Gå til innhold
Fiskersiden

,,,


speydork
 Share

Recommended Posts

Ja det tror jeg også ;)

I Fusta har jo gyroen tatt knekken på laksestammen, og det er skjelden vi får laks der,(fått to til nå i år ) og det er langt mellom hver gang vi får en laks nå, som ser ut som de vi fikk før i tiden.

Det ser ikke ut til at sjøørreten lider noen nød... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Må innrømme at den kan ligne på laks, men "ren" er den ikke! Hale og øye, sier for meg ørret. Oppdrettslaks har jeg ingen erfaring med, bortsett fra slitte finner, (som jeg ikke ser her), men ser ikke bort ifra at den er med her. 7-8 prikker på gjellelokk kan vel også tyde på det? Mitt tips er allikevel SØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at den kan ligne på laks, men "ren" er den ikke! Hale og øye, sier for meg ørret. Oppdrettslaks har jeg ingen erfaring med, bortsett fra slitte finner, (som jeg ikke ser her), men ser ikke bort ifra at den er med her. 7-8 prikker på gjellelokk kan vel også tyde på det? Mitt tips er allikevel SØ.

Dette er ikke oppdrettslaks, men faren var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at diskusjonen om det er ein sjøaure eller ein laks pågår framleis. Eg har tidlegare sagt at dette er ein soleklar sjøaure og det meiner eg framleis!

Det med å sjå på antall prikkar på gjellelokket, og artsbestemme han etter dette er rett og slett tull! Det er så stor individuell variasjon frå fisk til fisk! Ein sjøaure kan både ha mange og få prikkar på gjellelokket! Sjølv arbeidar eg mykje med kultivering av laks og sjøaure i oppdrettsfylket nr.1 (Hordaland) og har tydelig erfart dette.

Utifrå biletet kan ein lett sjå at dette er ein sjøaure. Det ser ein på kroppsforma, sporden og pigmenteringa.

men nok om dette... Fusta ser ut til å vera ei fantastisk sjøaureelv!!! kunne godt tenkt meg å lufta flugestanga der! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at diskusjonen om det er ein sjøaure eller ein laks pågår framleis. Eg har tidlegare sagt at dette er ein soleklar sjøaure og det meiner eg framleis!

Det med å sjå på antall prikkar på gjellelokket, og artsbestemme han etter dette er rett og slett tull! Det er så stor individuell variasjon frå fisk til fisk! Ein sjøaure kan både ha mange og få prikkar på gjellelokket! Sjølv arbeidar eg mykje med kultivering av laks og sjøaure i oppdrettsfylket nr.1 (Hordaland) og har tydelig erfart dette.

Utifrå biletet kan ein lett sjå at dette er ein sjøaure. Det ser ein på kroppsforma, sporden og pigmenteringa.

men nok om dette... Fusta ser ut til å vera ei fantastisk sjøaureelv!!! kunne godt tenkt meg å lufta flugestanga der! :P

Ettersom jeg ikke har tenkt å sende inn skjellprøve av fisken så jeg aldri få svar på om det er en laks,sjøørret eller hybrid( jeg heller til det siste alternativet).

Jeg tenkte allerede da jeg hadde den på at det var laks pga lengdeog fart på utras og intensitet under kjøring. Sjøørreten er som regel mye slappere av seg,.....ihvertfall i Fusta(utenom dem som har stått en stund på elva da )

Det er også skjelden at sjøørreten i Fusta er blodrød i kjøttet noe denne fisken var. Den var som en fjellørret :)

Fargen over ryggen/sidene da den kom ut av elva sa meg også at den hadde lakseblod i årene

At du Arne R.S lett ser at det er en sjøørret er for meg en gåte :D

I morgen er et nytt fiskedøgn for meg....håper jeg da kan få en av de virkelig store ørretene som går der........håper ihvertfall å få en som har typiske artskjennetegn :-)

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg ikke har tenkt å sende inn skjellprøve av fisken så jeg aldri få svar på om det er en laks,sjøørret eller hybrid( jeg heller til det siste alternativet).

Jeg tenkte allerede da jeg hadde den på at det var laks pga lengdeog fart på utras og intensitet under kjøring. Sjøørreten er som regel mye slappere av seg,.....ihvertfall i Fusta(utenom dem som har stått en stund på elva da )

Det er også skjelden at sjøørreten i Fusta er blodrød i kjøttet noe denne fisken var. Den var som en fjellørret

Fargen over ryggen/sidene da den kom ut av elva sa meg også at den hadde lakseblod i årene

At du Arne R.S lett ser at det er en sjøørret er for meg en gåte

I morgen er et nytt fiskedøgn for meg....håper jeg da kan få en av de virkelig store ørretene som går der........håper ihvertfall å få en som har typiske artskjennetegn :-)

Viss du har tilgang og mulighet, kan du senda skjellprøvane til meg, for me har både tilgang til utstyr og kompetanse!

Endret av Arne R.S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fangster det her. Jeg skal snart nordover til Vefsn selv og gleder meg til å svinge stanga i Vefsna. Håper å få prøvd meg i Fusta også. Hvordan er det med å få fiskekort i Fusta?

Skan du være med i VM, Speydork?

Hei.

Når det gjelder fiskekort i Fusta så det nesten håpløst å få tak i uten at man har bestilt lang tid i forveien.

Ja jeg skal nok antageligvis være med i VM, men er ikke sikkert ennå.

Hvis du ønsker det kan du sende meg en PM om når du skal til Vefsn, så kan jo jeg sjekke muligheten for kort i Fusta.

NB: asmund.aa ,ikke for å være frekk men jeg foreslår at du legger inn bilder av dine fisker i egen tråd,og diskuterer hva det er du har fått der.....Greit ?

Jan Arne :)

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Når det gjelder fiskekort i Fusta så det nesten håpløst å få tak i uten at man har bestilt lang tid i forveien.

Ja jeg skal nok antageligvis være med i VM, men er ikke sikkert ennå.

Hvis du ønsker det kan du sende meg en PM om når du skal til Vefsn, så kan jo jeg sjekke muligheten for kort i Fusta.

PM er sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg en tur midt på dagen i dag og til min overaskelse fikk jeg en sjøørret på ca.3.6 kg. Hadde ikke forventet å få noe såpass stort, ettersom elva er lita og klar og sola skinte, men heldigvis så går det ikke slik man tror bestandig

7693_s.jpg

7694_s.jpg

Tok bildet akkurat når en storørret plasket på samme plassen hvor jeg fikk min.

7695_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flott fisk, Jan Arne. Grattis :P

Tipper det ga en bra fight?

Nå begynner det virkelig å rykke i høyrearmen, bare 10 dager til jeg krysser Nordlandsporten :)

Takker og bukker :-)

Ja du har noe å glede deg over selv om fiske i Vefsna har vært bånn til nå. Det er enormt med sjøørret i fjorden så det er bare et tidsspørsmål før Vefsna er full helt opp til laksforsen :blink:

Fisket i Fusta har vært dårlig siste tiden grunnet lite vann og lyse netter,men i natt var det regn og overskyet og da hadde det blitt tatt en del fisk fikk jeg melding om i natt da jeg var på jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Dårlig" fiskevær med sol fra blå himmel gjorde at jeg tok med meg kameraet isteden for fiskestang i dag da jeg dro til fusta. Tenkte jeg skulle ta bilder av fisk som hoppet i forsen. En kompis av meg var der og jeg måtte selvsagt prøve stanga hans....og resultatet ser dere nedenfor, Ikke så stor men pen.

7788_s.jpg

7791_s.jpg

Denne rakkeren så jeg tilfeldigvis da jeg skulle gå tilbake til bilen..... Vet ikke hva den tenkte der den hang etter bare en fot,men et fint motiv var det.

7792_s.jpg

7793_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var først en tur i fusta og fikk en fin sjøørret. Deretter dro jeg til min hjemkommune Hattfjelldal,hvor jeg tenkte å prøve meg etter røya.

Dro til Røssvatnet som er en av Norges største innsjøer. Der hvor jeg var kommer det inn en elv i vannet og på en god dag kan man spotte mengder av fin røye i strømmen. Det var mye fin fisk der denne gangen og jeg fikk totalt 10 stk.fra 3-6 hg. Hadde på en kilosfisk men de største slipper jo som kjent he he.

Alle røyene tok en marfloimitasjon.

7900_s.jpg

7903_s.jpg

Denne røya er ca 1kg.

7901_s.jpg

7904_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.