Gå til innhold
Fiskersiden

,,,


speydork
 Share

Recommended Posts

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

3 kg blank ble formiddagens største sjøørret. Fikk også 2 mindre fisker som jeg slapp ut. Det er veldig mye vann i Fusta nå og på Helgeland generellt etter mange dager med regn.

8212_s.jpg

Flua den tok var en dobbel 10èr

8213_s.jpg

Måtte også legge ved et bilde av min trofaste fiskekompis "Lisa" som her sitter å speider etter fisk. Hun gir full los hver gang jeg har på fisk he he.

8214_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fisk, a gitt. :rolleyes:

Er nå i Øksendalen og ser en brun Vefsna renner forbi. Må vel forsøke en tur i kveld ;)

Hei.

Ja du får ha lykke til i Vefsna,og i Øksendalen.....det er en flott plass. Du får nok fisk så det rekker . Hørte at lokale fiskere "håvet" inn ørret ved bruk av mark nå som elva var så brun :)

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fått en del fisk i sommer er tiden kommet for å sette ut fisk igjen. Fikk 3 på dagen i dag og slapp ut 2 av dem. Den jeg tok endte sine dager på stekepannen som dere kan se på det siste bildet

8317_s.jpg

8320_s.jpg

Bilder fra "grustaket" i Fusta hvor jeg fisket i dag.

8318_s.jpg

8319_s.jpg

Her er det mye fløte og smør...ingen light middag he he

8321_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med mye flott fisk!

Ser ut som et nydelig vassdrag. Hvilke fluer er det du bruker i elva? Og har du evt. noen favoritter etter sjøørreten?

Lykke til videre! Artig med en egen tråd om Fusta. Stå på.

Cochise

Takker og bukker :-)

Personlig bruker jeg ofte dobbelkrok nr 8-10,gjerne sølvkropp med svart vinge,tynt dresset(du kan se den i munnen på en av fiskene) På dagtid ofte samme type flue i nr 10,men i lys rødbrun/brun.(bruker hår fra hunden på bildet :-) ) Varierer litt med grønn/rød tag.

I bekmørket bruker også jeg noen ganger store svarte langvingede fluer som gir god kontrast, men som oftest så bruker jeg dobble 6-8-10ère,svarte med svart ullkropp eller sølvkropp.

Får også en del på svarte muddlere når det er skikkelig mørkt,ca 5 cm lange.

Fisker jeg i et rolig parti i elva bruker jeg ofte nr 10 dobbel. Nr 6 i mer urolig vann.

Har enkelte ganger prøvd skikkelig store hårete beist på tube,men færre hugg har gjort at standardflua raskt har kommet på fortommen igjen.

Er det litt farge på elva bruker jeg ofte orange hackle og hale,sort vinge og gullkropp i samme størrelse som ovenfor.Er elva veldig skitten prøver jeg alt,men som relgel uten hell he he......

Etterhvert har det blitt færre og færre mønstre i flueskrinet mitt. Serveringen og størrelsen på flua tror jeg har mer å si enn selve mønsteret,selv om det noen ganger kan være en spesiellfarge som er utslagsgivende for fangsten.(det er veldig skjelden)

Har også funnet ut at fluen nesten ikke kan bli for liten,fisken ser den okke som,samt at små fluer i gjennomsnitt fanger mest fisk. At jeg skjelden bruker mindre flue enn nr 10 kommer av at jeg har inntrykk av at jeg mister mer fisk med mindre krok.

Hadde jeg fått velge en flue og bare fisket med denne hele sesongen i Fusta, ja da hadde jeg valgt March Brown silver dobbel nr 8. Tror jeg hadde fått like mye/lite fisk med den som med de jeg bruker i dag. Har faktisk i lengre tid eksperimentert med tanken om å fiske en sesong med bare en flue....kansje neste sesong

FLuefiske kan gjøres til en vitenskap..........men det er ikke nødvendig .

Jan Arne

:angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To timers fiske fra 17.00 til 19.00 gav bra fangst i dag. Største fisken var vel ca. 2.7kg vil jeg tro uten å ha veid den. Mista også en som slet fortommen ,men selv om jeg bruker 0.20 mm i spiss så var det nok en knute eller noe på monoen som gjorde at den slet av,for det var ingen hval jeg mista.

8434_s.jpg

Så godt satt den største.

8435_s.jpg[/img]

Hele fangsten

8436_s.jpg[/img]

Stanga jeg bruker på normal elv er ei Hi-Level ll 12`9 og er den beste stanga jeg har prøvd til mitt bruk, og den er en nytelse å kjøre fisk på. Den er lett,dyp men alikevel rask og perfekt til sjøørretfiske etter min mening.

På stor elv bruker jeg Hi-Level ll 15`3 (de første bildene i denne tråden)som også er ei dyp spenstig stang,kansje litt vel grov til sjøørretfiske men den er lett å kaste langt med selv med vann oppunder armhulene he he

8437_s.jpg[/img]

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.