Gå til innhold
Fiskersiden

Når kommer Makrellen inn?


Gjedde Andrew
 Share

Recommended Posts

Heisan er det noen som kan fortele meg når Makrellen kommer inn? Mener jeg har hørt at det har noe med vann temp å gjøre. Stemmer det og vis, hvor mange grader må det være i vannet da? Takker for all hjelp!!!

Skitt fiske :(

Gjedde Andrew ;)

Den har ihvertfall kommet til oslofjorden, uten at jeg veit hvilken temp det skjer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du spøre faren din Fiskegutten vis det ikke er noe pes da. Ang temp før makrellen går i di øvre vann laga(glemte å skrive det ista var litt trøtt på morgenen

;)

Takker på forhånd!

siden min far er yrkesfisker av den gamle sorten så er nok han ikke så nøye med tempraturer B) men han svarte det at vanligvis så kommer den i slutten av juni/starten av juli i de høye vannlaga, men pga sen vinter å forholdsvis kald mai, så tror han makrellen er mulig å ta på jimseklossene i starten av juli, mulig tidligere :D men å få'n på dørga nå er fullt mulig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

siden min far er yrkesfisker av den gamle sorten så er nok han ikke så nøye med tempraturer :P men han svarte det at vanligvis så kommer den i slutten av juni/starten av juli i de høye vannlaga, men pga sen vinter å forholdsvis kald mai, så tror han makrellen er mulig å ta på jimseklossene i starten av juli, mulig tidligere :D men å få'n på dørga nå er fullt mulig! :)

Så den kommer i slutten av juni/starten av juli. Men er det ikke noe sånn offisiell dato det er sessong for makrell på vestlandet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet her au.Fikk en på stang for ei drøy uke siden.

For makrellfiske så gjelder hovedregelen at østavind alltid gir best fiske og helst ved soloppgang og utover! Noen ganger er kvelden også bra for da er gjerne sjøen varmet opp og det er mulig og treffe på den helt inne i fjæra når de jager brisling.har sett flere ganger at makrellen har klasket i fjellsiden i iveren etter mat! Makrellen har jo heller ikke svømmeblære så den må hele tiden bevege seg for ikke og falle til bånns(he he). Det er jo i hovedsak brisling den jager og derfor må du være på jakt etter måker som stuper ned i vannet.Da finner du sannsynligvis brisling og makrellen jagende under/etter stimen.

Dersom du ikke finner den så kan du la makrellen finne deg.Det er nemlig fullt mulig og meite etter makrell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fisker i oslofjorden, vestfold, men rundt moss'e traktene, makrellen er OVERALT for tiden, meg å far var ute i 2 timer her en dag å dro og dro, hadde vell gode 500fisk, dagen etter var vi ute i 2 timer igjen, å dro nye 500-600 fisk, sløyde resten av dagen begge dager! Er noe helt ekstremt ute på formiddagene nå :angry:

(dette var dorging da, til de som lurte) :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fisker i oslofjorden, vestfold, men rundt moss'e traktene, makrellen er OVERALT for tiden, meg å far var ute i 2 timer her en dag å dro og dro, hadde vell gode 500fisk, dagen etter var vi ute i 2 timer igjen, å dro nye 500-600 fisk, sløyde resten av dagen begge dager! Er noe helt ekstremt ute på formiddagene nå :angry:

(dette var dorging da, til de som lurte) :angry:

Jeg var ute et par timer i går kveld og fikk ca. 50 stk sammen med datteren min. Moro tur og artid for henne. Hennes kommentar var : "Nå får vi vel ikke lov av mamma å fiske mer makrell i år. Må vel bare spise nå."

Så spørsmål til deg, fiskeguten. Hva gjør du med all den makrellen? :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute et par timer i går kveld og fikk ca. 50 stk sammen med datteren min. Moro tur og artid for henne. Hennes kommentar var : "Nå får vi vel ikke lov av mamma å fiske mer makrell i år. Må vel bare spise nå."

Så spørsmål til deg, fiskeguten. Hva gjør du med all den makrellen? :D

De er der, ja. Var ute og pilket utenfor Rauøy, og fikk 4 stk som bet på opphengerne på vei ned. Hardt liv når det er vanskelig å få utstyret ned på bunn fordi det fanges opp underveis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute et par timer i går kveld og fikk ca. 50 stk sammen med datteren min. Moro tur og artid for henne. Hennes kommentar var : "Nå får vi vel ikke lov av mamma å fiske mer makrell i år. Må vel bare spise nå."

Så spørsmål til deg, fiskeguten. Hva gjør du med all den makrellen? <_<

få det bort er ikkeno problem, pappa røyker fisken å holder på, å vi spiser en hel mass! gir også bort en del til slektninger å bekjente! (Peppermakrell på brødskiva med majones NAMM) Selvom makrellen ikke er ideelt feit nok til å bli røyka enda! men det går'a unna skal jeg love! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

få det bort er ikkeno problem, pappa røyker fisken å holder på, å vi spiser en hel mass! gir også bort en del til slektninger å bekjente! (Peppermakrell på brødskiva med majones NAMM) Selvom makrellen ikke er ideelt feit nok til å bli røyka enda! men det går'a unna skal jeg love! :)

Ja, det blir mye varmrøkt makrell på oss også. Kald pils og makrell er jo ikke akkurat vondt.

...men 1000 makrell da, det er mye. Tipper slekt å venner tenker...." ånei...der kommer Fiskeguten med en pose makrell igjen" <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir mye varmrøkt makrell på oss også. Kald pils og makrell er jo ikke akkurat vondt.

...men 1000 makrell da, det er mye. Tipper slekt å venner tenker...." ånei...der kommer Fiskeguten med en pose makrell igjen" <_<

100 stk er mye ja, men det var da mye cigarer å pir'er.. men mye blir fryst, mye blir spist, mye blir gitt bort, selvsagt skal vi ikke ut å fiske noe særlig mere makrell! men det går da bort med tid å stunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrellen er en en veldig god fisk, men etter at jeg nå har prøvd nesten alle oppskrifter ( overdriver kansje litt ) som finnes er jeg noe lei makrell smaken....fyrseren min og fryserne til naboer og slekter er også fulle :D

Så hver gang jeg fisker makrell gir jeg dem bare bort til folk som fisker ved meg.

Den er jo en morro fisk å få etter alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Makrellen har kommet til Bamble-kysten også, samme med Horngjelen.

I fjor sommer hadde jeg og noen i familien en skikkelig stilig opplevelse, nemlig kikke-fiske etter makrell. Det var i Juli og vannet var varmt. Utenfor Valle fisket vi makrell all mass, flotte fisker som kom på rekke og rad. Så fikk jeg plutselig se at en agn-sild som falt overbord ble borte i det grønne vannet. Kastet ut et par til og jammen så kom det 3 stk og slukte silden. Slengte snøret uti og senket det til kanskje 2 meter under båten. Der kunne jeg se makrellen komme i puljer og kaste seg over agnet. Var utrolig moro å oppleve.

Så jeg håper jeg kan oppleve noe lignende nå når jeg drar hjem på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.