Gå til innhold
Fiskersiden

Utstyr for meite etter Kveite fra land


Tommern
 Share

Recommended Posts

Er ute etter tips til utstyr til sjømeitefiske fra land.

Jeg har fått vite om et sted hvor det er observert (av en dykker) en del stor kveite liggende på bunnen nære land.

Jeg prøvde meg der i helgen med "vanlig utstyr", og fikk en på (hvis det var kveite) men mistet den etter en liten fight. Agnet var en hel sei ca 700gram på bunn (20-30 meter) og først trodde jeg hadde satt meg fast, kunne ikke rikke det først, men så når det da dro ut sene skjønte jeg at det var fisk og det var tuuungt! Det slapp og seien kom halv opp igjen. :) Kroken hadde jeg satt for langt frem..

Mitt utstyr holder ikke for den slags fisk og jeg vil oppgradere litt for å prøve meg igjen. Er det noen som kan gi meg noen tips om stang (kanskje snelle) som kan brukes til denne type fiske: meite fra land, kaste agnet noen meter, tåle stor fisk?

Jeg husker at det var en reportasje/test av slikt utstyr for sjømeite i Altomfiske i fjor eller året før, men jeg har ikke bladet lenger, men mener å huske at det var baitrunner sneller som var brukt. Jeg har en Shimano baitrunner 8000 så den holder kanskje koken så det er mest stangtips jeg er ute etter, men snelletips mottas også med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Se etter stenger av typen Surfcast. Shimano er vel populære. De som fisker malle har vel også stenger som duger. Er det av typen Daiwa Uglystick mon tro?

Fyll inn brodern!

Med fiske med hel sei trenger du en lang stang med ryggrad for å få kastet ut, og stengene til mallefiske eller surfcasting ar også styrke nok til å takle stor fisk fra land.

Snellen din er nok genial. Jeg har en Okuma i str 6500 og tror den baitrunneren er kraftig nok til iallefall å takle fisk på 20 kg. Snellen altså, baitrunneren er ikke relevant i forhold til størrelsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar! jeg har myst litt rundt og kommer til å gå for en Shimano Beast Master Surf 425 BX, eller 450 kanskje.. Mange som skryter av den ser jeg. Ifølge andre innlegg passer ikke snella mi så bra til den, men da får jeg heller kjøpe ny snelle senere :D

Har hatt lyst til å begynne med kystmeite lenge så nå er det på tide å begynne. :P joho!

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke brukt den snella til det fisket... Den passer også dårlig til den stanga. Egentlig. Joda, den takler nok fisk på 20 kg, men det er kveite vi snakker om... Antar artikkelen du nevner er Audun sin om kveitesatsingen hans her i området for en stund tilbake? Han brukte vel beastmasterstenger da. Usikker på om det var 425 eller 450 dog... Ellers brukte han ganske sikkert Shimano Big Baitrunner LC. Noe ganske annet enn snella du har, som jeg antar er Aero GTE Baitrunner eller noe i den duren... Uansett, det har vært nok av tråder om surfutstyr her i det siste, så det er bare å søke i vie etter tips.

Lykke til med kveitesatsingen!

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er Aero GTE Baitrunner jeg har. Men stanga er bra vel? Et skritt i riktig retning? Jeg får prøve meg litt fram. Er det noe jeg vil satse med videre så får jeg heller investere i en bedre snelle.

Og stor kveite er det vist der, det var snakk om >20kgs kveite som ble observert. Jeg har en Shimano Tekota 600. Kanskje den hadde vært bedre å bruke?

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke mange stenger som kaster 700g, da må du få tak i Assassin-stenger fra Sør-Afrika :P

Det finnes imidlertid noen alternativer som klarer å få fisken ut noen meter og er beregnet på store agn og å håndtere stor fisk, disse brukes blant annet til hai og havål på grumsete bunn i UK:

Mustad Xtreme Velocity

Century Carbon Metal

Century G5

Ron Thompson Accellerator

De tre første kan du få tak i hos Baardsen i Haugesund. Disse er imidlertid beregnet på multisnelle.

Et annet alternativ er å bruke en uptider eller specimenstang, som er en 9-10 fot kraftig stang beregnet på stor fisk. Disse kan du få tak i fra England til en grei pris.

Det tredje alternativet er en normal surfstang beregnet på kastevekter mellom 100 og 200 gram hvor du selv kaster ut agnet. Disse vil også klare å lobbe ut en halv småsei, men faren for å knekke tuppen er tilstede.

Snella di kan nok håndtere mindre kveiter, men får du en på 50 kg ville jeg nok hatt en kraftig haspelsnelle a la Shimano Power Aero eller en multisnelle a la Penn 535.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Sprøsmål her.

Er ikke Shimano sine sneller i str 6000 favorittene til mange laksefiskere? Burde ikke Shimano Baitrunner 8000 passe til kystmeite? Blir uansett ikke surfcasting med kveiteagn, heller litt agnlemping med kraftig utstyr? Jeg har 6000 selv og må kjennegi at den er litt for liten til de største fiskene.

Trodde Shimano sine baitrunnere var knall sneller jeg, men bør kanskje revuredere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøsmål her.

Er ikke Shimano sine sneller i str 6000 favorittene til mange laksefiskere? Burde ikke Shimano Baitrunner 8000 passe til kystmeite? Blir uansett ikke surfcasting med kveiteagn, heller litt agnlemping med kraftig utstyr? Jeg har 6000 selv og må kjennegi at den er litt for liten til de største fiskene.

Trodde Shimano sine baitrunnere var knall sneller jeg, men bør kanskje revuredere.

De er knall, men blir for veike for stor kveite. I alle fall Aero GTE Baitrunner. Har 8000snella selv, midt i blinken den, men til kveite må man nok opp i Big Baitrunner LC eller noen av de nye bigpitsnellene de har kommet med.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøsmål her.

Er ikke Shimano sine sneller i str 6000 favorittene til mange laksefiskere? Burde ikke Shimano Baitrunner 8000 passe til kystmeite? Blir uansett ikke surfcasting med kveiteagn, heller litt agnlemping med kraftig utstyr? Jeg har 6000 selv og må kjennegi at den er litt for liten til de største fiskene.

Trodde Shimano sine baitrunnere var knall sneller jeg, men bør kanskje revuredere.

Flere og flere som gjør det... Nei Shimano er vel bra det, med mine baitrunnere har jeg følgende erfaring på en knakk spolen(sprengte) under kjøring av fisk, mest sannsynlig produksjonsfeil, på den andre sluttet spolen å gå opp og ned den tredje funker fortsatt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til laks funker det nok greit ja gjørs.... men ikke til skikkelig fisk.

haha

Bare fleiper.

Nå var det snakk om utsyt til kveite over 20 kg om jeg har forstått det rett.... og da blir 8000 Shimano BR for veikt.

Sånn ut i fra hva jeg har lest fighter kveita anderledes og hardere enn laks, og man må da kjøre med utsyr som takler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte et par 8000 GT før, men jeg synes spolen var for liten til lange kast med surfstenger, og også at innsveivingshastigheten var for lav. Gikk ofte i bånn der det var grunt nær land og snagga. Til karpestenger passer den (selvfølgelig) utmerket, også fin på lette surfstenger, såkalte bass rods.

Ufattelig men sant :D

Jepp, 19 kg max bremseeffekt på Power Aeroen! Ganske utrolig! Men Stellaen har oppå 20-tallet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.