Gå til innhold
Fiskersiden

Karpe til middag.


rug
 Share

Recommended Posts

Da tråden til Remy om hans fangst av noen rett så pene store karper ikke til diskusjon rundt karper men forbehold, tja, jeg vet ikke hva egentlig.....gratulasjoner? Eller dyrking av ego?

Karpene av de dimensjoner Remy fanget har noen nyyydelige ryggfileter.....i disse trendtider selges noe som så pent kalles torskeloin...vel...det samme snadderet finnes på slike kjempekarper.

Så de som fanger slike burde kakke karpene i hodet og deretter skjære ut filetene, rulle disse i mel og steke dem på svaaak varme med myyye olje!

I tillegg er hodene på slike karper en delikatesse.

Del hodet på langs, rull det i mel, fyll en stekepanne med 1-2 cm olivenolje, stek hodene på svak varme leeeeenge....fettet/ hjernen og også fiskekjøttet her er ALDELES nydelig!!!!!

Ulsrudvannet og vannene rundt på Ulsrud er hotte.

Bon apetitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 212
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da tråden til Remy om hans fangst av noen rett så pene store karper ikke til diskusjon rundt karper men forbehold, tja, jeg vet ikke hva egentlig.....gratulasjoner? Eller dyrking av ego?

Karpene av de dimensjoner Remy fanget har noen nyyydelige ryggfileter.....i disse trendtider selges noe som så pent kalles torskeloin...vel...det samme snadderet finnes på slike kjempekarper.

Så de som fanger slike burde kakke karpene i hodet og deretter skjære ut filetene, rulle disse i mel og steke dem på svaaak varme med myyye olje!

I tillegg er hodene på slike karper en delikatesse.

Del hodet på langs, rull det i mel, fyll en stekepanne med 1-2 cm olivenolje, stek hodene på svak varme leeeeenge....fettet/ hjernen og også fiskekjøttet her er ALDELES nydelig!!!!!

Ulsrudvannet og vannene rundt på Ulsrud er hotte.

Bon apetitt...

Som sagt, da kjøper du maten din på Ica. Du vet like så godt som meg at all storfisk jeg får går rett ut igjen, og forhåpentligvis aldri på din krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All respekt for at du slipper ut din fisk.

Men jeg spiser det jeg får og bør vel få samme respekten?

Og det er vel ikke slik at innholdet i en tråd skal bestemmes av holdningene til trådstarter?

Som sagt, da kjøper du maten din på Ica. Du vet like så godt som meg at all storfisk jeg får går rett ut igjen, og forhåpentligvis aldri på din krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, jeg hadde kakket den, og spist den.

Karpe er fantastisk matfisk, så også mort (som vel er en karpefisk).

Det er stort sett bare i fettfinnelandet Norge at Karpe ikke regnes som matfisk...

Ja - spesiellt vannene rundt Ulsrud er hotte :D

BTW . vi vet alle hva som skjer hvis noen skulle få en stor karpe og kakke den :o

Hvor ble det av den gamle oppsynsmannen på Ulsrud forresten..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er hodene på slike karper en delikatesse.

Del hodet på langs, rull det i mel, fyll en stekepanne med 1-2 cm olivenolje, stek hodene på svak varme leeeeenge....fettet/ hjernen og også fiskekjøttet her er ALDELES nydelig!!!!!

Bon apetitt...

Hva med hodet på annen fisk som torsk, Steinbit, Breiflabb, vet du noe om disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sese, Hoffa..

Tørr du ikke stå for det du skriver..

Oprinnelig skrev du at du hadde flere voldsdommer på deg slik at du vist ikke brydde deg om du fikk flere?

Deg om det (men du finner ikke et karpehodet i sengen når du våkner opp en morgen - for å si det sånn)

;):D

Det ER fantastisk godt....

Noe sier meg at dette blir dagens hotteste tråd.

Kunne godt tenke meg å prøvd oppskriften til rug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksehode er snadder.....så også sjø-ørret, ørret og røye...

Kveitehode/ Hellefisk er en delikatesse.

Så også Uer.

De tre nevnte har jeg ikke prøvd enda.

så hvorfor starter du da ikke tråden generellt angående fiskehoder ? hvorfor var denne tråden prentet spesifikt mot karper, som vi vet at finnes i få eksemplarer.

Du legger ikke karpehoder på bordet hvis de er i fare for å bli utryddet ?

kom med noen oppskrifter på tilberedning av andre fiske hoder, så er det mulig å få noe nyttig ut av tråden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

puke.gif

EDIT: Karpen finnes vel pr i dag i begrenset antall her i Norge. Vil en liten karpemiddag være verdt det når en risikerer å ødelegge/redusere fiskemulighetene for svært mange personer som bedriver C&R på karpe?

Enda viktigare er det vel med balansen i naturen, enn fiskemulighetane for folk som driver C&R.. Hvis karpe er ein trua fisk burde det vel strengt tatt kanskje ikkje vera fiske på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sese, Hoffa..

Tørr du ikke stå for det du skriver..

Oprinnelig skrev du at du hadde flere voldsdommer på deg slik at du vist ikke brydde deg om du fikk flere?

Han skjønte vel selv at den var litt drøy da vet du.

Denne tråden er forsåvidt morsom, eller har potensiale til å bli det... Det vil dog ikke vare i all evighet. Provokasjoner som dette har det stadig dukket opp her før, og man begynner vel til slutt å bli litt lei...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom karpene er mindre, si 1-2 kg, så sløyer dere fisken, piller skjellene av med fingrene. Vær litt forsiktig slik at ikke skinnet ødelegges. Så skjærer dere ut gjeller, tunge osv osv....

Vask fisken, salte, pepre....la ligge en time eller to..

Rull i mel..

Fyll stekepannen med 0.5-1 cm olje, stek på svaaak varme.....pass på å rist litt på pannen, løft fisken litt opp slik at det kommer fett under....dette er viktigst til å begynne med...

Fisken kan fint ligge og stekes i 20.30 minutter slik at fettet i den smelter og blir mykt.

Server med rødbeter, revet pepperrot og brød.

--------------------------------------------------------------------------------

Trpden gjelder karper, men du spurte om jeg hadde prøvd andre, hvilket jeg har og hvilket understøtter det at jeg ikke er ute etter å provosere, men informere om andre sider ved fiske enn hva stadig flere her forfekter...

Og hvis det blir slik at alle her er skjønt enige om alt hele tiden her så blir det vel et stusselig forum...Mangfold er et stikkord for et levende og tiltrekkende forum.

så hvorfor starter du da ikke tråden generellt angående fiskehoder ? hvorfor var denne tråden prentet spesifikt mot karper, som vi vet at finnes i få eksemplarer.

Du legger ikke karpehoder på bordet hvis de er i fare for å bli utryddet ?

kom med noen oppskrifter på tilberedning av andre fiske hoder, så er det mulig å få noe nyttig ut av tråden din.

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de ca 30 karpene som finnes i Ulsrud ville det ikke tatt lang tid å utrydde arten herfra med slike (mat)tanker.

Det viktigste er vel at disse fiskene blir behandlet med respekt. Fiskene ble satt ut i 1990 med tanke på å ha mulighet til å fiske karper i Oslo-område.

Tross alt var det bare 2 kjente lokaliteter av karpe over 3 kilo på den tiden og det var langt fra Oslo.

Det at vi fikk lov til å sette ut karper i Ulsrud er i seg selv et under, nesten alle andre søknader om karpeutsetting har blitt skrinlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel ikke stikkes under en stein at karpe er til tider (høytider) kanskje en av verdens mest spiste matretter. MEN, det betyr ikke at noen av karpevannene som fungerer for fiske skalk fiskes etter matauk prinsippet. Om RUG ikke skjønner dette er jeg redd for han. Det er like enkelt som 2+2=4 men i hans tilfelle er det mulig 2+2=19.

Igjen, en nordmann drar til Polen og ser et vann full av ørret, hadde ikke tenkt seg om to ganger før han hadde fisket der for å få en ørretpinne som mat, ergo det samme østblokkere gjør i Norge da de ser småkarpe. Er vel bedre å prøve å spre forståelse enn en neve juling :D

Men du rug, har liten unskyldning til å dra det så langt som du gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remy, mitt intellekt trenger du ikke stille spørsmål ved..

Jeg trodde bedre om deg enn at du gikk etter personen, ikke saken, i en diskusjon.

Hvis du leter vil du finne at jeg i div tråder har oppfordret folk til nettopp å la truede fiskevann være i fred...dersom et vann og en art ikke kan fiskes på så skal det ikke fiskes der eller etter arten...

Det skal vel ikke stikkes under en stein at karpe er til tider (høytider) kanskje en av verdens mest spiste matretter. MEN, det betyr ikke at noen av karpevannene som fungerer for fiske skalk fiskes etter matauk prinsippet. Om RUG ikke skjønner dette er jeg redd for han. Det er like enkelt som 2+2=4 men i hans tilfelle er det mulig 2+2=19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remy, mitt intellekt trenger du ikke stille spørsmål ved..

Jeg trodde bedre om deg enn at du gikk etter personen, ikke saken, i en diskusjon.

Hvis du leter vil du finne at jeg i div tråder har oppfordret folk til nettopp å la truede fiskevann være i fred...dersom et vann og en art ikke kan fiskes på så skal det ikke fiskes der eller etter arten...

Vel beklager at jeg gjorde det og svelger det i meg igjen, jeg er ikke i en posisjon til å bedømme dette, men vær så vennlig å bruk litt fornuft og ikke spill på å oppføre deg tåpelig. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.