Gå til innhold
Fiskersiden

Sluk til SØ?


Recommended Posts

Eg har saktens fiska med tyngre sluk ja, det blei lengre kast og mindre fisk. Men må ein så langt ut normalt da? Mi erfaring er at fisken tar forholdsvis nær land, dette vil jo variere alt etter kor ein fisker då sjølsagt.

I sterk vind så bytter ein til slanke slukar med lavt tyngdepunkt då skal ein vere bra handikappa for å ikkje få ut et kast! I sterk kuling med 6g Atomsild fisker eg då like bra som kolleger med tyngre skyts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når det gjelder opphengsknute prøvde jeg noe nytt idag. Jeg tredde en mikrohvirvel inn på sena som jeg bant ei flue i med ca 15 cm lang tamp. Så bandt jeg på en halv uni knute med 3-4 tørn under hvirvelen som en glidende knute. Strammet den ikke hardere enn at den gled fint på hovedsena. Første kast i motvind resulterte i at sena for ut igjennom hvirvelen som bare lå rett utenfor stangtuppen. Knøyt da på en ny halv uni over hvirvelen slik at den ikke kunne bevege seg verken oppover eller nedover sena. Etter noen kast fikk jeg på fisk men den satt ikke lenge før den slapp. Da jeg sveivet opp var hvirvelen blitt dratt ned til sluken, dvs fisken tok flua. Fukta bare de to halve uni knutene før jeg førte dem oppover hovedsena med hvirvelen i midten til ønsket avstand. Følte at dette fungerte bra. Skal prøves ut mer i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått mye s-ø på Sølvkrokens Tobis som avbildet, den blå helt til høyre på forrige innlegg.

Ellers bruker jeg Toby blank 20 gram (med oransje finner) da den er "liten" og tykkere enn de andre Toby-slukene (altså mindre enn 16grams og lettere å kaste ut i sterk vind).

Og når s-ø begynner å bli mettere og er mere interessert i småkryp (april/mai i Trøndelag) hekter jeg på en opphenger : Mickey Finn, Wolly Bugger etc. Da s-ø er mere interessert i flua enn sluken i mai. Sluken fungerer for det meste som en attraktor (irritasjonsmoment).

Bruker alltid glideknuten på opphenger (slukknute) da jeg vil at flua (fisken) skal henge 20cm. bak sluken slik at ikke sluken hekter seg fast i noe hvis den henger og dingler en halv meter bak fisken !

Spesielt hvis jeg fisker utenfor et tangbelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hansen stripper har rukket å bli en favoritt hos meg på veldig kort tid. Den har en sinsykt flott gange i vannet, og kan fiskes seint og relativt raskt, funker også bra til dorging. fås i mange fine farger.

Kinetic Bandit 10g er også en "ny" sluk jeg har oppdaget, men har fåreløbig bare fått sø på denne ved sein insveiving. har ikke blitt prøvd som dorgesluk enda, men funker nokk grit til slikt bruk også.

Bluefox inoko vivid i både 12 og 18g har enda en "ny" sluk jeg har hatt veldig gode resultater med. Denne sluken funker best etter min erfaring ved rask insveivning , med mange spinn stopp og med aktiv bruk av stang tuppen p.g.a en relativt livløs gange, men sluken vinner mye på måten den "faller" i vannet på (hvor ofte sø har en tendens til å hogge) plus att den har en selvlysende "klump" på trebbelen som fungerer som en god atractor og hoggpunkt. Kaster langt og p.g.a den selvlysende "klumpen" har jeg hatt bra resultat med denne ved nattfiske (da med den mørkeste utgaven). Den er også utstyrt med dobble splittringe for å minske "brekkjerns" efekten, så hær slipper du å gjøre dette selv. Har prøvd denne litt ved dorging, men det har ikke gjitt de beste resultatene med denne sluken.

Alle disse tre slukene kan jeg anbefale på det sterkeste.

Men i tilegg bør en jo ha de gode gamle klassikerene:

Møresild, Holografisk møresilda, morild, jensen sea t, tobis, Viking herring, Atom silda og cobra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte mange av de overnevnnte slukene til jeg prøvde kystwobbler. Fungerer svært dårlig og sveive de rett inn. Men hvis man på en måte jerker den eller sveive den inn med hyppige rykk og napp så blir de svært effektive. Har brukt mest silde/blanke farger. Viktigste er at wobbleren oppfører seg som en skadet fisk. I tvil? prøv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte mange av de overnevnnte slukene til jeg prøvde . Fungerer svært dårlig og sveive de rett inn. Men hvis man på en måte jerker den eller sveive den inn med hyppige rykk og napp så blir de svært effektive. Har brukt mest silde/blanke farger. Viktigste er at wobbleren oppfører seg som en skadet fisk. I tvil? prøv....

Har du noen råd til vilke type kystwobbler som fynkker best? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.