Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor handler gjengen trolling-utstyr?


Hansa!
 Share

Recommended Posts

En annen ting å ta med i beregninga er antall... En stor nettbutikk som Cabelas i USA kan legge MYE større press på f.eks Scotty enn det en butikk i Norge kan gjøre med tanke på hvor mange de bestiller... Hvor mange nye rigger kan en butikki Norge gjøre regning med å selge ? 10 ? 20 ? Og Cabelas ? 1000 ? 5000 ? kanskje til og med 10000... tenk litt på det også når dere sammenligner pris !!

tror neppe det kan forklare en vesentlig del av prisforskjellen - 2,800 versus 10,000 for en rigg. Dette er en forskjell paa 7,200 eller ca 350%.

Dersom selger i Norge betaler mer enn hva de selges for over disk i USA boer de vel vurdere aa bytte leverandoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kansje noe off topic,men jeg lurer på følgende: Kjøper en gjennomsnittelig amerikansk sportsfisker mere utstyr enn en norsk? Byttere de utstyr oftere,kjøper flere nyheter osv.? For hvis salge pr. kunde er høyere,så har jo det også noe å si på prisnivået. Er nok vanskelig å svare på spørsmålet,men jeg trur amerikanske fiskere er mere opptatt av utstyr enn norske. Bare fra å lese på amerikanske forum,er det "følelsen" jeg sitter igjen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det gjoer de jo ikke, og dersom riggene sendes med kurerpost saa kan jo det forklare prisforskjellen :)

For det første koster IKKE en Scotty Propack 1116, 2800 hos Cabelas den koster; $519.99-$569.99.

Utregnet med nordeas valutakalkulator; 3136.64-3438.24, avhengig av hvilke stangholdere en velger.

Rett SKAL være rett

Cabalas Scotty

UTEN lodd, men med en Cabalas downriggerstang

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første koster IKKE en Scotty Propack 1116, 2800 hos Cabelas den koster; $519.99-$569.99.

Utregnet med nordeas valutakalkulator; 3136.64-3438.24, avhengig av hvilke stangholdere en velger.

Rett SKAL være rett

Cabalas Scotty

UTEN lodd, men med en Cabalas downriggerstang

Naa utgjoer vel det ikke den store forskjellen ift det prinsippielle forhold at utstyret er overpriset i Norge.

Jeg har ikke henvist til Cabelas. Min pris er hentett fra http://www.alltackle.com/ hvor prisen for en komplett rigg er 449.99$ (http://www.alltackle.com/scotty.htm). Med dagens kurs hos DNB blir det 2,840 som er liit hoeyere enn i gaar. kjoeper du 2 faar du de for 879.99 eller 5,554 NOK.

Loep og kjoep :lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalpris på fishusa.com er 499.95 $.

Swivelbasen til riggene koster samme sted 57,95 $, på maritim.no selges samme Scotty Swivelbase til 725 nkr, riktignok på tilbud (er vel satt ned ca 100 spenn), disse selges der som et tilbehør til elektrisk teinehaler, når samme Swivelbaser selges under fiskeutstyr her hjemme (og i Sverige) legges det på enda 400 - 700 kr...!

Når vi først er inne på temaet

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...topic=22159&hl=

Fordelen er jo at 2.håndsverdien blir bedre:)

(Har kameraet ditt Steinar)

Endret av pant1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larvik fiskesport med innehaver Morten, kan jeg anbefale på det sterkeste.

Jeg har selv den muligheten at jeg kan skaffe meg mye fikseutstyr, til en "rimlig penge"

på mitt hjemsted,men velger ofte og kjøre en times tid for å komme til Morten.

Man behøver nesten ikke tenke på åpningstider, da det bare er til å slå på tråden til Morten,

og høre om han er i nærtheten av butikken sin.

Han er altid like blid og øser i tor seg av all sin erfaring han sitter inne med.

Det er det man kan kalle for Topp service. Man hører heller ikke at du MÅ ha den og den.

Jeg betaler gladelig 10 kr. ekstra for en Tomic hos han. Bedre å ofre en av tre pølsene i brød, på vei hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting å ta med i beregninga er antall... En stor nettbutikk som Cabelas i USA kan legge MYE større press på f.eks Scotty enn det en butikk i Norge kan gjøre med tanke på hvor mange de bestiller... Hvor mange nye rigger kan en butikki Norge gjøre regning med å selge ? 10 ? 20 ? Og Cabelas ? 1000 ? 5000 ? kanskje til og med 10000... tenk litt på det også når dere sammenligner pris !!

Nå er det likegyldig for meg hvor mange rigger forhandleren jeg handler av selger i året. Riggen er den samme fra begge, det er prisen som er forskjellig.

Butikkene i områdene der jeg normalt handler fiskeutstyr vet sannsynligvis ikke engang hva en dyprigg er, så å få disse til å bestille en er sannsynligvis et dårlig prosjekt. De pleier som regel å rote til ting når de bestiller utstyr for meg. Det beste alternativet for meg er å handle fra en velutstyrt norsk eller utenlandsk nettbutikk, og hvis prisen er grei kjøper jeg gjerne fra den norske.

Og for de som er så bekymret for deler og service til Scotty hvis en kjøper i statene er det jo bare å kjøpe med en ekstra rigg å ha i reserve. Fortsatt mye penger å spare og skulle det mot formodning vise seg etter et par år at Scotty riggene faktisk har bra kvalitet kan jo den ekstra riggen selges. For oss som ikke er så pessimistiske kan det sies at Scotty elriggene som har en enkel og robust konstruksjon og har vært uforandret i mange år er noen pålitlige slitere. Jeg jobber en del med pålitlighet og levetidsanalyser for diverse produkter. I tabeller for levetid er det faktorer som de jeg nevner for Scotty som gir høy score. Dette stemmer også godt med mine egne erfaringer etter 16 år som produktutviklingsingeniør.

Jeg har nå forresten ventet i mer enn 6 måneder på en del til Scotty riggene mine som var ødelagt i transport en eller annen plass på veien fra Bios via forhandler til meg. Fra Cabelas hadde det vel tatt noen dager :)

Og gjennomsnittslønnsbergeningene til darcon er for meg totalt uinteresante. I USA ville jeg ha hatt høyere lønn enn i Norge og summen av skatter og helseforsikringer ville for meg blitt mye lavere i USA enn her. Jeg ville sannsynligvis hatt 3-4 ganger så stor kjøpekraft når det gjelder fiskeutstyr i USA enn jeg har her og dermed også ha hatt råd til å kjøre rundt i et digert svin av en båt med 2stk CO2 spyende 275-300hk outboardere. Ser du klager på de rødgrønne men etter din lønns og prismodell skulle vel innbyggerene i alle land ha identisk kjøpekraft. Dette er vel en politikk som ligger et godt stykke til venstre for SV også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det likegyldig for meg hvor mange rigger forhandleren jeg handler av selger i året. Riggen er den samme fra begge, det er prisen som er forskjellig.

Og gjennomsnittslønnsbergeningene til darcon er for meg totalt uinteresante. I USA ville jeg ha hatt høyere lønn enn i Norge og summen av skatter og helseforsikringer ville for meg blitt mye lavere i USA enn her. Jeg ville sannsynligvis hatt 3-4 ganger så stor kjøpekraft når det gjelder fiskeutstyr i USA enn jeg har her og dermed også ha hatt råd til å kjøre rundt i et digert svin av en båt med 2stk CO2 spyende 275-300hk outboardere. Ser du klager på de rødgrønne men etter din lønns og prismodell skulle vel innbyggerene i alle land ha identisk kjøpekraft. Dette er vel en politikk som ligger et godt stykke til venstre for SV også :D

Åbbor ikke bare pisser du på deg her, men du driter godt på deg også. Du som er en så høyt utdannet person som du gir inntrykk av her burde lese innleggene og se hva jeg faktisk skriver. Jeg skrev at jeg tok utgangspunkt i, for å kunne vise hva en gjennomsnittelig amerikaner har å rutte med kontra en gjennomsnittelig nordmann. Men når folk ikke gidder å lese ser jeg heller ingen vits i å prøve å være hjelpsom og tydelig. Jeg blir faktisk forbannet av dine påstander om at min prismodell er sånn og sånn. Det var en matematisk modell som viser hvor mye av lønnen en amerikaner bruker av lønnen sin for å kjøpe et gitt produkt kontra en nordmann. Det er ingenting i det som synliggjør et politisk ståsted. At du greier å trekke den konklusjonen du gjør er for meg en gåte like stor som hvorfor det ikke finnes fusjons kraftverk.

Og du viser og i ditt innlegg at du ikke kan kalle deg som sportsfisker da du sier du hadde hatt råd til å kjøre rundt i et digert svin av en båt med 2stk CO2 spyende 275-300hk outboardere.Vilket faktisk ikke er vanskelig å tolke dithen at du faktisk og hadde gjort det. Du er med andre ord en av de som bare vil høste og høste, men ikke være med å så. Du synes det er moro å fiske, men det å la dine etterkommere ta del i gleden gir du blanke i. Nice to know.

En holdning jeg håper de færreste sportsfiskere har.

Første setningen din er jeg til dels enig i, men i motsetning til deg har jeg realitetssans og vet at det er forskjeller på priser. Grunner til dette er etterspørsel, konkuranse, avgifter og kjøpekraft. Virket som du og hadde den sansen når en leser ekkolodd innleggene dine, men det siste innlegget fjerner mye av seriøsiteten i det du har skrevet, selv om jeg mistenker du har satt ting en del på spissen.

For meg er nå denne diskusjonen utdebatert.

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

hehehehe, er egentlig litt morsomt å sitte og se hvordan innleggene på forumet utvikler seg fra det di egentlig er i begynnelsen, gjelder ikke bare dette men mange andre her å.

Tenk på di nye som går inn på forumet for å se hvor di skal handlepå nett og finner ville diskusjoner og krangler mellom sportsfiskere.

Kanskje noe å tenke på for oss som legger inn her, ehehehehehehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehehe, er egentlig litt morsomt å sitte og se hvordan innleggene på forumet utvikler seg fra det di egentlig er i begynnelsen, gjelder ikke bare dette men mange andre her å.

Tenk på di nye som går inn på forumet for å se hvor di skal handlepå nett og finner ville diskusjoner og krangler mellom sportsfiskere.

Kanskje noe å tenke på for oss som legger inn her, ehehehehehehe ;)

Ja, ikke sant!

_men her trengs en skjerping blandt forumbrukerene - men når ALLE er like "flinke" er det jo heller ikke lett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er billig.?? ;)

Scotty 1116 Elrigg Propack

7.500 er jo billig sammenlignet med 9.999, men ikke fult så billig sammenlignet med 3,500 + frakt USA - Norge. :P

Når det gjelder debatten, eller "krangelen" så synes jeg vel den ikke er helt sporet av. Spørsmålet var hvor man kjøpte trolling utstyr, og i et litt bredere perspektiv er det vel da rom for å diskutere import eller lokale innkjøp, heruneder fordeler, ulemper, konsekvenser, etc. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,500 + frakt USA - Norge

Men 3500 + frakt + moms, og ved problemer med garanti om noe skulle bli ødelagt er vel verdt det faktum at vi fremdeles har butikker i "nærområdet" hvor du kan ta turen og kjøpe både snøre, wobblere og rigg ? Ikke bare kjedebutikker som har billige PureFishing og Sølvkroken produkter ??

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper alt jeg trenger til Larvik Fiskesport.

Jeg setter servisen, utvalget og ikke minst Morten selv, så høyt at jeg ser ingen vits i å handle andre steder. Å spare noen kr på å styre rundt på andre siden av atlanteren er å skyte seg selv i foten. Etter min mening da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper alt jeg trenger til Larvik Fiskesport.

Jeg setter servisen, utvalget og ikke minst Morten selv, så høyt at jeg ser ingen vits i å handle andre steder. Å spare noen kr på å styre rundt på andre siden av atlanteren er å skyte seg selv i foten. Etter min mening da :D

Takker for stotten fra alle dere som handler lokalt.

Er kun pa den maten vi spesialforrettninger overlever. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 3500 + frakt + moms, og ved problemer med garanti om noe skulle bli ødelagt er vel verdt det faktum at vi fremdeles har butikker i "nærområdet" hvor du kan ta turen og kjøpe både snøre, wobblere og rigg ? Ikke bare kjedebutikker som har billige PureFishing og Sølvkroken produkter ??

3500 er inklusive moms(25%).

Men om det er verdt må jo hver enkelt vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

He he.

Er ikke min pc,men broder sin.

Han studerer i canada,men er pa jorden rundt reise na.

Var sa heldig a fa lane pc hannes.

Men ny pc skal jeg kjope i sarpsborg ja.....

:D:D:D:P:P:P

Ok Bleik pakkis da? :huh:

Apropo topic.

Jeg var en tur innomm M&M i dag. Begynner å bli rimelig bra der med utstyr innen alle sjangre.

Martin & Morten satser friskt nå må jeg si. :D

Diskuterte priser med de gutta i dag og det gikk bra.

Kommer til å legge den sjappa HØYT på lista mi for å si det sånn.

(Ramla inn noen paller med utstyr i dag ,må sjekke litt i morgen også)

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.