Gå til innhold
Fiskersiden

Typiske meitefisker på flue.


Flemms
 Share

Recommended Posts

Forøvrig er det stort sett fluefiskere som er overbevist om sin egen fortreffelighet,Utrolig patetisk.

Å hevde at en art (eller to) er alle andre arter overlegne,på et etisk grunnlag,Sportslighet m.m,

Er rett å slett...lite gjennomtenkt

Tror enkelte fluefiskere og meitefiskere er like gode på dette :P

Selv koser jeg meg med alle typer fiske, og praktiserer gjerne 2-3 metoder på en fisketur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Enig med det du sier ang en fisk som alfa omega, ørret, men motangrep fyrer vel mer oppunder hos fluefiskere enn hva forståelse og opplysning gjør!!!

Gjør det det? Jeg har inntrykk av at de fleste fluefiskere gir blaffen i div. ferskvannsfisk.Høster i høyden en "vittig" kommentar ang. valg av sted og art.men heldigvis finnes det unntak, folk som satser på vanskelige arter som karpe og karuss på flue og de synes jeg fortjener kred....Selv synes jeg fluefiskere møter temmelig store mengder forståelse,jeg var selv "fluefisker" før jeg begynte med andre former for sportsfiske og setter stor pris på fluefisket ennå.

Jeg har heller inntrykk av at en del fluefiskere trenger å dumpe nisselua og puste inn litt frisk luft( ganske store mengder egentlig)Dette gjelder ikke bare fluefiskere men de fleste norske sportsfiskere..........og det er nettopp det flemms driver med!

:P

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det det? Jeg har inntrykk av at de fleste fluefiskere gir blaffen i div. ferskvannsfisk.Høster i høyden en "vittig" kommentar ang. valg av sted og art.men heldigvis finnes det unntak, folk som satser på vanskelige arter som karpe og karuss på flue og de synes jeg fortjener kred....Selv synes jeg fluefiskere møter temmelig store mengder forståelse,jeg var selv "fluefisker" før jeg begynte med andre former for sportsfiske og setter stor pris på fluefisket ennå.

Jeg har heller inntrykk av at en del fluefiskere trenger å dumpe nisselua og puste inn litt frisk luft( ganske store mengder egentlig)Dette gjelder ikke bare fluefiskere men de fleste norske sportsfiskere..........og det er nettopp det flemms driver med!

:P

Takk for forståelsen. God å vite at det fins meitere som deg toppknot, som kan ha et litt mere liberalt syn på det hele :P

Ja, jeg fremmer bevist andre fiske arten enn ørret/laks til fluefisket også :P

PS! Komentar til mitt "standpunkt" hva gjelder "kvalitetsfiske". Vel, det var vel mere for å sette Trym på plass som ikke er like liberal som deg :P Faktum er at jeg befinner meg mer og mer sittende i en godstol mens jeg fisker, og det er til tider svært behagelig også :P Mitt private syn på "kvalitetsfiske" er egentlig uintresannt i denne diskusjoene, men klar jeg har mitt eget syn på ting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi om årets aller største avsporing her?

Har mest erfaring med asp når det gjelder fluefiske etter "de andre artene". Erfaringene tilsier at popper, gurgler og lignende fungerer best og da meget hurtig trukket inn...

Ellers så er stankelben osv etter buk og stam forsøkt og fungert et par ganger. Madrassfluen også forsøkt, men ingen respons på ekte vare har gjort at den ikke har blitt brukt så mye akkurat da - nye forsøk og erfaringer følger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi om årets aller største avsporing her?

Har mest erfaring med asp når det gjelder fluefiske etter "de andre artene". Erfaringene tilsier at popper, gurgler og lignende fungerer best og da meget hurtig trukket inn...

Ellers så er stankelben osv etter buk og stam forsøkt og fungert et par ganger. Madrassfluen også forsøkt, men ingen respons på ekte vare har gjort at den ikke har blitt brukt så mye akkurat da - nye forsøk og erfaringer følger....

Avsporing...? Tror ikke det!

Asp er vel formel-1 fisk nr.1 i denne sammenhengen. Har ikke fått det selv, men en vakker dag... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Fluefiske etter stam i juni ifjor,Nitelva.

Første forsøk resulterte i en liten stam på 5-6 hekto,tatt på en diger strl. 8 druknet vårflue imitasjon,fisket med et kjekt lite leisenring lift.

Etter det ble det bare masse små-harr.Vet at det står En del stam i kulpen,aldri noe problem med

eh..andre metoder.Hadde vært morsomt hvis noen fikk litt fart på fluefiske etter stam,innmari fin fisk ,

på alle måter.Hvis man vil prøve er det nok av fine strekk mellom Rotnes og falken.Stor gullbust er det der og....hadde nok vært morsomt på lett-lett fluestang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Fluefiske etter stam i juni ifjor,Nitelva.

Første forsøk resulterte i en liten stam på 5-6 hekto,tatt på en diger strl. 8 druknet vårflue imitasjon,fisket med et kjekt lite leisenring lift.

Etter det ble det bare masse små-harr.Vet at det står En del stam i kulpen,aldri noe problem med

eh..andre metoder.Hadde vært morsomt hvis noen fikk litt fart på fluefiske etter stam,innmari fin fisk ,

på alle måter.Hvis man vil prøve er det nok av fine strekk mellom Rotnes og falken.Stor gullbust er det der og....hadde nok vært morsomt på lett-lett fluestang.

Ta med deg en loff eller to og fluestanga. Finn et egnet sted og fór opp/inn fisken med flytebrød. Ta så stamen på madrasflue, fisket tørt. Dette er en resept til vellvære og en artig opplevelse :D . Når stamen først tar tørrt, tar den som regel hardt og brutalt. Et virkelig røsk, som er værdt å oppleve. En vakker fisk er det også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avsporing, steile fronter og forbrødring er vel alt en god tråd bør inneholde... :o

Uansett, på slutten av 40-tallet gikk det en tegneserie i en engelsk avis, om fiske. I 1949 kom denne ut i bokform, "Mr. Crabtree goes fishing, a guide in pictures to fishing around the year" av Bernard Venables. I denne boken er det beskrevet meite etter stam, gjedde, sørv, mort, karpe og suter, men også slukfiske etter gjedde og abbor og fluefiske etter stam, gullbust og ørret. Så dette er jo ikke akkurat nytt, overaskelsen for en del er vel kanskje at dette faktisk var metoder brukt for 50 år siden. Også Richard Walker (han med karpen Clarissa) fisket med flue etter stam og hadde mye morro med det.

Om sommeren vil jo både asp, vederbuk, stam, gullbust og sørv være kurrante å få på flue, litt værre er det vel med arter som suter, karpe (selv om n.rekken på flue er over imponerende 6 kilo) og karuss. Da må men vel til med nymfer fisket saaaaaaaakte.

Når det gjelder fluer etter stam, hvorfor ikke forsøke en bie eller humle-imitasjon? Kan jo fore med dagens fangst fra verandaen før kveldsturen med fluestanga...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Skulle egentlig ha lagt inn tips om denne siden her for lenge siden :rolleyes: en av de beste fluefiskesidene jeg har sett.

Mye fin lesning ang. fluefiskets historikk,opprinnelse,fluefiske i romertiden og masse annet snacks.

Man trenger ikke å være fluefisker for å sette pris på :flyfishinghistory.com

Artikkelen som er relevant for denne tråden her ligger under "special features",art nr 18,

"fly fishing for coarse fish" :P

Fluefiske etter gjedde,stam,gullbust og annet i Viktoriatidens England,Komplett m. illustrasjoner av aktuelle mønstre for 1800 tallets fluefisker m.mere(sjekk også ut "flyfishing in saltwater" første artikkel om fluefiske etter Tarpon 1908!!)

Fluefiske etter karpefisk er definitivt ikke noe nytt,gikk bare i glemmeboka virker det som..

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.