang til og fikk komme ombord i Antaresen. Hviken nydelig båt :D Stort akter, større enn jeg trodde. Dog hadde 10 cm ekstra ikke gjort noe... Kjempe plass inne i båten med en enorm utsikt til alle sider. Likte spesielt godt de skyvbare vinduene. Nede i cabinen var dass løsningen genial og masse plass til å ligge og sitte rundt bordet. Vasken virka greit, men pompe krane blir bytta ut me elpompe! Da blir det sikker bedre. Mye stue unna plass og fine skap inne. Fin detail med det lille skapet med masse smårom i.

Var en snekker som så på båten samtidig og to snekkere fant endel detaljer som måtte fikses på. Bla rundt døra, førerstolen med låseskruen var ikke helt etter min smak. Takluke som slår opp mot vinn og regn og som med makt kan åpnes utant. Heller ikke låsing på den i "luftestillinger". En gassdemper under den store luka hadde vært på sin plass, men lett å ettermontere.

Prisen gikk også ned :D

Endret av J.P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste samme test og ble ikke overbevist over kvaliten av bladet. Sa meg egentil ingen ting. Hadde det vært mulig å fått sett den engelske testen? Virker mere testet den, enn den norske. Var til forhandleren av Benetau her i byen og fikk en pris på 650,n med 90 hk til underkant 300 tusen. Da ferdig, klar til vannet. Ulempen er et tildels meget frynsete rykte på etterservice og reklamasjons delen hos de.

Antaresen med 90 hk Suzuki ble solgt for 249 000,- på båtmessa i Sandvike for noen uker siden. Det var Erlig Sande som stod for salget. De er forøvrig også importøren av Benetau og Suzuki.

www.erling-sande.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.