Gå til innhold
Fiskersiden

Typiske meitefisker på flue.


Flemms
 Share

Recommended Posts

Hadde selv en artig opplevelse i fjor med buk på flue. Faktisk et spennende fiske, selv for den mest kresne ørret boms. Man fisker med tørt og kan gjøre dette på ørret vis med kun å fiske på fisk man ser vaker osv.

Sånn sett kan man gjøre dette til et kvalitetsfiske :) Litt sprut er det også i buk på 1kg, og på en femmer stang blir det en bra fight.

Tørrfluen man bruker er den enkleste i verden. Madrassflue, betsår av en avrevet bit av hvit/gul skomgummi madrass som tres på en egnet krok. Bruker man flyte brød til å fore de inn med så blir det vesentlig lettere. Stam kan også tas på dette viset og er en enda råere fighter enn Buk. De er slettes ikke alltid lett og få, tar så det smeller(spes. stam) og fighter bra!

Morro som en avveksling, glemmer ikke en kveldstur i fjor med 11-12 Buk på rundt omkring kilo'n på madrassflue og femerstang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hadde selv en artig opplevelse i fjor med buk på flue. Faktisk et spennende fiske, selv for den mest kresne ørret boms. Man fisker med tørt og kan gjøre dette på ørret vis med kun å fiske på fisk man ser vaker osv.

Sånn sett kan man gjøre dette til et kvalitetsfiske ;) Litt sprut er det også i buk på 1kg, og på en femmer stang blir det en bra fight.

Den må vel forklares.

Flue = kvalitetsfiske eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikkefisket etter vederbuk og stam i Drammenselva, enormt spennende, selv om den største hittil bare er på 1,1. Store streamere ala Gary Borgers konsept synes jeg plukket ut de største fiskene i stimen, som kanskje er mer rovfisk enn de mindre.

Tips til den som vil ha utfordring ved fluefiske etter karpefisk: øvre deler av Vestfossenelva etter stam på sensommeren når elva er liten og klar. Mye vegetasjon gjør kasting krevende, og fisken går ofte kloss i land, gjerne stam på 1,5+ kg. Fikk assosiasjoner til videoer jeg har sett fra NZ når jeg stalket stam der for 2 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke gå andre veien i stedet??

Ta typiske fluefisker på meite.... sånn at du kan få noen store.

Bare se på HA rekorden f.eks.

Da snakker man kvalitetsfiske.

hehe

Mange av de største sjøørretene tas jo på agnfisk, variasjon og prøve nye ting-det er viktig uansett hvilken vei en går

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til ikke å prøve insektimitasjon etter karpefisk også! Personlig ville jeg synes det var mye morsommere med imitasjonsfluefiske under en klekking eller sverming etter karpefisk enn å fore de inn og så bruke madrassflue. Muddler minnow som småfiskimitasjon til stor "rovstam" må jo være kanongøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner jeg nok en fluefiske VS meiting-debatt? ;)

Jeg er jo ivrig fluefisker og har fisket vederbuk på stripende fluer og mort på tørrfluer. Artig det.

Men Trym; hvis jeg bare var ute etter å fange størst mulig fisk så hadde jeg vel ikke vært fluefisker? Det er jo ikke akkurat det mest effektive etter storfisk.

Men du verden så gøy det er med fluefiske. Hele opplegget fra fluekasting til insektslære :)

elPerro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv en artig opplevelse i fjor med buk på flue. Faktisk et spennende fiske, selv for den mest kresne ørret boms. Man fisker med tørt og kan gjøre dette på ørret vis med kun å fiske på fisk man ser vaker osv.

Sånn sett kan man gjøre dette til et kvalitetsfiske ;) Litt sprut er det også i buk på 1kg, og på en femmer stang blir det en bra fight.

Tørrfluen man bruker er den enkleste i verden. Madrassflue, betsår av en avrevet bit av hvit/gul skomgummi madrass som tres på en egnet krok. Bruker man flyte brød til å fore de inn med så blir det vesentlig lettere. Stam kan også tas på dette viset og er en enda råere fighter enn Buk. De er slettes ikke alltid lett og få, tar så det smeller(spes. stam) og fighter bra!

Morro som en avveksling, glemmer ikke en kveldstur i fjor med 11-12 Buk på rundt omkring kilo'n på madrassflue og femerstang ;)

Høres ut som et morsomt fiske :)

Synd at tråden din ødelegges av "sure" oppstøt. Synes disse semi-ironiske komentarene er helt unødvendig.

Det er vel ganske åpenbart at "en artig opplevelse med buk på flue" og "en bra fight" = Kvalitetsfiske. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=1012

Har såvidt vært diskutert litt før også. Mye tyder vel på at de som er primært fluefiskere fokuserer på andre arter, og de som fisker etter karpefisk bruker andre metoder enn flue. Ergo skulle det være alle muligheter for å leke pioner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det han skriver er vel at tørrfluefiske på vakende fisk=kvalitetsfiske...

Riktig som Håvard sier. Det å snike seg inn på fisk som har røpet seg i form av vak e.l for så å fiske på denne med tørflue er noe av det ypperst kvalitetsfikset jeg vet om. At den samtidig kan være vrien å få + fighter bra bare forbedrer det hele.

Selfølgelig kan man gjøre nesten det tilsvarende med "meitestang", friline og flytebrød, men er det fluefiske vi snakker om :D

Hvorfor ikke gå andre veien i stedet??

Ta typiske fluefisker på meite.... sånn at du kan få noen store.

Bare se på HA rekorden f.eks.

Da snakker man kvalitetsfiske.

hehe

Kvalitetsfiske blir nok som tidligere nevnt her, en individuell sak. Kvalitetsfiske er ikke ensbetydende med å få størst fisk.

Men din oppfatning av kvalitetsfiske er kansje å kaste ut et tackel, sette bort stanga, sette seg ned i en stol og sove/lese en bok og la en nappvarsler fortelle deg når det biter?

Skal ikke dra dette vidre, men man kan vel si at meite er en av den letteste måten å nå de store på, mens flue er utfordringen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager om jeg har bidratt til å spore denne tråden av til noe den ikke var tiltenkt til.

At du og jeg ikke deler samme oppfattning rundt kvalitetsfiske, fluefiske og meiting ser jeg på som helt naturlig Flemms.

Diskusjoner meite vs. flue har jeg deltatt i flere ganger før, og har ikke tenkt til å bruke min tid på det i denne tråden (i hvertfall ikke i dag... hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager om jeg har bidratt til å spore denne tråden av til noe den ikke var tiltenkt til.

At du og jeg ikke deler samme oppfattning rundt kvalitetsfiske, fluefiske og meiting ser jeg på som helt naturlig Flemms.

Diskusjoner meite vs. flue har jeg deltatt i flere ganger før, og har ikke tenkt til å bruke min tid på det i denne tråden (i hvertfall ikke i dag... hehe)

Fint, da er det kansje håp for deg også :D

PS! Ikke glem at jeg er både fluefisker og meiter.... :D:D ....uuhhh....går det ann da?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man kan tenke seg en naturlig utvikling i ferdighetsgrad/ønske om utfordringer innenfor sportsfiske?

1. Først fiske fisken med naturlig agn - det som fisken normalt spiser.

Da det er latterlig lett går man raskt videre til litt mer krevende fiske:

2. Kunstige etterligninger av det fisken spiser.

Det krever mye mere av fiskeren og det tar lengre tid før han går trøtt og går videre til neste stadie:

3. Lage de kunstige etterligningene selv og fiske de med fluestang - elegant og pent.

Haha, :D:D:D desverre for diskusjonens del så mener jeg ikke dette. De forskjellige fiskeformene har sine utfordringer og gir tilfredstillelse på forskjellige måter. Synes selv det er givende (og moro) å greie å få (bra eksemplarer av ) de forskjellige fiskeslagene på forskjellige metoder. F.eks: Etter å ha fått et firesiftet antall harr på fluestang i elvene nordpå i min ungdom syntes jeg faktisk det var ekstra moro å begynne å meite etter dem. Og jeg syntes det var kjempegøy å fiske laks med mark og reke i Drammenselva - noe som var totalt forbudt i de elvene jeg hadde fisket laks i nordpå. Forandring fryder - og de samme artene gav nye utfordringer ! Og selv om laksefiske var aldri så moro så droppet jeg det hele høsten det året jeg "oppdaget" ålemeite - for å prioritere det.

Akkurat som jeg som jeg nå drømmer om middels stor karuss og suter på flua. Men først stor fluegjedde!!!

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man kan tenke seg en naturlig utvikling i ferdighetsgrad/ønske om utfordringer innenfor sportsfiske?

1. Først fiske fisken med naturlig agn - det som fisken normalt spiser.

Da det er latterlig lett går man raskt videre til litt mer krevende fiske:

2. Kunstige etterligninger av det fisken spiser.

Det krever mye mere av fiskeren og det tar lengre tid før han går trøtt og går videre til neste stadie:

3. Lage de kunstige etterligningene selv og fiske de med fluestang - elegant og pent.

Er til dels enig i denne. Men den kan ikke godkjennes, da det mangler et punkt (4.) på lista di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.