Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan lage wobblere,spinnere,jerk osv


menig fiskebolle
 Share

Recommended Posts

Tar gjerne litt osp jeg los,sikkert flere som vil ha også :lol: Hvis noen vil ha eik(20mm),eller teak(trur det er 20 eller 25mm?) så har jeg litt liggende. Kan sikkert gi bort Lexan hvisnoen vil ha det også.

Når det gjelder poppere potemkin,så trur jeg isopordupper blir for porøse,prøv med en kork eller balsa dupp. Her er en som har laget en overflatewobbler av en dupp:link

Ellers får man kjøpt ferdige/halvferdige popper og wobbler kropper på internett,koster ofte mindre enn dupper også.

Hvis den blir forsterket med epoxylim tror jeg at den er bra nok.

Var nettopp nede i butikken og handlet 10 dupper til 60 kr.

Disse fungererutrolig bra som glidedupp med et fastlimt plastrør type ajax spruteflaske.

Helt scratch ide med dupp som utgangspunkt160220071850MpIsEZ8deGgwKqBmEL.JPG?27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen spinnere jeg har laget :)

20520_s.jpg

Disse er såkalte bucktails ment til gjedde fiske.

20521_s.jpg

Litt større en en 12gr Abu reflex:lol:

20522_s.jpg

En stor til og tre små til ørret og abbor.

Ellers har jeg også fått spikka noen wobblere,men ting tar tid:

20523_s.jpg

Her en flytetest med en rapala ved siden av. Trur den blir å funke,flyter i alle fall bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Mitt første bait, en miniutgave av Westins Jette, bare en test så den er bare 8 cm lang.

Lagd i bjørk, og fortynget med bly like foran den midterste løkka.

Farget- og klarlakk fra Biltema, øyet er lagd av "glittertape" fra samme sted. Blir vel ikke særlig holdbar, de neste jeg lager skal lakkes med epoxy.

29235_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/11987/29235.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett ikke værst den der.Løkkene henger sammen på et vis,regner jeg med?

Henger ikke sammen nei, løkkene er lagd av 2 mm ståltråd som er tvunnet sammen. Borret et 4 mm hull til hver av løkkene, hullene ble fylt med Araldit og den tvinnede delen presset inn.

Sitter som limt. ;)

EDIT: Blyfortyngningen ble gjort på samme måte også, borret et hull av samme størrelse som et kulesøkke. Lim under og over søkket, og pussa limet så det ble jevnt med treverket før lakkering.

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Her er litt jeg har laget i det siste:

35986_s.jpg

Noen jerk-fortommer(1 er cwc sine,2-3 har jeg tvinna av 0,51(tomme?)pianotråd).

35988_s.jpg

Div. små og store spinnere.

35985_s.jpg

Øverst en bucktail med en 5"grub-jigg,7" skjørt og to colorado str.8 blader. Hele greia veier vell ca. 50gr.

Nederst en Musky-buzzbait med to skjørt,9 hule metallkuler og to buzz-blader som roterer hver sin vei

:)

35987_s.jpg

Mine to første glidere, trur jeg skal kalle de Culpa-jerk. Øverste er 25mm tykk,mens den andre er 21. Begge er laget av furu,spraylakka med bokser og epoxy-lakka. Malinga på den sorte ble f### pga. nette var for tykt, men gjedda bryr seg nok icke. Gangen på den sorte er rå,skal prøve å få tatt video. Den blå har jeg ikke prøvd enda,men den blir nok like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding :blush: Bladene kjøper jeg ferdig malt,er vist ikke så lett å pulverlakke store blader har jeg lest. Blir nok å bestille litt pulverlakk neste gang jeg handler fra statene. Har noen jigghoder jeg skulle ha lakka.

Gangen på jerkene kommer nok til å variere litt,har enda ikke bestemt om jeg skal lage de i 21 eller 25mm. Den på 21mm har ca. 30gr bly,mens den på 25 har ca 40. Vektplasseringen er lik fra hver side,med litt mere bly foran. Jobber med noen flere nå, på de har jeg plasert vektene både lengere mot kantene og mot sentrum. Teoretisk skal de slå mere ut til sidene,jo lengere ut blyet er plasert.Nok om det..

Gangen på den i sorte/gull er lett side til side mens den "skyter" ca dobbelt så mye forover. Den står og synker relativt relativt raskt horisontalt,så den kan nok lett fiskes ned på 3-4 meter. Begynner man å jerke den med en gang, får man den til å gå som beskrevet,men halen er oppe å vaker hver gang den går til siden. Trur den kan gjøre mye annet også,har bare kasta den ca.50ganger i en liten dam,mens jeg stod under et tre og jerka sidelengs :lol: Var en fin gjedde som spiste den etter ca. 30 kast,men da hadde jeg tatt av krokene :wacko:

Endret av menig fiskebolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Takk for tilbakemelding B) Bete i videoen er den samme hele tiden, malte den først gul. Krokene er ikke de samme, de er tyngere på den sorte. Måtte jerke den fort for å få den på film(rar settning :P ),jerker jeg den litt saktere er den fort nede på 1,5-2 m. Den blå ble flytende, men det fungerer jo også. Fikk en liten gjedde på den sorte under filmingen, kan leggeut filmen i kveld.

Hvis noen vil lage beter som "ruller"(bellyflasch), så prøv å plasser blye så nærme midten som mulig. Det jeg gjorde var å borre 2cm inn i bete 3,5cm fra hver side, for så å fylle hele hulle med bly. Bete er bare litt over 4cm høyt, så vekta blir veldig nært midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er vel en del flere hjemmesnekrere i Finland. Vaaput er stort der borte, og alle fiskere med respekt for seg selv ser ut til å smi og lakke som bare det. Bare sjekk denne linken. Disse trådene inneholder sannelig mye rart - og mye vakkert jeg gjerne skulle hatt i vaaput-boksen min... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.