Gå til innhold
Fiskersiden

Er dette sypike?


 Share

Recommended Posts

Jeg er en lærevillig person med en god lærer (TEh)!

Mulig de er like, men (fortsatt Thor), jeg har fisket sypike på Nevlunghavn i hele min oppvekst. Har fått noen tusen + alle som kompissene fikk. Vi sjekket ALLTID linjen og andre kjennetegn, men fikk ALDRI skjeggtorsk.

Jeg er ikke som Thor som ville konkludert med at Skjeggtorsk ikke finnes i Norge, bare på sørlandet.

Noen som vet hvor sjelden skjeggtorsk er og hvor er den tatt hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sypike; fremre kant av ryggfinna godt foran gattåpningen + størrelsen på øye tilsier det. Skjeggtorsken har mindre øyne, og også relativt markerte brede striper på tvers av kroppen. Nå kan jo også sypikene få det, særlig hvis de er skremt/stresset - noe de vel sannsynligvis er når vi haler dem på land med krok i kjeften ...

Jeg har også fått mye sypike, aldri skjeggtorsk (Østlandet) så den er nok mer vanlig på Vestlandet. Store skjeggtorsk (den kan jo bli over 2 kilo!) lever mye dypere enn sypike, men de små lever på grunt vann. Det er jo bare små skjeggtorsker som kan forveksles med sypiker, så det er klart at det lønner seg å ha øynene åpne. Skulle gjerne likt å se et bilde der sypike og skjeggtorsk av lik størrelse ligger ved siden av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ekspert på verken sypiker eller skjeggtorsk, men bestanden av skjeggtorsk ser ut til å variere mer enn sypikepopulasjonen. Enkelte år dukker det opp mye skjeggtorsk for så å nærmest forsvinne sporløst året etter! På begynnelsen av 90-tallet hadde man et par sterke årganger med skjeggtorsk, og det ble tatt mange eksemplarer langs skagerakkysten, fra Vestfold og sørover. Norgesrekorden er vel fra denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig godt poeng dette med styrken på årsklassene (gytesuksess og overlevelse av yngel) på saltvannsfisk: Det er (slik jeg har skrevet et annet sted) mye takket være en meget sterk havabbor-årsklasse fra 1983 (tror jeg det var...) og en til like etterpå, at vi har såpass mye av den i Norge idag.

Tagmakrell er et annet eksempel. Her var det vel også 1983 som var en sterk årsklasse, og i alle år helt opp til i dag (den blir veldig gammel) har det vært et utstrakt yrkesfiske etter taggmakrell i Nordsjøen. Nå er 83-årsklassen i ferd med å dø ut.

Jeg venter som sagt i spenning på havkaruss, pagell, bonito mm. [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.