Gå til innhold
Fiskersiden

Alla älskar GULP!


Thorbjørn
 Share

Recommended Posts

Sitter her med siste nummer av Fiskejournalens test av Gulp. "Havsfiskeexperten Freddy Johanson var lätt skeptisk, men efter att landat 36 olika arter på Gulp fick han ge sig. Det funkar!"

55 plattfiskar senare var fortfarande det levande agnet oanvänt. Själv var jag både chockad och fascinerad över att ett konstgjort bete fungerade like bra, om inte bättre, än levande agn.

Andre med lignende erfaringer?

Endret av Thorbjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel fått ett titalls arter på GULP ja... og det seint på høsten. Har ennå ikke sett på hvor mange arter jeg kan hale på GULP, men er sikker på at 30-40 arter bør gå "enkelt". Men å påstå at det er bedre enn reke/makrell osv kan vel diskuteres. Men en ting er sikkert, og det er at det funker og at det funker bra ! Ett glimrende supplement å ha i bagen om man går tom eller ikke får tak i annet agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer ikke bedre enn "ekte" agn, men vi har observert at rødspete visstnok foretrekker det... men fisket statisk er reke overlegent til flyndre generelt og leppefisk det jeg har prøvd.

Makrell er overlegent til flyndre. I allefall til sandflyndre og skrubbe. Vi har flere ganger fiska både med reke og makrell og da opplever vi at 9 av 10 flyndrer tar makrellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan ble gulpen fisket, statisk eller bevegelig?

Antar at svenskene (igjen) var bedre enn oss innen sportsfiske og gjorde det skikkelig. Fisket det nok på samme måte som de ville gjort med ekte f.eks børstemark. På slep, enten ved oppankret eller drivende båt. Altså ikke jiggfisket slik som en haug nordmenn gjorde når de skulle teste det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, er ikke enig....

Ikke noe å være enig eller uenig i, Thor Eivind. Det er facts der vi har fisket.

Eksempel: Even og eg tok 22 sandflydrer i Fitjar. Vi fiska med både reke, makrell og laks. Resultatet ble 1 sandflyndre på reke, 19 på makrell og 2 på laks. De samme erfaringene har vi andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er disse GULP!agna egnet til statisk meite?

..de er beregnet på det Lasse

Ikke noe å være enig eller uenig i, Thor Eivind. Det er facts der vi har fisket.

Eksempel: Even og eg tok 22 sandflydrer i Fitjar. Vi fiska med både reke, makrell og laks. Resultatet ble 1 sandflyndre på reke, 19 på makrell og 2 på laks. De samme erfaringene har vi andre steder.

Der dere har fisket, den ene gangen ja. Noe som ikke gjør det til ett fact! :D

Så det du er påstår er at laks er ett bedre agn til sandflyndre enn reke ?

Der kan vi godt ta en konkuranse en dag Helge, jeg fisker med reke og du med laks :D

Mine erfaringer vil jeg anta gir en liten fordel til reke (har aldri målt), når igjen reke er ett lettere agn å bruke så sier det seg selv at man foretrekker det agnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe å være enig eller uenig i, Thor Eivind. Det er facts der vi har fisket.

Eksempel: Even og eg tok 22 sandflydrer i Fitjar. Vi fiska med både reke, makrell og laks. Resultatet ble 1 sandflyndre på reke, 19 på makrell og 2 på laks. De samme erfaringene har vi andre steder.

Foregikk dette vinterstid? Har en følelse av(ikke noe forsegjort statestikk) at makrell er reke langt overlegent ihvertfall i den kalde tiden av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der dere har fisket, den ene gangen ja. Noe som ikke gjør det til ett fact! :D

Så det du er påstår er at laks er ett bedre agn til sandflyndre enn reke ?

Der kan vi godt ta en konkuranse en dag Helge, jeg fisker med reke og du med laks :D

Mine erfaringer vil jeg anta gir en liten fordel til reke (har aldri målt), når igjen reke er ett lettere agn å bruke så sier det seg selv at man foretrekker det agnet

Hvis du gidder å lese hele innlegget Thor, så ser du at vi også har opplevd det samme andre steder så for oss er dette facts. :D

Påstår på ingen måte at laks er et bedre agn til sandflyndre enn reke. Det er tallgrunnlaget alt for lite til.

Jeg tar gjerne en konkurranse med deg Thor men da må vi vente til høsten. Når jeg kommer hjem fra sjøen er laksesesongen i gang og da er det kun det som gjelder i 3 måneder fremover. :D

Foregikk dette vinterstid? Har en følelse av(ikke noe forsegjort statestikk) at makrell er reke langt overlegent ihvertfall i den kalde tiden av året.

Dette foregikk fra slutten av mars til slutten av mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det kan man jo fundere på. Men det er noe med spredningen også da. Jeg ser jo "oljen" når jeg senker en makrellbit i sjøen, hva med GULPèn?

Og dersom den ikke lukter mindre (eller kanskje dårligere er et bedre ord?), hvorfor tar den så mye mindre fisk under statisk meite?

jeg spørr selvsagt igjen, tar den så myye mindre fisk under statisk fiske ? Vi/jeg/du/andre har vel ikke testa det skikkelig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjørs

Og dersom den ikke lukter mindre (eller kanskje dårligere er et bedre ord?), hvorfor tar den så mye mindre fisk under statisk meite?

Det er ett godt poeng, men kanskje ikke ett viktig ett.

Om du ser på oljen i vannet, så skal reka lukte "mindre" enn makrellen, men du mener det motsatte. Ikke motsatt , men at reke er bedre til flyndre.

Selvfølgelig er ikke alle agn sammenlignbare mot hverandre. De gangene jeg har prøvd Gulp, har det vært som en kriseløsning når ingen fisk vil bite. Da biter det heller ikke på Gulp.

I tillegg kan det være store forskjeller på arter, teknikk og sted. Mine erfaringer sier at reke stort sett er ett dødfødt agn, uansett. Jeg får alltid myyye mer på sild og makrell. Tilogmed spekesild gruser reke på mine turer.

Ikke dermed sagt at spekesild er best, heller ikke i Trondheimsfjorden.

Mange faktorer ute å går, Berkley har kanskje kontroll på en eller to. Jeg har mista troen på det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 3 forsøk bare i påsken med GULP på i mange timer, samme hadde jeg på en lengre tur i Etne helga etter. På reka og makrellen biter flyndre, knurr og leppefisk jevnt og trutt, på GULP-nada.

Jeg testet også den forrige varianten på lignende måte, med samme resultat.

Ligger GULP på bånn ved siden av reke eller makrell tas det naturlige først når jeg bruker det ihvertfall. 20t er ikke nok til å komme med fasit, men ca 40-0 i favør reke/makrell (pluss utallige napp på makrell/reke og kun et par mulige napp på GULP) sier nok for meg.

Vi var jo 4stk som brukte GULP å påsken, fangsten totalt var da 2 spetter og en sandflyndre, hvor mange stangtimer det var aner jeg icke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 3 forsøk bare i påsken med GULP på i mange timer, samme hadde jeg på en lengre tur i Etne helga etter. På reka og makrellen biter flyndre, knurr og leppefisk jevnt og trutt, på GULP-nada.

Jeg testet også den forrige varianten på lignende måte, med samme resultat.

Ligger GULP på bånn ved siden av reke eller makrell tas det naturlige først når jeg bruker det ihvertfall. 20t er ikke nok til å komme med fasit, men ca 40-0 i favør reke/makrell (pluss utallige napp på makrell/reke og kun et par mulige napp på GULP) sier nok for meg.

Vi var jo 4stk som brukte GULP å påsken, fangsten totalt var da 2 spetter og en sandflyndre, hvor mange stangtimer det var aner jeg icke.

Men hvilke gulp typer testa du ? Vil vel ha noe å bety det og... min erfaring etter å ha testa 3-4 forskjellige er at det så langt kun er den ene børstemark varianten jeg har fått fisk på... ikke lugworm men sandworm

hmmm.. får vel vurdere å kun teste GULP på torsdag jeg da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.