Gå til innhold
Fiskersiden

Typiske meitefisker på flue.


Flemms
 Share

Recommended Posts

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Eller rett og slett fiske med flytebrød i stedet for flytebrødimitasjon, om man vil fiske dette med fluestang eller ikke får vel være opp til en selv?

Vil nok påstå at flytebrød imitasjon(madrassflue) funker bedre til fluefiske! Sitter liksom litt bedre på kroken under kasting :)

Dessuten så vil en "true" fluefisker kun fiske med imitasjoner! I følge Gabrielsens lov, den tredje og største utfordring B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok påstå at flytebrød imitasjon(madrassflue) funker bedre til fluefiske! Sitter liksom litt bedre på kroken under kasting :)

Dette har du helt rett i Flemms for fisker man med flytebrød med fluestang så er det ikke fluefiske, men meite. Jeg sa bare at dette vil funke bedre for da får man i tillegg lukt og smak med i pakka agn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du helt rett i Flemms for fisker man med flytebrød med fluestang så er det ikke fluefiske, men meite. Jeg sa bare at dette vil funke bedre for da får man i tillegg lukt og smak med i pakka agn!

Lukt og smak ja, eller juks som en true fluefisker vil kalle det B):):huh:

(det var en spøk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et fiske til du tenker på, eller hva man skal gjøre når man "blir lei" av nr. 3 også?

Korrekt!

Kan jo bare svare for meg selv, men tror det er flere en meg som har en "grad" til?

Kan jo hende du /dere en dag innser at det finnes en type fiske som gir større utfordring/glede, en den du/dere bedriver i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt!

Kan jo bare svare for meg selv, men tror det er flere en meg som har en "grad" til?

Kan jo hende du /dere en dag innser at det finnes en type fiske som gir større utfordring/glede, en den du/dere bedriver i dag?

Hmmm, er det noe sånt "finne sæ sjæl"-opplegg, med at man fisker for gledens skyld eller noe sånt. At det viktigste ikke er metoden og fangsten, men turen, sosialt samvær, finne ro, oppleve fin natur og slikt?

Vel, vel - i så fall har du sikkert rett i det :)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor fisker da alle disse hovne tørrfluefiskerene med nymfe
Det er jo fordi de ikke er ekte fluefiskere, men grådige (og late - siden de velger "lett" metode) hobbyfiskere. Har sikkert dynka fluene sine i markekstrakt på forhånd også. :) Blir jo ikke fluefiske det, men en blanding av meite- og slukfiske ;)

:huh:;):DB)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det, men et hovedargument blir da feks i NM i fluefiske til August, hvorfor fisker da alle disse hovne tørrfluefiskerene med nymfe :P:P:P:P Der ler jeg meg skakk!

De har vel ikke tid til å vente til fisken kommer opp og tar tørt da :P

Nymfe, puppe, klekker.....er vel strengt talt innen for grensen!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel ikke tid til å vente til fisken kommer opp og tar tørt da :P

Nymfe, puppe, klekker.....er vel strengt talt innen for grensen!?

Prøver du deg? Er du ikke ekte? Det drøyeste av alt er vel fortyngede streamere, og streamere som er mer lik en wobbler eller sluk enn flue som brukes til SØ og HA fiske. Slukfiske burde navnet vært eller slukslenger!

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver du deg? Er du ikke ekte? Det drøyeste av alt er vel fortyngede streamere, og streamere som er mer lik en wobbler eller sluk enn flue som brukes til SØ og HA fiske. Slukfiske burde navnet vært eller slukslenger!

:P

Akk ja, en skulle fisket mere med tørflue!

Blir nok snart stuerent med lukt og smak i det moderne fluefisket også. Grensen for fortynging av fluer gir seg selv, man kan ikke fortyng mer en stang og snøre kan bære i kastet. Forutsatt at det fortsatt er fluesnøret som skal utgjøre kastevekten da. Men klart man har noe som heter mending innen fluefiske også :P

Kunstig smak og lukt er jo blitt stuerent innen moderne meite, så hvorfor ikke moderne fluefiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok ikke lenge før grensene mellom de forskjellige metodene viskes ut. Ikke unaturlig at metodene nærmer seg hverandre og henter impulser fra hverandre (f.eks perler og andre lokkeeffekter under meitefiske, luktstoff på sluk og fluer,) men litt synd synes jeg da. Eksistenssgrunnlaget for fluerekorder blir f,eks borte. Men vi er ikke der enda !!!

Lukttilsetting på fluer godtas ikke som fluefiske i konkurranser og på rekordlister. Den dagen det gjør det er det meningsløst med en egen n-rek liste for fluefiskede fisk. Når det gjelder wobblerskjeer for fluer og "propeller" som enkelte liker å ha foran på fluene sine er jeg også usikker.

Blir spennede å se utviklingen i årene fremover.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26. Dra til Asia og dyrk din egen bambus stang. Vent så på at håret ditt skal gro langt å fint(husk å børste det ver dag :P ).Mens du venter på at håret skal gro, går du i læra hos en smed i Damaskus.Han lærer deg å smi verdens fineste kroker(faktisk skarpere enn både Varias,Owner og Kensaki :P ).Så spinner du ett supersterkt snøre av håret ditt. Som den siste forberedelsen drar du til Sichuan(provins i Kina kjent for sin sterke mat) og finner noen av verdens sterkeste chilli.Av disse lager du en super Biored boilie i st.55mm. Nå har du fylt nesten hundre år og legger ut på det som kan være din siste fisketur. Turen går til elva Kosi(lig :P ),der du skal fange den beryktede karpefisken Mahseer (Barbus mosal). Du oppdager en diger fisk, ikke langt i fra bredden, og som en :P beveger du deg stille mot fiske, faktisk døds stille :P Du døde faktisk av alderdom.

Og moralen med denne historien er? Fisk når du kan,med hva du kan og hvor du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun oppstrøms tørrfluefiske i Engelsk kalkelv mente du vel? NB! Dobbelttrekk er for pøbler! :P

Dobbelttrekk er obscøn vandalisme...trodde alle hadde skjønt det nå ?

England er vel egentlig det eneste landet man burde fiske i?

Har forresten tatt kilosørret på BRØDKULE og STICKDUPP i salige Itchen.Rett nedenfor studenthjemmet til Winchester school of art.

Hvis du tusler nedover Itchen gjennom Winchester sentrum,kan du hver søndag( andre dager også) se lokalbefolkningen mate ørret,harr og stokkender med loff,råtten toast mm.Morsomt å se aura oppføre seg som en middels buk hahahahahahahhehehehehohohoho

Itchen fluefiskets vugge....fnis

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 4 år siden sto jeg vet nokk ett ørretvann og fiska på små fisk og tengte (jeg vet det er en stor en her, tror jeg) det verka i armen og jeg hadde fått opp 10 fisk under minstmålet og jeg viste att om 20 år kom jeg sikkert til og stå her og fiske samme lille møkka fisken. det var da det kom ett lys nede fra fiske baggen til en kompiss, nemlig en dupp. jeg kikka rundt meg for og se att ingen ihugga fluefiskere skulle se meg. Så lurte jeg duppen innpå den perfekte taperte fortommen(med 5 floker) løfta på en stein og fant en feit mark. tredde marken på caddisen og kasta ut, satt meg ned på stolen kjente att smertene i armen forsvant og ryggen fikk ro og jeg skjønte att jeg enderlig var blitt frelst. uka etter vrengte jeg lommeboka og etter dette har jeg hvert en lykklig kar :P

Endret av Ariakas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er det snakk om å være trang synt, for andre åpenlyst, når man da sitter og påpeker at den ene metoden er mer riktig enn den andre, da tilhører man den første kategorien, om man forstår at alt har sin skjønnhet, funksjonalitet og prakt da tilhører man den andre kategorien. Hvilken man tilhører velger man selv...

Videre er det alltid moro å høre komentarer fra de ulike, når de ikke har peil på hverandres fiske. Uvitenhet gjør deg dum når man da skal snakke om en form for fiske man ikke forstår. At meitere mener fluefiske er mindre effektivt, for slitsomt etc, at fluefiskere mener meitefiskere er en gjeng slasker, og at man aldri kommer til å forstå grunnen til å sitte i klakkelver og fiske dassfisk, eller sitte i dagesvis etter en sløv karpe. Uvitenheten igjen om at alt dette har sin skjønnhet, spenning, trivsel og utfordring. Hvorfor komme med mindreverdighets komplekser og disse hverandre?

Ubegripelig for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halleluja!

praise the mark.

KREMT HARK HOST

Selv praktiserer jeg forskjellige former for fiske, fordelt omtrent slik: meite 90 prosent

Jiggfiske 5 prosent

fluefiske 5 prosent

Slukfiske 0 prosent

Fiskene jeg synes er morsomst å ta på f-stanga er torsk og abbor, med harr og ørret på tredje og fjerde plass. Min første fisketur i isfrie farvann iår var med fluestanga etter torsk. Tur nr.2 gikk til Nitelva og vederbuken.

Forøvrig er det stort sett fluefiskere som er overbevist om sin egen fortreffelighet,Utrolig patetisk.

Å hevde at en art (eller to) er alle andre arter overlegne,på et etisk grunnlag,Sportslighet m.m,

Er rett å slett...lite gjennomtenkt

Honnør til flemms for å fremme karpefisk,selv om jeg ikke er enig "kvalitetsfiske" standpunktet.

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.