Gå til innhold
Fiskersiden

2,2 kilo og ny ørretpers på mygg


Lars M
 Share

Recommended Posts

Da var ny pers på tørrfluefanget brunørret et faktum!

Var ute en tur i dag i et vann i Hammerfest området. Været var brukbart, vindstille og sperioder med små yrskurer.

Det var moderat klekking av mellomstore, sorte fjærmygg.

Bra vakaktivitet på grunna inne i en av vikene på vannet.

Mesteparten vaket omlag 15-30 meter fra land, bortsatt fra noen enkeltfisker i sivkanten.

Jeg fisket først med en synkende fjærmyggpuppe str# 14, siden jeg ikke kunne se noen luftbobler i vakene. Dette resulterte i en fin fisk rundt kiloen. Deretter begynte ørreten å ta klekkere.

Jeg satt på en gråsort "stuck chuck midge" str# 20 og 0,14 mm spiss.

Så la jeg et kast helt inntil sivkanten innerst i vika (ca. 30-40 cm dypt).

Det vist seg at det jeg lenge hadde trodd var én stor fisk var to (fortomen landet over den ene og skremte den).

Etter omlag 3 minutter slurpet ørreten i seg flua. Jeg ventet litt... og strammet opp.

Ørreten gikk helt bananas inne på grunna, gikk rett til værs for derretter å ruse ut 50-60 meter. Der ploget den som en oter en liten stund før den begynte og tape krefter (tror vi...). Jeg dro den inn til håving, men det ville den ikke finne seg i og tok en ny runde! Men etter dette var den kjørt og kunne tas på land. 59,5 cm og 2,2 kilo!! Ikke noe julegris akkurat men absolutt godkjent :)

Totalt landet jeg 7 ørreter i dag hvorav to var under kiloet.

To fisker ble med hjem, blandt annet den store...(ikke skyt meg....)

Rekord%202,2%20kg%20(1).jpg

Rekord%202,2%20kg%20(10).jpg

Den minste va 860 gram og hadde en K-faktor på vel 1,34.

Slik var de fleste!

Jepp! Dett blir en knallsesong 8)

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohhhh det der må ha vært en fin dag med stanga vil jeg våge å påstå ;)

Sinnsyk kondisjon på den "minste", har du lengde på den? Hadde vært artig å vite k-faktor.

K-faktor på den store er 1.04, altså fisk i fint hold.

Den minste var 40 cm og 860 gram= K-faktor på 1,34!

Har et annet vann hvor jeg har fått røyer på halvannet kilo på isfiske med K-faktor opp til 2,03

;) Der stammer også røyepersen min på 3,75 kilo fra

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger! Ja, det var en kjempeopplevelse med så mye stort på mygg.

Så flere fisker av samme kaliberet, kansje større. Den største fisken som er tatt i dette vannet (som jeg vet om) var 3,7 kilo, tatt på mark. Har sett fisk som antageligvis kan gruse denne :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man føler seg vel litt priviligert som har 5 vann i bebyggelsen i Hammerfest som huser ørret over 2 kilo. Deriblandt Strorvannet hvor det i tilleg er ål, laks, SØ, sjørøye og stasjonær røye. Det er imidlertid den storvokste sjørøye-stammen storvannet er kjent for :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man føler seg vel litt priviligert som har 5 vann i bebyggelsen i Hammerfest som huser ørret over 2 kilo. Deriblandt Strorvannet hvor det i tilleg er ål, laks, SØ, sjørøye og stasjonær røye. Det er imidlertid den storvokste sjørøye-stammen storvannet er kjent for ;)

Skal til Hammerfest i løpet av uke 25.

Hvor burde jeg prøve og vifte med mine fluer?

Har du gode tips så blir jeg glad. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.