Gå til innhold
Fiskersiden

Karpe til middag.


rug
 Share

Recommended Posts

  • Svar 212
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Werner;

Jeg har støtt lest på forumet her om at det fiskes mort.

Mine første mort fikk jeg på isen på Steinsfjorden i mars. Pene morter, syntes jeg da...300-400 gram. De ble, til min fiskevenns protester, medbragt hjem for spising. Protestene hans dreide seg om et "en ikke spiste mort"...

Uansett, han spiste mort sammen med meg og min samboer. De smakte forteffelig.

Senere spurte jeg en bekjent av meg. Han kunne fortelle av morten var meget god matfisk dersom den var fanget i vinterhalvåret men ikke fullt så god utover våren og sommeren.

Hvis en skal fange karpe til mat,er det mulig at en bør dra til Nærsnes på Røykensiden av Oslofjorden i steden for Ulsrud. Jeg har lest at det skal være en stor bestand av små karpe på Nærsnes.

Du bør sjekke med grunneier om det er lov å fiske i dammene der. Damtjern i Lier er et annet sted hvor jeg har lest at det fiskes karpe til konsum (polakker var det vist?).

Uansett, hvis karpefisk skulle være favorittmat vil jeg anbefale satsning på Brasme. Brasme er stor, og utmerket matfisk. En gang da jeg var invitert på festmiddag i Finland var det brasme med sennep som var middagen. Jeg spiste fisken og drakk det finnene liker å drikke og alt smakte bra.

Jeg har hørt at brasmen er best i den kalde årstiden - er det riktig ? Hvis ja er det litt synd for det er vanskelig å fange den med sportsfiske når vannet er kaldt. Med torskegarn går det bra like etter at isen har gått. Jeg fisket med garn etter "isgjedde" en gang og fikk i tillegg til gjedde en enorm mengde brasme på 1-2 kg. Turen ga så enorme mengder fisk at jeg lovet meg selv å aldri fiske med garn i vann med brasme mer.

Som barn ble jeg fra tid til annen servert stekt mort, den smakte ikke så veldig annerledes enn annen fisk, men jeg husker at det var mye bein i den.

Når jeg er ute og fisker ser jeg Vietnamesere som tar vare på all tenkelig fisk. Jeg regner med at de spiser den og at de synes den smaker bra. Det er et veldig bra initiativ av Rug å gjøre oss oppmerksomme på at vi har ubenyttede matressurser i innlandsvann.

Jeg synes også at det er flott at Rug poster kontroversielle poster. Vi trenger litt nye ideer og tanker her i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett risikerer en ved fiske på steder hvor fiskekort kreves men hvor en er UTEN fiskekort/ fisketillatelse politianmeldelse....

I de fleste tråder hvor jeg har lest opplyses det fra skribenter om at det er forbudt å fiske, at det kreves fiskekort osv osv...

Men straks det er karper involvert så påpekes det at en vil bli politianmeldt...

Som denne tråden har vist, det er en noe sær aggresivitet/ fientlighet i karpefiskermiljøet.

Dammene på Nærsnes er private og driftes av NCS på vegne av grunneier. Fiske her av ikke-medlemmer er ulovlig og vil bli politianmeldt. Dette gjelder begge dammene. :D

Har du hørt om kramsfugl?

Trost er en av disse....

Hvis du har tatt jegerprøven så hadde du lært om dette.

Trost er godt (men smått), Nøtteskrike er en delikatesse! osv osv...

Småfugler er også en ubenyttet matressurs på lik linje med karpefisk! Når fuglekikkerne har lov til å fange og slippe dem ut igjen, må jeg vel få lov til å kakke og spise dem? Synes det er mer moralsk riktig enn å fange og slippe. :D

Fullstendig feil.

Jeg er født og oppvokst i et dalføre kalt Dalselv/ Dalsgrenda. Det ligger i Mo i Rana.

Av ferskvannsfisk har jeg lært at laks, sjø-ørret, ørret og røye er de eneste gangbare. Gjedde, abbor osv osv e u-fisk....hehe...tro det eller ei, men det finnes ikke andre arter i Rana-distriktet (meg bekjent iallefall).

Etter å ha flyttet til østlandet lærte jeg fort at abbor er uendelig mye bedre matfisk enn de nevnte.

Jeg tror alle her har gått glipp av noe svært vesentlig, du er fra polen Rug ikke sant?

:)

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rug - du blir politianmeldt fordi dammene er private - og tyvfiske blir rettmessig politianmeldt. Hvis du vil bruke tiden din på å lage/finne egne dammer med karpe (som du eier privat eller offentlige) - så vær så god, ingen hindrer deg i dette. Men istedet for å forbli i trassalderen, så kan du jo stikke til Dynovika og fiske overflods vederbuk e.l. Mye bedre enn å provosere med å "knerte" store og sjeldne karper - kun fordi din spiseforstyrrelse tilsier at "alt skal spises" (BTW er ditt andre nick pacman polacko? :rolleyes: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe....

Jeg vet årsaken til evt politianmeldelse...Jeg bare morret meg over det faktum jeg beskrev.

Og utifra hva som har kommet frem om store karper i norge så blir de neppe knertet av meg....

Rug - du blir politianmeldt fordi dammene er private - og tyvfiske blir rettmessig politianmeldt. Hvis du vil bruke tiden din på å lage/finne egne dammer med karpe (som du eier privat eller offentlige) - så vær så god, ingen hindrer deg i dette. Men istedet for å forbli i trassalderen, så kan du jo stikke til Dynovika og fiske overflods vederbuk e.l. Mye bedre enn å provosere med å "knerte" store og sjeldne karper - kun fordi din spiseforstyrrelse tilsier at "alt skal spises" (BTW er ditt andre nick pacman polacko? :rolleyes: ).

Fint at noen liker tankene mine..

Selv skal jeg "jobbe" litt med formuleringene mine slik at færre føler at jeg er nedlatende og pydig.

Hvis en skal fange karpe til mat,er det mulig at en bør dra til Nærsnes på Røykensiden av Oslofjorden i steden for Ulsrud. Jeg har lest at det skal være en stor bestand av små karpe på Nærsnes.

Du bør sjekke med grunneier om det er lov å fiske i dammene der. Damtjern i Lier er et annet sted hvor jeg har lest at det fiskes karpe til konsum (polakker var det vist?).

Uansett, hvis karpefisk skulle være favorittmat vil jeg anbefale satsning på Brasme. Brasme er stor, og utmerket matfisk. En gang da jeg var invitert på festmiddag i Finland var det brasme med sennep som var middagen. Jeg spiste fisken og drakk det finnene liker å drikke og alt smakte bra.

Jeg har hørt at brasmen er best i den kalde årstiden - er det riktig ? Hvis ja er det litt synd for det er vanskelig å fange den med sportsfiske når vannet er kaldt. Med torskegarn går det bra like etter at isen har gått. Jeg fisket med garn etter "isgjedde" en gang og fikk i tillegg til gjedde en enorm mengde brasme på 1-2 kg. Turen ga så enorme mengder fisk at jeg lovet meg selv å aldri fiske med garn i vann med brasme mer.

Som barn ble jeg fra tid til annen servert stekt mort, den smakte ikke så veldig annerledes enn annen fisk, men jeg husker at det var mye bein i den.

Når jeg er ute og fisker ser jeg Vietnamesere som tar vare på all tenkelig fisk. Jeg regner med at de spiser den og at de synes den smaker bra. Det er et veldig bra initiativ av Rug å gjøre oss oppmerksomme på at vi har ubenyttede matressurser i innlandsvann.

Jeg synes også at det er flott at Rug poster kontroversielle poster. Vi trenger litt nye ideer og tanker her i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort min research her og der og fått vite det som karpefiskerne her har påstått.....

Karpebestanden på f. eks Ulsrud tåler ikke å beskattes.

Faktum er vel at karpefisket på Ulsrud går mot en ende forutsatt at ikke noen setter ut en fisk nå og da.

Så da skal jeg ikke oppfordre noen til å kakke fiskene i hodet...

Strengt tatt vil jeg ikke anbefale noen å fiske i det hele tatt da C&R-fiske medfører en risiko, uansett hvor liten den er, for at individet dør...og dør individene dør bestanden ut før tiden..og det vil jo vøre synd.

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort min research her og der og fått vite det som karpefiskerne her har påstått.....

Karpebestanden på f. eks Ulsrud tåler ikke å beskattes.

Faktum er vel at karpefisket på Ulsrud går mot en ende forutsatt at ikke noen setter ut en fisk nå og da.

Så da skal jeg ikke oppfordre noen til å kakke fiskene i hodet...

Strengt tatt vil jeg ikke anbefale noen å fiske i det hele tatt da C&R-fiske medfører en risiko, uansett hvor liten den er, for at individet dør...og dør individene dør bestanden ut før tiden..og det vil jo vøre synd.

:(

Karpene i Ulsrud satt ut nettopp for å fiskes på av ildsjelene, ikke for å ta vare på bestanden. Hvis man ikke kunne fiske på dem ville de ikke vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.