Gå til innhold
Fiskersiden

Jerk-fiske i saltvann


Recommended Posts

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg ut på jerk-fiske i saltvann i helgen. Jeg har noen baits jeg kan bruke som går høyt i vannet og noen som synker kjapt. Jeg vet at Michael har prøvd ut og fått SØ på dette, men er det flere der ute som har utprøvd dette fiske. Jeg skal se om jeg får laget en liten rapport om hva jeg opplever rundt denne fiskemåten i Saltvann, enten søndag eller mandag. Jeg er selv veldig spent på om man lykkes og evnt hva slag fisk som vil være mulig å få. Jeg kan vel ikke forstå noe annet en at dette skulle fungere meget bra i saltvann også.

For meg blir det en helt ny fiskeopplevelse og kanskje det er noe som funker bra og som andre ønsker seg å prøve ut.

Så noen svar vil vel man kunne få, men klart etter bare en helg så vil vel selve faktamatriallet være minimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg ut på jerk-fiske i saltvann i helgen. Jeg har noen baits jeg kan bruke som går høyt i vannet og noen som synker kjapt. Jeg vet at Michael har prøvd ut og fått SØ på dette, men er det flere der ute som har utprøvd dette fiske. Jeg skal se om jeg får laget en liten rapport om hva jeg opplever rundt denne fiskemåten i Saltvann, enten søndag eller mandag. Jeg er selv veldig spent på om man lykkes og evnt hva slag fisk som vil være mulig å få. Jeg kan vel ikke forstå noe annet en at dette skulle fungere meget bra i saltvann også.

For meg blir det en helt ny fiskeopplevelse og kanskje det er noe som funker bra og som andre ønsker seg å prøve ut.

Så noen svar vil vel man kunne få, men klart etter bare en helg så vil vel selve faktamatriallet være minimalt.

Hvordan rekker du alt dette (ref. tidligere rapporter, historier, bilder m.m.)? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått to makrell på popper,hadde også etter horngjel. Andre jerkbaits har jeg ikke prøvd,men jeg har lest om store SØ tatt på pig i Sverige. Ellers er det vell ganske vanlig å fiske havabbor i UK med div. jerkbaits, så det burde jo funke her også.Mulig jeg prøver en Salmo Fatso på surf stanga, blir jo ikke helt jerkfiske, men jeg orker ikke å drasse med meg alt utsyret mitt i militæret ;)

Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede på 70 tallet skrev Olof Johanson som var sjefsredaktør på Fiskejournalen om fiske med poppers som ble fisket rykkvis(jerket) etter lyr.De kastet mot grunntopper fra båt,og det var etter sigende rimelig spektakulært når storlyren tok i overflaten.Absolutt en metode å prøve i de områdene hvor det drives fluefiske etter lyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede på 70 tallet skrev Olof Johanson som var sjefsredaktør på Fiskejournalen om fiske med poppers som ble fisket rykkvis(jerket) etter lyr.De kastet mot grunntopper fra båt,og det var etter sigende rimelig spektakulært når storlyren tok i overflaten.Absolutt en metode å prøve i de områdene hvor det drives fluefiske etter lyr.

Joda, det er som det blir nevnt tidligere i tråden her også, klart det fungerer! Bare noen som ikke har fulgt godt nok med i timen her :) Men dette er en metode som først og fremst vil egen seg til rovfisk(i saltvann) Det første som slår meg da tar oss nok lagt vekk fra Norge. tenke seg til eksplosive sydhavs fisker som GT, Tarpoon, Barracuda osv på jerk....ho ho hooouuu...damn!

Her hjemme ville jeg prøvd på Torsk, Sei, Lyr, Makrell, HA, kansje en og annen Kveite :D Men sef. fristelsen blir for stor til å ta disse på flue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Jeg tenkte jeg skulle prøve meg ut på jerk-fiske i saltvann i helgen. Jeg har noen baits jeg kan bruke som går høyt i vannet og noen som synker kjapt. Jeg vet at Michael har prøvd ut og fått SØ på dette, men er det flere der ute som har utprøvd dette fiske. Jeg skal se om jeg får laget en liten rapport om hva jeg opplever rundt denne fiskemåten i Saltvann, enten søndag eller mandag. Jeg er selv veldig spent på om man lykkes og evnt hva slag fisk som vil være mulig å få. Jeg kan vel ikke forstå noe annet en at dette skulle fungere meget bra i saltvann også.

For meg blir det en helt ny fiskeopplevelse og kanskje det er noe som funker bra og som andre ønsker seg å prøve ut.

Så noen svar vil vel man kunne få, men klart etter bare en helg så vil vel selve faktamatriallet være minimalt.

Rottman mista en pen sjøørret på Salmo Slider lørdag som var :)

Vannet var ganske gromsete så da frista det med en orange Slider gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefs, var det lilla 7cm:aren Slider´n han tappade havsöringen på? Om du läste Niklas "Nicka" Hellenberg´s artikel i Fiskejournalen om havsöring

så skrev han att man bör byta krok på den då en större havsöring bänder sönder kroken lätt. Han bytte till en annan trekrok i aktern och tog bort bukkroken.

Orginalkrokarna på lilla 7cm är mer lämpad för abborre än havsöring....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefs, var det lilla 7cm:aren Slider´n han tappade havsöringen på? Om du läste Niklas "Nicka" Hellenberg´s artikel i Fiskejournalen om havsöring

så skrev han att man bör byta krok på den då en större havsöring bänder sönder kroken lätt. Han bytte till en annan trekrok i aktern och tog bort bukkroken.

Orginalkrokarna på lilla 7cm är mer lämpad för abborre än havsöring....

Jepp var 7 cm..

Får be ham skifte kroker he he

Owner here we come :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Själv kör jag med VMC dubbelkork storlek 2:a på mina Slider 7:or efter havsöring, utan fjäderring emellan jerken och kroken och låst fast kroken med en fjädering på skaftet (skall vara mindre än kroköglan).

Men det är jag det, Nicka´s förslag i Fiskejournalen med en bättre trekrok och två fjäderringar är kanske att föredra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jodå, om du läser artikeln i Fiskejournalen av Nicka Hellenberg så ser du special havsöringsfärgen på ena Slider´n 7cm:aren ifrån Gålö cup (stor havsöringstävling i Stockholm), man fick en som bonus i startavgiften.

Er det i det nyeste utgaven av Fiskejournalen artikelen er?

Ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.