Gå til innhold
Fiskersiden

Forskjell på ørret og sjøørret?


Recommended Posts

Hei. Var og fisket etter sjøørret forrige dagen og fikk en fin eksemplar på nærmere kg. Fisket som sagt i sjøen der en liten bekk renner ut og det var mye vaking og eg fikk da denne fisken så var meget brunn og så mer ut som en vanlig brunnørret enn den typiske SØ eg har fått før. Legger til lite bilde men si gjerne ifra om det trengs større og bedre bilde av fisken.

Seatrout_Sno.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Var og fisket etter sjøørret forrige dagen og fikk en fin eksemplar på nærmere kg. Fisket som sagt i sjøen der en liten bekk renner ut og det var mye vaking og eg fikk da denne fisken så var meget brunn og så mer ut som en vanlig brunnørret enn den typiske SØ eg har fått før. Legger til lite bilde men si gjerne ifra om det trengs større og bedre bilde av fisken.

Jeg har forstått det sånn at det er samme art. De har samme latinske navn ihvertfall "Salmo trutta". Det gyter på samme plass og når yngelen er 1-2 år gamle begynner endel å bli blanke (smoltifiseres) og det har "valgt" og bli sjøørret mens resten blir brunørret. Ellers må je si meg enig i med Karl Inge om at siden den ble fanget i sjøen er det en sjøørret.

Endret av lava
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det sånn at det er samme art. De har samme latinske navn ihvertfall "Salmo trutta". Det gyter på samme plass og når yngelen er 1-2 år gamle begynner endel å bli blanke (smoltifiseres) og det har "valgt" og bli sjøørret mens resten blir brunørret. Ellers må je si meg enig i med Karl Inge om at siden den ble fanget i sjøen er det en sjøørret.

Ahh da ble eg lært noe nytt idag også.

Takk for svar folkens. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det sånn at det er samme art. De har samme latinske navn ihvertfall "Salmo trutta". Det gyter på samme plass og når yngelen er 1-2 år gamle begynner endel å bli blanke (smoltifiseres) og det har "valgt" og bli sjøørret mens resten blir brunørret. Ellers må je si meg enig i med Karl Inge om at siden den ble fanget i sjøen er det en sjøørret.

De har vel ikke akkurat valgt å bli anadrome. Det handler nok mer om genetiske faktorer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Var og fisket etter sjøørret forrige dagen og fikk en fin eksemplar på nærmere kg. Fisket som sagt i sjøen der en liten bekk renner ut og det var mye vaking og eg fikk da denne fisken så var meget brunn og så mer ut som en vanlig brunnørret enn den typiske SØ eg har fått før. Legger til lite bilde men si gjerne ifra om det trengs større og bedre bilde av fisken.

Seatrout_Sno.jpg

Ørret, brunørret, sjøørret. alle sammen er de ørret av samme familie, Salmo Trutta.

Sjøørreten er en ørret (Salmo trutta, latinsk navn) som har vandret ut i sjøen. Om høsten går de opp i fødeelven sin igjen for å gyte, akkurat som laksen. Ørret og sjøørret er altså akkurat den samme fisken, selv om mange har trodd at det er to forskjellige arter. Sjøørret finnes i hver eneste fjord og de fleste elver langs hele kysten.

Den blanke

Etter at eggene er klekket utpå våren, lever yngelen i elva helt til den er klar til å vandre ut. Dette kan variere fra 2-4 år. Noen hanner velger å bli igjen i elva og forblir småtasser som kalles ”parr”, og sniker seg ofte til å gyte med store hunner. De som vandrer ut i sjøen kalles smolt, og har blitt helt blanke.

Den fisken som har gytt, har fått nærmest vanlig ørretfarge i elva, men bare etter kort tid i sjøen, har den også begynt å bli blank igjen. I større elver blir sjøørreten gjerne stående i elva gjennom mesteparten av vinteren. I mindre elver og bekker er det ofte lite vann om vinteren, og da går sjøørreten tilbake

til sjøen ganske raskt etter gyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel ikke akkurat valgt å bli anadrome. Det handler nok mer om genetiske faktorer!

Du så vel at valg var satt i tøddler ("). Jeg vet ikke på hvilket grunnlag enkelte av ørreten blir sjøørret og andre ikke. Om det er genetisk eller noen miljøfaktorer som gjør utslaget. På slutten av 1800 årene ble ørret tatt med fra europa til sør amerika egentlig for å få brunørret i elvene, men det utviklet seg også en sjøørretbestand etter hvert som en sideeffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.