Gå til innhold
Fiskersiden

Karpe til middag.


rug
 Share

Recommended Posts

Remy, mitt intellekt trenger du ikke stille spørsmål ved..

Jeg trodde bedre om deg enn at du gikk etter personen, ikke saken, i en diskusjon.

Hvis du leter vil du finne at jeg i div tråder har oppfordret folk til nettopp å la truede fiskevann være i fred...dersom et vann og en art ikke kan fiskes på så skal det ikke fiskes der eller etter arten...

Men likevel har du ingen betenkeligheter med å knerte en tikilos karpe fra et vann der du selv vet at det finnes begrensede mengder av dem?

Oppskriftene dine er sikkert spennende - men da på fisk som kommer fra vann der de reproduserer og det er forsvarlig å ta dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 212
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Herregud for en tråd, hvorfor ikke slette hele tråden - så kan rug melde seg inn i et matforum og ta diskusjonen der isteden...

Kan ikke bli mere enig.

Dette er en tråd som er skapt for å skape irritasjon innen enkelte fiskemiljøer.

En slik tråd burde være slettet på lik linje med tråder som provoser til debatt innen relgion, krig, barnemishandling og sex.

EIRIK - gjør noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også lov å bruke hodet litt og løfte blikket.

Store karper i Norge har en veldig stor verdi som sportsfisk. Nå kjenner ikke jeg til alt som skjer i karpe-Norge men jeg vet såpass at det er få vann som er allmennt kjent som inneholder store karper-Ulsrud er et av disse.

De titalls karpene som er her gir hundrevis, kanske tusenvis av timer med sportsfiskeglede for mange sportsfiskere i løpet av et år, mens en middag vel knappt varer mer enn en halvtime. Med denne settingen burde det være overkommelig å ha forståelse for at disse karpene bør få være i fred for matauk og heller behandles med respekt og fornuft slik at de kan glede andre. Karper kan leve i titalls år, og få fisker i dette landet, om noen, kan vel sies å gjøre så mye godt for så mange så lenge som disse få store karpene. (Fritt etter Churchill)

Som sportsfiskere har vi et ansvar for å forvalte den ressursen vi nyter godt av. Og den mest fornuftige forvaltningen av akkurat disse fiskene i disse vannene er utvilsomt en fortsettelse av den selvpålage c&r praksisen som eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært nevnt før at man ikke burde fiske på bestander som ikke tåler det, karpe er i en særstilling ift slike generaliseringer av flere grunner. For det første er de relativt hardføre, for det andre behandler de som fisker målrettet etter karpe fisken så varsomt som mulig mtp gjenutsetting, og for det tredje viser gjenfangster med flere års mellomrom at karpene klarer fint en tur på land, både i Norge og i resten av verden. Det ville være fryktelig trist og egoistisk om så unike sportsfiskemuligheter i Norge forsvinner når fiske etter matfisk kan bedrives på så utrolig mange andre steder, og etter så mange andre arter. Bærekraftighet og forvaltning av bestander er essensen her, i tillegg til å opprettholde eksisterende og unike sportsfisketilbud.

EDIT:

SVJV finnes det vel et vann i nærheten av Farsund hvor karpene reproduserer, et næringsfattig og nokså overbefolket vann med få karper over 1 kg, og enda fære over 2 kg. Hvis man ønsker å kakke og spise norsk karpe så er dette stedet å gjøre det.

Endret litt på posten min siden jeg nok tok feil ift om det finnes vann med reproduserende karpe i Norge. Det er nok få, om noen, som har bedre oversikt over norske karpebestander enn Avkroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksefiskern;

Jeg ber ikke om respekt.

Avkroken;

Vi du diskutere kommunisme? Kina er et flott land hvis en ikke liker andre meninger enn den rette.

Permagnar;

Les hva jeg svarte Remy.....det er lurt å sette seg inn i ting før en svarer.

Stein;

DET var et flott innlegg..BRAVO!

Jørgen;

Hvorfor er du her? For å lese dine egne innlegg og innlegg som er identiske med dine tanker?

Hoffa;

Jeg tok meg ikke særlig nær av det..jeg skjønte dine smileys....

Remy;

Jeg har stor takhøyde i mitt rom. Jeg tåler mye av andres meninger.

Det som er synd er at det alt for ofte blir slik at en debatt ender opp med en persondebatt heller enn en saksdebatt....det prøver jeg etter beste evne å styre unna...Jeg har ovenfor svart på en serie personrettede innlegg...

Ad ørret i Polen, så er ikke det veldig lett nei..Jeg har slekt i det gamle øst-tyskland...og så noe grimme ørreter der...ilte til bilen, frem med fiskestangen...men...BUHU!!!! I Europa har de noe jeg frykter meget her i norge....nemlig svært svært svært private fiskevann....ikke noe allemannsrett der..

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også lov å bruke hodet litt og løfte blikket.

Store karper i Norge har en veldig stor verdi som sportsfisk.

De titalls karpene som er her gir hundrevis, kanske tusenvis av timer med sportsfiskeglede for mange sportsfiskere i løpet av et år, mens en middag vel knappt varer mer enn en halvtime.

jeg syns ikke dette er et godt nok argument for ikke å "kakke" en karpe, det at det finnes så lite av de bør være godt nok argument i seg selv.

en annen ting hvor liten må bestanden bli for at vi skal slutte å fiske på den ?

Respekt er noe man kan ønske og å be om og jobbe for - ikke forlange! :D

dette må vel være noen av de beste ordene på lenge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke mindre enn 14 lesere av denne tråden akkurat nå. Fornøy nå rug?

Men jeg har et seriøst spørsmål. Jeg kunne faktisk godt tenke meg å fiske og spise en Karpe, og fiskeopplevelsen er så stor at det er uaktuellt å handle den i luksusdisken på ICA. Finnes det noe vann i Norge som en greit kan ta ut EN liten Karpe fra uten å få Hoffa til å legge hoder ved siden av meg i sengen, og ikke minst ikke skape pes for karpas fremtid i vannet? Eller skal jeg ta en tur til Polen?

Ellers er ytringer om å slette tråden veldig tullete om den så er totalt unødig provoserende. Derimot var det på sin plass å fjerne provokløninga fra rapporten til Remy.

Med mindre sida skal snevres inn til kun fangstrapporter må det være lov å diskutere oppskrifter på samme måte som det er lov å diskutere bil eller båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avkroken;

Vi du diskutere kommunisme? Kina er et flott land hvis en ikke liker andre meninger enn den rette.

Nei, jeg vil ikke diskutere kommunisme, skjønner heller ikke hvor du tar det fra.

Jeg vil diskutere den sårbare bestanden av karpefisk, men kun som sportsfiske. Det å forklare en uvitende sjel at karpe er sjelden og sårbar i Norge er noe jeg gjør med glede. De fleste jeg legger fram dette for skjønner også hintet om at fisken bør settes tilbake igjen.

Slik jeg forstår deg så er det enten eller: Kan ikke fisken spises pga sårbar bestand, så bør vannet stenges for fiske?

Hva med C&R ( på norsk F&S), hørt om det?

Og dette er ikke å anse som et personangrep, kun saklig og relevant opplysning til trådstarteren og andre som trenger slik info!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permagnar;

Les hva jeg svarte Remy.....det er lurt å sette seg inn i ting før en svarer.

Ditto. Det var snakk om Ulsrud og andre hotte plasser. Mitt innlegg var ikke en kommentar til remys innlegg, men til at du i "div tråder har oppfordret folk til nettopp å la truede fiskevann være i fred...dersom et vann og en art ikke kan fiskes på så skal det ikke fiskes der eller etter arten..." og likevel kommer med dette utsagnet om fisk fra Ulsrud:

Tro meg, jeg hadde kakket den, og spist den.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har et seriøst spørsmål. Jeg kunne faktisk godt tenke meg å fiske og spise en Karpe, og fiskeopplevelsen er så stor at det er uaktuellt å handle den i luksusdisken på ICA. Finnes det noe vann i Norge som en greit kan ta ut EN liten Karpe fra uten å få Hoffa til å legge hoder ved siden av meg i sengen, og ikke minst ikke skape pes for karpas fremtid i vannet? Eller skal jeg ta en tur til Polen?

Desverre (for deg:-)) får du nok ikke bare Hoffa etter deg. Tror nok fort det 50 andre i miljøet som vil ha den samme følelsen.

Ta gjerne en tur til Polen og fisk, drep og spis karpe, evt hør på meg når jeg sier at karpe er den vondeste fisken jeg noen gang har spist (og jeg er glad i fisk).

Og nei, det finnes ingen vann i Norge med selvproduserende karpe. Absolutt all karpe i vann i Norge er usatt og det er foreløpig ikke blitt oppdaget vellykket formering i noen av dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre (for deg:-)) får du nok ikke bare Hoffa etter deg. Tror nok fort det 50 andre i miljøet som vil ha den samme følelsen.

Ta gjerne en tur til Polen og fisk, drep og spis karpe, evt hør på meg når jeg sier at karpe er den vondeste fisken jeg noen gang har spist (og jeg er glad i fisk).

Og nei, det finnes ingen vann i Norge med selvproduserende karpe. Absolutt all karpe i vann i Norge er usatt og det er foreløpig ikke blitt oppdaget vellykket formering i noen av dem

Antok at det var flere enn Hoffa som ville reagert ja, og vet samtidig at du mener Hoffa ikke er så farlig alene :D , men spørsmålet var seriøst og takk for seriøst svar. De skal få svømme pent i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunker;

Det er vel ikke jeg som er fornøyd med 14 online brukere...Det er vel fiskersiden som er tjent med sånt...

Avkroken;

Komunisme tok jeg fra det faktum at du ba moderator om å slette hele tråden...

For meg er ikke C&R moralsk riktig. De som driver det må gjerne gjøre det, men jeg gjør det ikke. Da lar jeg heller være å fiske....og som jeg har skjønt av mange tråder her på forumet så tåler ikke karpebestanden i norge å fiskes på, ergo ender de ikke på min krok eller på mitt bord.

Så for meg er det naturlig at en snakker om mat når en snakker om fiskene en har fanget..Jeg mente ikke dette som en provokasjon, men som en opplysning til de av dere som tror at karpe IKKE er god mat. For det er faktisk slik at svært manget tror at karpe, mort osv osv ikke er god mat.

Min bestefar trodde ikke at breiflabb kunne spises...fikk han det i garnet så kastet han den...men nå vet vi bedre....

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En provokativ trådstart, men jeg leser mellom linjene her og erindrer flere tanker og spørsmål jeg har hatt tidligere om karper/karpefiskere/utsetting/offentlighet.

1. Karpefiskene er satt ut i vann, som i all hovedsak er offentlige.

2. Karpefiskere har sterke følelser for arten - sågar påberoper de seg et sterkt eierskap til disse få fiskene, i form av hemmeligholdelse og holdninger som ellers viser klart at de har en slags enerett til arten.

Eksempel: "forlagelse" av C&R og diverse trusler som har versert i diverse kanaler.

Hvorfor sette ut en så fåtallig og for noen, en så kjær fisk ut i et offentlig tilgjengelig vann?

Det måtte jo bli "krig" og innså man ikke dette da man satte ut fiskene?

Trodde dere at hemmeligholdelse av utsettingen ville vare i evig tid?

Jeg er klar over at jeg kan pirke litt i følelsene til den karpefiskende del av sportsfiskere her inne, så jeg vil skynde meg å si at karpefiskene har helt sikkert ingen trussel i meg - men det oser av eierfølelser til karper blandt endel av dere her inne - en eierfølelse som står i grell kontrast til at fiskene er satt ut i offentlig tilgjengelige vann.

................................................

Noen benytter seg av ordet "matauk" - kan de som bruker ordet definere for meg hva som ligger i det ordet? - for meg er matauk å fiske opp en god del fisk, mere enn jeg kommer til å bruke ved noen få måltider fremover. Men jeg har en sterk mistanke til at ordet er mere brukt i en noe nedsettende tone mot oss som kakker en og annen fisk for å ha med hjem for bruk til et måltid eller to - eller tre...

P.S: er forøvrig mye enig det KIS skriver lengre opp her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du her? For å lese dine egne innlegg og innlegg som er identiske med dine tanker?

Når man starter en tråd for å "pisse" på andre så mener jeg den bør slettes ja. Dette er folk som har drevet med karpefiske i titalls år og sett at stammen sakte men sikkert har blitt storvokst. Så dukker du opp og oppfordrer alle til å kakke alt som finnes i dette vannet. Hva forventer du deg egentlig av svar, at jeg tipser deg om hvilken saus som funker best? Ta deg sammen mann, hadde tråden vært startet med de rette intensjonene hadde jeg ikke reagert nei - og ja jeg vet at karpe er fullt spiselig. Men et eller annet forteller meg at du startet denne tråden kun for at irriterer deg over karpefiskere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemmelighold av karpevann har lite med frykten for at fisk skal bli drept å gjøre. Det er derimot en smule stigmatiserende å kunne si at det går karpe i de og de vannene - spesiellt når man historisk og rettslig (ulovlig å sette ut fisk) bør mene noe annet. En karpe kan bli svært gamle (170 år er reg), er vanskeligere å fange enn mange andre arter - og lar seg lett gjenkjenne med sitt individuellt unike utseende. Karpefiskere over hele verden har derfor sikkert et langt mer personlig forhold til fisken enn det mataukere og hobbyfiskere vil ha. I Ulsrud går det kanskje under 50 fisk som alle har potensiale til å overleve oss alle - hvorfor oppfordre til å drepe slik fisk? Rug burde vel heller kommet med noen nye kommentarer i C&R trådene? Rug har her kun vært interessert i å spre edder i et terreng han vet lite om - og fra tidligere diskusjoner å erindre, lite ønske om å bli lært noe om heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt en art ikke tilpasser seg, og utsetting ikke er lovlig er dens bane og eksistens gitt . Det handler kun om tid.

Men lurer på hvor all hylingen og trusler er fra F&S fantikerne når en 25-30 år gammel lange (opp til flere) ligger med invollen vrengt på dørken, eller en like gammel og skjelden kveitedronning er fanget. For den slags skyld da norges største havabbor ble landet, å senere ble til et fantastisk måltid.

Finnes ikke så mangen av disse heller. Nei da blir det hyllet og honoret over en lav sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - dens bane er vel ikke mer gitt enn at for hvert vann som dukker opp med karpe - så blir det oppdaget 10 nye vann med karpe som svømmer lykkelig rundt. Norge har nok Europa-standard innen 10 år med dagens utvikling.

Langesituasjonen er jeg forøvrig litt enig i - derfor fisker jeg ikke i sjøen med mindre jeg kan sette ut fisk heller.

Matauk: Fiske med det mål for øyet å skaffe seg mat.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor Inge da..... det er litt forskjell på lange og karpe...

Det er må være forsvarlig og en stor sannsynlighet for at fisken skal overleve for at C&R skal praktiseres.

Gjenfangstene av karpe beviser at de klarer dette.

Kan du si det samme om lange?

EDIT: Når det gjelder kveitebestanden har jeg vært av den oppfattning at det er kommersielt overfiske som er hoved problemet. Om jeg tar feil her så si gjerne i fra.

Til slutt HA-rekorden.... vel... for meg ville respekten vært større om den ble sluppet fri igjen, men jeg respekterer Davidsens valg om å ta den til mat og fordømmer det ikke på noen måte. Davidsen og jeg har ikke helt samme syn på alle aspekter ved sportsfiske, og det er helt ærlig og greit. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen benytter seg av ordet "matauk" - kan de som bruker ordet definere for meg hva som ligger i det ordet? - for meg er matauk å fiske opp en god del fisk, mere enn jeg kommer til å bruke ved noen få måltider fremover. Men jeg har en sterk mistanke til at ordet er mere brukt i en noe nedsettende tone mot oss som kakker en og annen fisk for å ha med hjem for bruk til et måltid eller to - eller tre...

matauk ~auk(e) det å auke matmengda; tilskot til kosten drive m- / plukke bær og sopp som m-

det er ikke værre enn det og trenger ikke ha noe med mengden å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen, du er personifiseringen av laksefiskerns innlegg kl 9:04 idag.

Forøvrig, jeg har drevet med fiske i et par titalls år...karpefiske=fiske...men min mening er at en ikke fisker på bestander som ikke tåler å fiskes på. Straks en fisker en fisk så er mat-tankene der...

Så at pisse på andre som du så fint kaller det, har du tenkt på at den måten dere bedriver deres karpefiske på er å pisse på de som synes slikt fiske er forkastelig?

Når man starter en tråd for å "pisse" på andre så mener jeg den bør slettes ja. Dette er folk som har drevet med karpefiske i titalls år og sett at stammen sakte men sikkert har blitt storvokst. Så dukker du opp og oppfordrer alle til å kakke alt som finnes i dette vannet. Hva forventer du deg egentlig av svar, at jeg tipser deg om hvilken saus som funker best? Ta deg sammen mann, hadde tråden vært startet med de rette intensjonene hadde jeg ikke reagert nei - og ja jeg vet at karpe er fullt spiselig. Men et eller annet forteller meg at du startet denne tråden kun for at irriterer deg over karpefiskere...

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.