Gå til innhold
Fiskersiden

høstfiske i barduelva


heitmann
 Share

Recommended Posts

Man kan så og si holde på helt til isen legger seg.Det seineste jeg har vært nordover til Bardu er 8/10, og selv da tok jeg fisk på tørt(fisken var da selektiv på møllen som blir etter løvmakklarven), men tror nok man kan holde på lenger.Nå er det riktignok mange fisk(både ørret og røye ) som konsentrerer seg om den forestående gytinga, men det er alltids gjellfisk å fiske på.Har opplevd at man kan virkelig ha et fint fiske på solrike og milde høstdager, og en kamerat av meg har opplevd skikkelige russefluesverminger ut i september/oktober.

Superpuppan kan være en bra flue rundt disse tider, men fisker du også med sluk etc, så vil jeg anbefale at du prøver en mindre spinner-dette med tanke på at spesielt røye er aggressiv utover nå.Jeg husker tilbake at det ble tatt mye stor og pen røye under spongabrua(og andre gyteoppsamlingssteder) rundt disse tider på spinner a la rød droppen og mepps.

Fikk melding av kamerat Kristen(som bor der oppe) at det ble tatt flere helt greie fisk i helga.Det var en ganske stor klekking av en grå større døgnflue.Den største de tok var ca 8 hg.

En annen ting utøver høsten er at elva kan bli temmelig liten, og har hørt historier om hvor de lenger ned (Steinholmen/Nordli)har tatt stor ørret på større vårflueimitasjoner(f eks streaking Caddis) som stripes hissig i overflata.Muddler Minnow har også gitt stor fisk.

Hadde jeg vært der oppe, ville jeg garantert prøvd meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluk er ikke å forakte, jeg fisker selv av og til med dette.Mitt tips

til deg da, er at du setter på en forholdsvis liten flytende wobbler

(trout typen)og fisker ved Steinholmen.En annen ting som er å anbefale på det sterkeste, er HARVING.Dette er utrolig effektivt i skumring og i de mørke timer.Da får du virkelig se hvilke gamper som kan lure i et vassdrag.Harving er noe som forøvrig er svært lite brukt nordpå, men ikke desto mindre kan du være foregangsmann på det

nordpå...Prøv det i bratte marbakker, eller der hvor det er dypt langs land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.