Gå til innhold
Fiskersiden

Er det poeng i å bruke polariserte fiskebriller?


Ulopolitanus
 Share

Recommended Posts

I flere sportsforretninger jeg har besøk, reklameres polariserte fiskebriller mye. "...se fisken bedre under vann ved spesielle lysforhold", sier Abru.

Stemmer dette, da? Ser man virkelig fisken, der man står på land og holder fiskestangen i hånden? Gjelder dette kun når solen skinner noe veldig og lager speileffekt i vannet, eller gjelder dette allslags værforhold?

Anbefales det å kjøpe sånne briller?

Abru koster brillen bare hundrelappen, mens i sportsforretninger må man ut med minst 250. Er den billige varen bare en dårlig kopi, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt hvor du fisker... det er ikke alltid disse brillene opfyller sin misjon.

Men med rett lys så tar de bort solrefleksen i overflaten og man kan se bunnforhold (om lyset når ned til bunnen), fisk og undervannsplanter som man kan sette seg fast i.

Jeg bruker slike briller MYE og er fornøyd med de til mitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på overskriften din så er mitt svar et rungende ja. Dersom du kun holder på med dypvannsfiske i en eller annen form har de ingen misjon, men til allroundfiske så er de så absolutt et pluss. Ypperlige til bilkjøring også forøvrig. Les igjennom denne tråden. Der står det mye informasjon og tips om polariserte briller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeutstyr er det av basisutstyret mitt hvertfall, men de trenger ikke nødvendigvis være så veldig dyre. Fiskebrillene man får som velkomstgave fra AOF er mine favorittbriller :)

Ja de brillene er faktisk veldig gode, finnes også mange andre gode briller som ikke koster skjorta, shimano Ultegra for eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt briller til kr.750,- men de var ikke bedre enn ett par til kr.100,-

.., men polariserte briller bruker jeg nesten alltid.

Spesielt ved meite er det en fordel når du ser alt mye bedre.

Under fluefiske har de to misjoner, du ser fisken skikkelig under landing og du beskytter øynene under kastingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen billige fra Snowbee, de leverer. Har hatt noen til rundt 1500 og de var hakket bedre, men jeg roter bort et par i året. Derfor blir det kun billigbriller på meg fremover. Er også viktig å tenke på fargen på glasset. Brun eller kopper er den beste allround fargen, gul gir bedre kontraster i mørkere lys, mens grå gir best beskyttelse mot sol i sterkt lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Noen som vet om man får polariserte solbriller MED styrke? Jeg bruker til vanlig polariserte solbriller og linser, men når man er ei uke på strekk i fjellet så kan det være stress å gå med linser. Derfor lurte jeg på om slike solbriller fins med styrke, og eventuelt pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller man kan bruke døgnlinser, eller hva det nå var de heter, som disse fra Lensway.no.

De kan du ha på bortimot sammenhengende i 1 mnd. Anbefales å ta de ut å rengjøre de 1-2 ganger i måneden.

Jeg synes de er geniale, og jeg kan endelig bruke solbriller, uten å føle meg som en geek når jeg går inn noen plasser. Slipper å ha på meg solbriller inne, for jeg klarer aldri å ta med meg to par briller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polariserte briller er en must hos meg 90% av gangene eg fisker.

Har selv hatt x-loop briller og gule ron thompson men de måler seg ikke med mine nye Smith action optics med kobber linser og sånn photochromic ting tang. Digg å se med uansett lysforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk det finnes en rekke ulike farger på glassene som fungerer under ulike forhold. Mine favoritter er gult når det er overskyet, men de får jeg vondt i hodet av når det er sol. Sterk sol så bruker jeg smoke farget glass, men håpløst i overskytet vær. Blått glass og kobberfarget er synes jeg passer til de fleste forhold, har brukt slike til fiske i USA, Mexico såvel som Finnmark.

Så oppsummeringen min vil vel bli noe slik. Blått eller kobberfarget om du skal velge et farge.

Men det er stor forskjell på kvalitet. Det er ikke det samme som dyrt er best. Har hatt dyre som ikke fungere noe særlig og billig som har fungert bra. Men generelt er prisklassen 250-500 som du får mest valutta for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Jeg føler at jeg ser fisk og bunn bedre med polarized briller.

Ang linser, så finnes det månedslinser du kan sove med, og som kan rette skeve hornhinner til en viss grad.

Jeg har selv brukt denne typen i 1.5 år, men ikke alle øyne er egnet til disse linsene, så hør med optikeren din :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at jeg ser fisk og bunn bedre med polarized briller.

Ang linser, så finnes det månedslinser du kan sove med, og som kan rette skeve hornhinner til en viss grad.

Jeg har selv brukt denne typen i 1.5 år, men ikke alle øyne er egnet til disse linsene, så hør med optikeren din :(

Føler og føler :P Du ser fisk og bunn bedre med polariserte brilleglass. Det har med lysets brytning å gjøre, glassene fjerner reflekser overflata i større eller mindre grad. For meg har det i grunn blitt et must til veldig mye av fisket mitt, spesielt nå fremover :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brillene eg fekk i AOF er eg og veldig fornøyd med :)

Briller i barnestørrelser hadde vert kjekt å fått tak i ja,har to par briller og når gutane er med på fisketur er det eg som står uten ;)

Ta deg ein tur ut på Sykkel og Sport, Ivar. Idag er det åpna ny butikk på Heiane og der har dei Elias fiskebriller for barn.

Me savna deg idag der ute. Det var nokre gode tilbud til deg og dine. Dei nye Atomsildene er også på plass. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg ein tur ut på Sykkel og Sport, Ivar. Idag er det åpna ny butikk på Heiane og der har dei Elias fiskebriller for barn.

Me savna deg idag der ute. Det var nokre gode tilbud til deg og dine. Dei nye Atomsildene er også på plass. :D

Magne har bursdag i måro så då skal me opp der og kjøpa ny sykkel til han :)

Blir kansje fiskebriller til gutane og då ja ;) og iallefall nye Atomsilde til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.