Gå til innhold
Fiskersiden

Sluk til SØ?


Recommended Posts

Som allerede nevnt : Møresild!

Jeg synes den fisker best i 15g. Det blir ofte litt forskjell i gange på mange sluker pga tykkere gods med samme krumming. Kjøp f.eks vanlig blank og holo-blank, samt holo-kobber. Jeg bruker de fjærkledde krokene fra Morild på mine Møresild. Effektivt!

Ellers går 16g Tobis finfint. Hvis pengene holder, kan du også slenge på en kystwobbler. Mest effektive for meg på vinter\vår f.eks hvit med røde\rosa prikker.

Lykke til med SØ!!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Pleier å hekte på en Jensen Seatrout i sølv/blå de gangene jeg er ute.

Nå har Sølvkroken relansert den også.Helt greit,for da er det ikke så nøye om jeg mister den siste av de gamle. Fikk faktisk bra med blåskjell på den sist jeg var på Kalvøya.

Fin sluk som gir variert kosthold

:)

;) Har også fått mye blåskjell på den. Blandt annet.

Fikk bra med sjøørret på sluken du nevner i fjor vår. Jensen Seatrout blå/sølv. Mistet den (i kjeften på et enormt blåskjell?) og kjøpte en av samme type som var noe tyngre. Den hadde helt annerledes gange i vannet. Ble ingen sjøørret på den. Mulig feilen var tykkere gods med samme krumming som nevnt over her. Gått tilbake til den noe mindre modellen. Fisker bedre den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Viking herring.... Killer sluk til SØ...

Men andre som også er vildig gode er;

Møresild, morild, jensen sea t, tobis, inoko sine sluker (helst ikke over 18g) og cobra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Ser ut til at de fleste tar SØ enten på flue eller dupp og sild, men hvilke sluker er fristende for SØen?

Jeg er ikke så upreget tolmodig, så i tillegg til meite må jeg denge litt med slukstanga innimellom. Men hvilke sluker bør jeg bruke? Har en stor kjærlighet til Møresilda, men om den er god til SØ aner jeg ikke. Har aldri fått SØ! ;)

Denne rekka har jeg fått en del på. De kaster langt og har en flott gange i vannet. Guideline - Herring Jig

12749_s.jpg

http://www.nordic-outdoor.no/AF-2006/guide...ine-sluker.html

Endret av Fishmania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at de fleste tar SØ enten på flue eller dupp og sild, men hvilke sluker er fristende for SØen?

Jeg er ikke så upreget tolmodig, så i tillegg til meite må jeg denge litt med slukstanga innimellom. Men hvilke sluker bør jeg bruke? Har en stor kjærlighet til Møresilda, men om den er god til SØ aner jeg ikke. Har aldri fått SØ! :D

Møresilda er en fantastisk sluk så det er nok andre grunner til at du ikke har fått fisk. Blank/svart og blå/svart møresild funker som F.. under de fleste forhold

Må også nevne den gode gamle stingsilda. Noen av de største sjøørretfangstene jeg har sett har vært på denne i blå/blank utførelse 7 og 12 gr.

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tatt mye sjø ørret i år på våren/tidlig sommer tok jeg over 100 s ø på blå og rosa tass mens på sommeren og høsten var møresild stortsett 10gr , farge etter været

hola and welcom to FS :P . Det har du i hverfall funnet de som funker. Artig når man lykkes. Har det vært noe av disse som har vært av grei størrelse ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hola and welcom to FS :lol: . Det har du i hverfall funnet de som funker. Artig når man lykkes. Har det vært noe av disse som har vært av grei størrelse ??

hei hei og takk for det!

stortsett bare smått snittet er vel rundt halvkiloen med etpar fine her og der, stort sett s ø jeg er på jakt etter men har jo fått mye fin bi fangst (laks og regnbue) på disse slukene også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Beror på djupet, men Salamander är bra speciellt i strömmande vatten, i lugnt och grunt vatten går den lite för djupt.

Ett annat bra bete är grizzly heksen, med rasselkulor, går grundare än Salamander. Ett annat bete som man kan prova är Salmo Slider 7cm sjunk, ta bara bort orginal krokarna och sätt dit en bättre trekrok och två fjäderringar i aktern.

Sen har jag inte förlåtit Sölvkroken att dom slutade tillverka Tobis Flamingo 28 gram.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker mest med flue(Rød/røsa rekeimitasjon), men av sluker anbefaler jeg grønn/blank stingsild og gullsild.

I sommer stod jeg en god stund og fiska med en helt blank stingsild, fra en brygge på en øy i Oslofjorden, men fikk ikke ett napp.

Etter en stund kom noen andre jeg kjenner og stelte seg rett ved siden av meg.

de fikk napp begge to på gullsild på første kastet.

Den ene fikk en fin makrell og andre fikk en SØ på over 1 kg.

Jeg lånte en gullsild fra dem, og fikk fisk med en gang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siste ukene har jeg prøvd ut litt forskjellige sluker og det som har gitt mest fisk er en hansen FLASH 16gr med blå med hvitrosa i midten ( obs!dårlige kroker på hansen), testet endel hvite sluker uten resultat, kansje litt varmt enda?

favorittene er fortsatt tass 7gr og møresild

Endret av anonymefiskere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrer meg over at folk fisker med så tunge sluk. Personlig har eg aldri fått SØ på meir enn 12 grams sluk.

Eg fisker med sluk fra 2-12 gram, det held i massevis, ingen vits med "steikepanner" når du får meir fisk på mindre sluk og lettare utstyr.

Så til favorittane: Nå om dagen (seinast i dag) er det 7g Atomsilda raud/kvit som gjeld. Ellers er Møresilda kvit og grøn ein favoritt, samt holographic varianten med svart rygg alt i 7 gram. Sølvkroken Spesial funker og greit av og til, men i det siste er det kombinasjonen raud/rosa og kvitt som har gitt meg mykje og fin SØ.

Tidligare var det 7 grams Toby Flash som toppa statistikken. Atomsilda er altså min klare favoritt.

PS! Bruk opphengarflue, har fått fin fisk på små rosa reker i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrer meg over at folk fisker med så tunge sluk. Personlig har eg aldri fått SØ på meir enn 12 grams sluk.

Eg fisker med sluk fra 2-12 gram, det held i massevis, ingen vits med "steikepanner" når du får meir fisk på mindre sluk og lettare utstyr.

Så til favorittane: Nå om dagen (seinast i dag) er det 7g Atomsilda raud/kvit som gjeld. Ellers er Møresilda kvit og grøn ein favoritt, samt holographic varianten med svart rygg alt i 7 gram. Sølvkroken Spesial funker og greit av og til, men i det siste er det kombinasjonen raud/rosa og kvitt som har gitt meg mykje og fin SØ.

Tidligare var det 7 grams Toby Flash som toppa statistikken. Atomsilda er altså min klare favoritt.

PS! Bruk opphengarflue, har fått fin fisk på små rosa reker i det siste.

Enig med deg her :P Ser at en del liker å bruke sluker med litt tyngde i...

Dette er jo såklart smak og behag, og hvor du fisker?

Personlig liker jeg å bruke kroker som Falkfish sin "Witch" utgave i str. 12g. Og fargen velger jeg etter årstid og fargen på vannet. Jeg føler iallefall at denne sluken gir meg fullstendig kontroll over dens bevegelser. Og den har alltid gitt meg bra resultater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Når man bruker opphenger flue, brukes det da en glidende knute (og eventuelt hvilken)? Har selv brukt litt opphenger, men da fastbundet og ser faren for at sluken kan sette seg fast når fisken sitter på flua.

har brukt glidand, men er slutta med det etter fleire "angrep" som har resultert i at opphengaren er sleten tvert av, etter å bytta til fast knute satt det ein feit sø på 4,2 ikkje lenge etterpå :)

Ellers så er det kun atomsilda i sort/sølv 12 til 25 gram som er einaren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrer meg over at folk fisker med så tunge sluk. Personlig har eg aldri fått SØ på meir enn 12 grams sluk.

Eg fisker med sluk fra 2-12 gram, det held i massevis, ingen vits med "steikepanner" når du får meir fisk på mindre sluk og lettare utstyr.

Ikke for å kverulere, men har du fisket like mye med tyngre som med lettere sluker?? Hvis du fisker for det meste med sluker under 12g mener jeg :lol: Du kommer ikke langt med ei lita flis i heavy motvind

Selv har jeg Møresilda i 15g som soleklar favoritt, samt Tobis 16g og 10g Stingsild. Atomsilda har også gitt fisk.

Sluker av forskjellig tyngde som støpes i noenlunde lik form, vil ofte få forskjellig gange i vannet! Har prøvd alle str av Møresilda og mener den på 15g har den beste gangen, størrelsen og tåler høyere fart enn de minste. Små, lette sluker tåler ofte dårlig høy fart. De enten "snurrer" eller får altfor store utslag som gir mye feilhogg..

Bare mine tanker :)

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.