Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor langt kaster du?


aandrei
 Share

Recommended Posts

hvor langt kaster eliten da?

Hender jeg fisker sammen med noen av eliten, og de nøyer seg gjerne med 25 meter under praktisk fiske.. Med enhånds. Under tohåndsfiske, speykasting, har jeg aldri sett noen av de kaste noe særlig lenger enn 13-14 meter klump + 10-12 inntrekk av skytesnøret. På brygga derimot er det et helt annet utstyr, og der kastes det 50-60 meter.. Gjerne lengst under trening...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hva slags stang fisker/kaster du med? Om det er en enhånds #3 eller tohånds #10 er jo av litt betydning (for de fleste av oss i hvertfall..) :D

Selv kaster jeg ca like langt som deg med #5 stang og WF-line. Klump bruker jeg ikke på ehånds, så der vet jeg ikke.

Kaster med en Scierra HM2 #7.. 9 feet long.. :P

Fra brygge eller under praktisk fiske? Det er nemlig to vidt forskjellige ting. Klarer du 25 m. under praktisk fiske, stående i vann, med bølgeskvulp og vind, da skal du være fornøyd. Det tilsvarer 30-35 m. under kontrollert kaste fra brygge...

Fisker kunn når jeg er på fiske tur så det må vel bli praktisk fiske :P Fra brygge? Mener du at man står på en forhøyning av noe slag?(På land) Har enda ikke vadet så bølgeskvulp har fint liten innvirkning på kaste lengden min.. Men med vind så går det jo lenger, da snakker vi 30m B) Da så klart vind i ryggen.. Er ikke rare motvinden jeg skal ha før alt går skeis :D Er det noe man øver inn eller er det spesielle teknikker for og kaste i motvind?

Og hvor mange meter er det og hente på dobbelt trekk? Eller er det mer snakk om tid at man får snøret raskere ut.. Må jo gå lenger å (sier seg egentlig sjøl).. :P

Skulle tatt et kurs jeg vettø.. Det er det jeg skulle gjort :D

Endret av aandrei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tilløp og #5 kaster jeg nok 67 meter tenker jeg, langt tilløp!!!

:):P:rolleyes:

Nettopp det som er problemet mitt, Tres. Jeg bruker også j....a langt tilløp, men når jeg kommer til planken, så er jeg så slitin i knea at jeg ikke orker kaste.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar bilen (diesel) jeg og gir fullgass og stanga spenner seg sinnsykt mye,bråstopper etter 40m og snøre bare renner ut av stangringene.Har du sprek bil så klarer du deg med 5m,he he :)

Neida,jeg kaster hele snøret ut + litt backing,men når jeg fisker etter ørret så holder det med kortere lengder,husk å les vannet/elva så får du fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiisk :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil påstå at alt avhenger av dagsformen. Noen dager får man ikke kasta ut i det hele tatt og står bare og greier floken på fortommen, mens noen dager kaster man ut hele lina pluss litt backing i motvind...I mitt praktiske fiske i marka er mulighetene begrensede...vanskelig å kaste langt når man har et grantre stort som et hus som kiler deg i nakken. 4-5 meter er gjerne mer enn nok dersom fisken vaker steady og man er flink til å smyge :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster normalt en ca 20-25 m med min 7'er stang. Relativ fin presentasjon også om jeg må skryte litt. :lol:

Hvis stor fisk derimot viser seg innenfor dette holdet reduseres kastelengden med ca 10-15m og snøret ender som regel i et stort plask med fortommen full av knuter... :o I de fleste tlfeller er også fluen slått av i bakslengen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

43 meter 2 ganger med #6/7 Lidl stang i uofisiell Lidl Cup. SÅ DET SÅ!!!! Men okay, det var juks pga intermediate snøre. Satser på å kaste 350 meter neste gang på Lidl arenaen, men timingen må stemme med godstoget som paserer.:blink:

.........og hvis noen mener det er langt, så skal de jaggu se hvor langt jeg kaster når jeg er alene på fisketur!!

:D

Endret av Roar Velle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike ke langt dåkk kasta!!! Eg trudd at eg ha nådd et bra nivå etter en del systematisk trening. Men eg har mykje igjæn forstår eg B)

Ja ...merkelig det der altså! Trekk fra fem meter på de fleste her, så tenker jeg vi er litt nærmere sannheten :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 meter 2 ganger med #6/7 Lidl stang i uofisiell Lidl Cup. SÅ DET SÅ!!!! Men okay, det var juks pga intermediate snøre. Satser på å kaste 350 meter neste gang på Lidl arenaen, men timingen må stemme med godstoget som paserer.B)

.........og hvis noen mener det er langt, så skal de jaggu se hvor langt jeg kaster når jeg er alene på fisketur!!

:lol:

Å kaste langt på en plen er noe helt annet enn i fiskesituasjon.

Hva er ett langt kast med #6-7 stang, vel i vindstille er 35 langt opp mot 40 er hårreisende.

Roar, glemte du og å nevne medvinden vi hadde i Lidl Cupen?

43 meter er sykelig langt med klump på 12 meter, men jeg målte kastene selv og må si meg mektig imponert uansett vindforhold og en intermediate klump som mer ligner på¨flyt i coatingen, man skal jo strekke den bakover også

Jeg skulle gjerne likt å prøve dette xxd snøret for å se hvor langt det kan gå, men så har man jo bedre ting å finne på, som å fiske og heller øve med det man har for hånden.

Etter jeg kjøpte målebånd ble det lettere å finne ut hvor langt 50 meters kast er

Nå kan jeg ikke lyge på lengdene lengre og siden jeg i flere år har hevdet at jeg kaster lengre enn Roar overhånds, måtte jeg krype til korset i Lidl Cupen Selv om jeg garantert hadde vunnet med xxd hehe.

Sallan for ett nederlag.

Jeg opplever nederlag på nederlag, trenger jeg nevne noe om 12.5 kg laks?

60 laks hver sesongen

43 meters kast

Enhånds spey

Egen fiskebil

V4

Høy alkohol toleranse

Nærmere bopæl elva

Flere fiskedøgn

Kort i Årdal med tid til å fiske?

Som dere skjønner så var målebåndet og Lidl konkurransen bare toppen av isfjelle

Endret av Tres Bien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du trent systematisk som du sier, så tror jeg du kaster langt jeg, Bindalingen. Ingenting å bekymre seg for.

Personlig imponerer de meg mest, de som kaster langt med helsnører i 1-hånds. Kanskje er jeg farget av at jeg bruker helsnører selv, men jeg vet også hva det innebærer.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å prøvekasta noen VOGG stenger sammen med med noen venner og bekjente i helga. G.G instruerte i 2 hånds med dobbeltrekk og fikk en utrolig fart og lengde. Vi kastet med 2hånds og 1hånds i mange timer. Når han til sist tok fram en First 10 fot 8'er med klump, fikk alle greit ut 25-30m med kun et blindkast og det har aldrig skjedd meg før. Vanligvis ved et makskast med hel line 8'er, blir det 25-27m. Det skal også sies at jeg har aldrig fisket med klump før, så med litt øvelse tror jeg at normalkastet vil ligge på 25-35m med den stanga og lik klump. Synd han ikke hadde med 10fot 7'ern med samme rygg så jeg fikk testa den.

Flott dag for en som digger fluefiske/kasting.

Ps. Testa forøvrig en som jeg tror var en enhånds 9fot 11er.........SYYYYYYYKT

Tørrflua

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det jo NM til helga så der kan man vel finne ut hvor famlende man egentlig er B)

Presisjon, bryggespey og overhodekast i enhånds.

Bryggespey er jammen ett spesielt kast gitt, var å kikka på GL Cup, ikke helt normalt å se voksne folk speykaste uten vinkling på tvers av ei brygge og ikke på langs :lol:

Ett syn for guder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker med SA aircel DT 5. (tradisjonalist). Kan bare glemme å få hele snøret ut av stangringene. Blir alltid et par runder med snøre igjen på snella. Kunne selvfølgelig være greit å skryte av at jeg legger ut hele lina, men har innfunnet meg med at det greier jeg ikke. Under praktisk fiske kaster jeg imidlertid langt nok.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.