Gå til innhold
Fiskersiden

Agn under duppen i ferskvann?


westside
 Share

Recommended Posts

Etter mye kystmeite i sjøen har jeg innsett at jeg begi meg inn på ferskvanns meite for å få sanket en haug med arter der dette året, har begynt så smått med duppmeite med meitemark som agn som har funket fint til Abbor :) Har også testet bunnmeite med meitemark samt reke til Vederbuk uten suksess.

Lurer på da om Vederbuk er en fisk som er kåt på å bite på duppen eller bunnmeite ideelt for denne fisken? Har noen noen sikre agntips for å få tatt denne arten? Har fått tips om flytebrød som jeg ikke har testet ennå.

Gjedde har også blitt tatt endelig på wobbler, min aller første ;) Tjohoo!

Uansett så har hvertfall de første turene mine til ferskvann vært idylliske, rolige og bare kos iforhold til kystmeite. Ikke at jeg ikke setter stor pris på meite i sjøen da altså ;)

5550_s.jpg

Blir vel ikke mer koseligere enn dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått vederbuk på både duppmeite og bunnmeite. Av agn til vederbuk har mais, mark og brød gjort nytten. Men bunnmeite er teknikken jeg har brukt mest, det kan også være effektivt å fiske med forkurv. Og hvis du ser aktivitet i området ditt, forsøk flytebrød - det er moro det :D Du burde også skaffe deg litt grunnfor, vederbuken lar seg lett fore inn...

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytebrød er den morsomste metoden. Er rått når kilosfisk slurper i seg loffbitene! Kan være litt kjipt hvis det blåser mye, eller som jeg opplevde i dag: at det kommer en flokk med ender så fort maten har blitt kastet ut :) Innmaten i loffen kan knas til små runde baller som synker. Fikk en vederbuk i dag på det! Fisker utelukkende med dupp! Lykke til ...vederbuken er ikke den vanskeligste fisken, så den burde du sikkert snart hanke inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Jørgen sier vederbuk lar seg lett fore inn. Har du ikke grunnfor så ta med en boks mais eller to og lemp ut, gjerne sammen med noen rekebiter. Så legger du agnet ditt i samme område.

De agnene som jeg har brukt med stor suksess er mais, reke og brød. Har fått flest på bunnmeite, men det er jo også metoden jeg har flittigst har benyttet.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Hvordan bunnmeite metode bruker dere under ferskvannsmeite? Med tanke på tackel, kroker etc.

Og hvor nærme land skal jeg fore opp med mais og grunnfor for å lokke til meg Vederbuken?

Endret av westside
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Hvordan bunnmeite metode bruker dere under ferskvannsmeite? Med tanke på tackel, kroker etc.

Og hvor nærme land skal jeg fore opp med mais og grunnfor for å lokke til meg Vederbuken?

Det enkleste og mest brukte tackelet er et paternostertackel til bunnmeite, gjerne med brød som er vederbukagn nr 1 i mine øyne. Vederbuken er forøvrig ikke kresen og eter det meste også fisk..... Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan du bruke en røyk sneip

Altså fore godt opp med tobakk og snus på forhånd så fisken virkelig blir nikotin avhengig og biter som gal på frilina sneiper etterpå, virklig desperate fisker hopper opp i trynet på en når man fyrer opp en Marlboro og prøver å snappe den ut av kjeften på deg :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså fore godt opp med tobakk og snus på forhånd så fisken virkelig blir nikotin avhengig og biter som gal på frilina sneiper etterpå, virklig desperate fisker hopper opp i trynet på en når man fyrer opp en Marlboro og prøver å snappe den ut av kjeften på deg :D:D

He he, du tror jeg tuller du :D Når man først har fått foret inn buken "smaker" den på nesten allt som kommer drivende over den. Vet om buk som er tatt på ostepopp, sneip, ullsokk osv :D Andre ganger kan den være vrien å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.