Gå til innhold
Fiskersiden

Ålemeite-temp og sesong?


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Er litt gira på å komme igang med ålemeitinga, noen som har formening om hva tempen bør være før ålen er i siget?

Har ingen direkte temp å komme med, men i et gammelt ordtak heter det at ålen er på gang når bjreka har blader store som museører :)

Vil tippe det da er på gang borti vest også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok for seint..... :huh::)

Men tror nok det skal være gode sjangs for ål nå, men de riktig store må nok lures utpå sommeren....

Nja.... har skummet specimen listene til NMU for siste 17 årene og det er tatt mange fine i mai, bla tok AE en på 2.4kg 17.mai for noen år siden B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Ålefiske: Temp under 10-11 grader er IKKE bra, hadde vel lagt stengene på hylla for sesongen da. MEN, alt kan skje, har til og med fått ål på isen i februar...

Her rundt Oslofjorden er åle-sesongen over nå, med ett mulig unntak: Nedre Glomma. Der pleier ålen å bite lenger, men så er det ofte mye smått.

Vestafjells vil jeg tro sesongen generelt er noe lenger på grunn av litt mindre kalde netter, så det er kanskje fortsatt en sjanse til et par økter med suksess...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestafjells vil jeg tro sesongen generelt er noe lenger på grunn av litt mindre kalde netter, så det er kanskje fortsatt en sjanse til et par økter med suksess...

Ulempen her i år er at vi har hatt netter under 10 grader i omtrent en måned allerede.... kanskje kun ett par netter med temperaturer over 10 grader siden midten på august. Typiske dagtemperaturer nå er 11-13 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt gira på å komme igang med ålemeitinga, noen som har formening om hva tempen bør være før ålen er i siget?

Ålen er en luring. Dei største tas som regel ut i August-Sept. (når vannet er oppvarmet, >10-15°C), også av den enkle anledningen at da begynner gyteålen og vandre (ho-ålen) for den er også den største. Små ål biter året rundt unntatt da på vinteren da vanntemp. er meget lav (ålen går nær på i hi da)

Plassar for å fange stor ål om seisommeren (og kansje nå på hausten?) er nær utløp frå større vann/sjøar, elvemunninger og strømsatte sund. Jeg har bottn meitet ål på den slags plassar men dessværre ikke tatt noen over kiloen (avslitne snører), og det var kamratene mine som hadde hellet (opp mot 2,5 kg) men det var i Sverige for noken år siden.

Vi fanget ål på stor hestemakk eller småfisk type krøkkle, lagesild, små.mort etc. Vi brukte glidende lodd og da ålen gekk på så glei snøret igjennom loddet friksjonsløst. Vi brukte napp-indikator på snellene men det var ikke alltid vi observerte nappen (vi sovnet av og til, da dette fisket er et nattfiske). Trur det er bre vid fullmåne od det er uansett litt mer lys om natta da. Inte for ålen men for oss. Ålen søker mat/bytte ved hjelp av luktesansen og "hørselen".

Hør av dig KIS og fortell hvis noke sker. :lol:

PS. Jeg trudde allt ålfiske var stogga da den nesten er utryddet nåfortia. Klart, fang å slipp går ju ann. DS :D

mvh flodstrøm. :lol:

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte glidende lodd og da ålen gekk på så glei snøret igjennom loddet friksjonsløst. nattfiske). Trur det Ålen søker mat/bytte ved hjelp av luktesansen og "hørselen".

mvh flodstrøm. :lol:

Hestemakk? Stor mark?

Noe som jeg bruker er filet av småfisk,virker som ålen lukter det enda bedre.

Vær varsom med lukt fra fingerene hvis du røyker,eller har smurt deg inn med myggolje.

Glidetackle er vel ett must hva angår nattmeite. Bruker selv stativ m varslere.

Største hittil i år er ca 8hg,men du skulle sett den jeg fikk for 2 år siden :D

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hestemakk? Stor mark?

Ja, dei kaller den for det her på Vestlandet og det er "dugg-mark" den største arten av mark vi har. :D

Ja, jeg er enig med deg ang. småfiskfilet, går utmærket.

Enn må være påpasslig og ikke vente for lenge med tilslaget. Som regel har ålen tatt beitet ein god stund før enn mærker dette på nappindikatoren og da kan enn i prinsipp ettablere kontakt. Hvis enn venter for lenge har ålen kjørt ner halen i noke skitt på bunnen og den ålen er gått tapt, sikkert. :blink:

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker oftest filet,men når marken må brukes så er det 4-7 stk trædd innpå i beltet.

Da gjelder det å bruke ei myk meite stang,eller så kaster man av marken.

Jeg har heldigvis ikke opplevd det problemet med at ålen kjører seg fast i gromvannet mitt,men ett tidlig tilslag er også positivt for hvor dypt den svelger.

Jeg gir som regel tilslag etter 3-5sek når den sutter på mark,og opptil 20 sekunder ved bruk av filet.

Dette er det sikkert delte oppfatninger om,men slik fungerer det best for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis ikke opplevd det problemet med at ålen kjører seg fast i gromvannet mitt,men ett tidlig tilslag er også positivt for hvor dypt den svelger.

Jeg gir som regel tilslag etter 3-5sek når den sutter på mark,og opptil 20 sekunder ved bruk av filet.

Dette er det sikkert delte oppfatninger om,men slik fungerer det best for min del.

Der har du heilt rett i, men som du sier, delte meininger men jeg trur vi alle er enige, men, det som er forskjellen er på hvilken type bunn enn fisker. Mye ur og stein, muligens også gamle bru-kister og lignende, da kann enn ikke vente bort mot 20 sekunder for da er det kjørt.

Husker et meite. Vi somnet på pass. gryningslyset vekket oss og vi spratt opp og ut til stengene. Ein av mine stenger, eg. snelle, var tom på line, kunn det siste med spolakselknuten var igjenn. Jeg pumpet og pumpet og til slutt fikk jeg opp min 150-200m line tillbake på snellen. Lengst ut satt en 1,5 kg´s Gedde!!!???? (tatt duggmakken, i mørke) :D

Noen som vet om det tas stor ål i Bergen-Haugesund området (KIS?)? Kansje Skogseidvattnet, da dette har god forbindelse med kysten/havet, og der er mye mat. Noen som har prøvd? :)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.