Gå til innhold
Fiskersiden

Artsmangfold (atter en gang)


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Har endelig fått oppdatert artslista mi.

Etter siste nye saltvannsart, gapeflyndre, så er det totale antallet saltvannsarter 55 og ferskvannarter er 24. Så totalt skulle vi vel havne på 79 arter.[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 445
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

At det kan tas store fisker hvis man er flink og tålmodig er hevet over enhver tvil. Men at denne Audun skal har personlige rekorder tett opp mot norgesrekord innen de fleste arter er voldsomt. Jeg skulle i likhet med Hr. Frisch gjerne sett bilder av noen av fangstene, eksempelvis stam på 3,2 og vederbuk på 3,1. Dette er svært, svært store fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg fikk en Leirkutling igår kveld, har jeg 56 arter og ligger likt med KIS. [8D]

Det er jo litt greit, siden han for bare en sesong og to siden hadde oppimot ti flere enn meg. Når jeg innen kort tid får svarthå, karuss, sørv, ulke og skate ++, gruser jeg han ordentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes og Frisch! Dere får ta kontakt med Skjølberg så han kan vise dere fiskeplassen i Glomma ved Årnes der han har tatt stam på 3,2kg, vederbuk på 3,1kg, brasme på 4,8kg og mort på 995g! Burde være gode muligheter for stor fisk der, for det er visst flere gutter som har fått både stam og vederbuk over 3kg der!!!!!!!!!!

Ellers prata de om brasmer på 5-6kg og flere mort over 9hg!!

Da de begynte å prate om størrelsen på gjedde, lake osv ble det bare for drøyt!

Konklusjon:..........vel!

Så de fiskebildene må dere nok vente lenge på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder nok ikke å bruke så mye tid i Glomma på Årnes.

Det er mange seriøse meitere som har "bagga" opp massevis vederbuk og stam i det området, men aldri fisk over 2000g!

Men kanskje saken er at de tilreisende gjør ting feil og de lokale gutta har noen hemmelige triks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Johannes

At det kan tas store fisker hvis man er flink og tålmodig er hevet over enhver tvil. Men at denne Audun skal har personlige rekorder tett opp mot norgesrekord innen de fleste arter er voldsomt. Jeg skulle i likhet med Hr. Frisch gjerne sett bilder av noen av fangstene, eksempelvis stam på 3,2 og vederbuk på 3,1. Dette er svært, svært store fisker.

vel,audun skjølberg dokumenterer all fisk på lista si så du kan jo spørre han etter bilde så får du det sikkert [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Flott, jeg sparer på rekord bilder! Har du en mailadresse?

Vi burde egentlig hatt et sentralt bildearkiv hvor alle kunne legge til bilder, feks over en viss minimumsgrense.[^] Kategorisert etter art. Sikkert mange som sitter på bilder som er til andres interesse[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Ole er jo i gang med norges storfisker! Det er jo bare å sende bilder til ham.

Det er jo fortsatt mye å rydde vekk og legge til på de listene, men vi er på vei mot en seriøs storfiskdatabase der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Takk for hyggelige ord om lista mi. Den har siden sist bikket 100 arter med blant annet slimål og en ny havnål-art som nye tilskudd. Håper den kan virke som inspirasjon for andre, ivrige artsjegere. Det ligger vannvittig mange flotte fiskeøkter bak denne smørbrødlista.

Jeg har alltid ført fangstjournaler over fiskeårene mine og har bilder av de aller fleste artene. Mangler imidlertid noen av de aller tidligste fangstene. Alle bildene vil bli scannet over på cd-er til seinsommeren da jeg går over til digitalt fotoutstyr.

Jeg har alltid blitt beskyldt for juks. Sjøørreten min på 13, laksen på 20,1 i tillegg til stamen og vederbuken. Dette er resultater etter nitidig satsing over flere sesonger. Jeg registrerer at Arnt Aage er frempå igjen. NMU har alltid motarbeidet meg, også i forbindelse med min og Espen Grønbergs dugnad for å få i gang Meitebladet for organisasjonen. Jeg har alltid likt å skrive, men det ble nok da jeg fikk flere telefoner med klar beskjed om å holde alt jukset for meg selv og generelt dra til ******t. Sånt er leit.

Etter utallige økter ved Årnes har det blitt en og annen flott vederbuk og stam. Husk på at alle fiskene jeg har fått utenom disse to store eksemplarene har ligget på under 1,8 kilo for stam og rundt 1,6 for vederbuk. Brasmen på 4,8 tok jeg under gytingen, på "Jens Bursell"-vis med frilinet doggmark på fisk jeg tydelig så i sivkanten. Min største gjedde fra Årnes er på drøye 8 kilo. Vi var med på rusefiske som unger og fikk en gjedde på 18 kilo fordelt på 1,36 meter. Denne har vi flere vitner på, blant annet Knut Aaserud, adresse Årnes. I tillegg fikk vi enkelte brasmer seint på sesongen i rusa. De fleste ble veid, med Knut som vitne, med den største på drøye 5 kilo. De ble gjenutsatt etter veiing.

Jeg dedikerer artslista mi til fordomsfrie sportsfiskere med sansen for mangfoldet av fisk, fiskere og metoder! Selv om det ikke foreligger bilder av alt her i verden, så betyr ikke det at folk farer med løgn. Jeg har flere gode kamerater, ærlige som dagen er lang, som ved flere anledninger har blitt elendig behandlet på diverse fora. Blant annet gjørsen til Jonas Botilsrud på 9,1 kilo. Han måtte ta den med hjem pga vanskeligheter med å få den i gang igjen etter fighten, og er nå utstoppet. Så vidt jeg vet var det også vanskeligheter med å sette ut igjen fisken på 9,95 til Cato Bekkevold, men dette reageres det ikke på. Jeg stiller meg nøytral i Catos tilfelle.

Ønsker alle fiskere en flott fiskesommer! Er det noe dere lurer på er det bare å ringe meg på mobil 93094127. Ellers er jeg å treffe på mail: ask061@webmail.uib.no

Fiskehilsen Audun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg Audun.

Og til alle dere mistroiske der ute. Vær så snill å ikke kritiser uten at det finnes belegg for det. Vet at Audun har over 200 fiskedøgn i året og når du i tillegg beinsatser på specimenstørrelser og -arter, blir artslista fort stor og tung.

Var sist sommer sammen med Audun på Damjern og hvem fikk fisk, jo Audun - en fin damtjernkarpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Hva som har skjedd i forkanten her skal ikke jeg uttale meg om Audun. Jeg registrerer at du har en enorm merittliste, og jeg bøyer meg i støvet. Innsats og mengden av sådan lønner seg garantert[^]. Min forespørsel i denne sammenhengen gikk ikke på person, men på sak. Jeg etterlyste, og gjør det forsåvidt fremdeles, et bildearkiv på sentralt hold. Enten her på fiskersiden, eller Villmarksinfo e.l der man har muligheten til å søke i gamle rekorder/arter, få inspirasjon og drive med litt god gammeldags drømming.

Jeg er kritisk til Sportsfiskerekordene slik de blir håndertert i dag. Dvs som en lukket institusjon, hvor man ikke har anledning til å kommentere eller beskue.

No hard feelings fra meg. Håper andre er enige i noen av mine betraktninger.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, det var bra du kom på banen Audun. Ser du drar frem litt av hvert her og det skal jeg ikke kommentere her.

Det eneste jeg er interessert i og sikkert mange andre også er at bilder og dok. om storfisk og spesielle fangster kommer frem i lyset og det gjelder jo generelt.

Det som er drøyt med fiskene og fisket fra Glomma/Årnes er at det er snakk om rekordvekter på mange arter som ellers i Glomma ikke blir så store. Det er lagt ned mange tusen timers meite i Glomma både nordover og sørover etter stam, brasme, vederbuk og mort og ingen har fått slike fangster! Det er det som er litt rart.

Men får jeg se bilder, så skal jeg holde kjeft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Frisch i at rekordene burde vært mulig å beskue, ihvertfall de nye som kommer.

Nå tar jo de fleste av oss artsjegere bilder av de fleste arter etterhvert, særlig når vi har fått oss digitalt kamera de fleste av oss. Dette gjør det jo også svært lett å dele bilder, og jeg har tidligere lansert forslag om at store fisk som meldes inn i konkurransen her på fiskersiden gjøres tilgjengelig for den gemene hop:-)

At du Audun tar bilder av det meste vet vi jo, har jo sett mange spesielle og inspirerende eksempler på det i forbindelse med dine artikler i diverse fora-keep up the good work.

Håper du Audun blir mer aktiv her på www.fiskersiden.no, er det et fora i Norge hvor slike som deg :-) passer inn er det her!

Tight Lines!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Da har vi en avtale folkens. Straks jeg får bildene mine over på cd-er vil jeg gjerne dele noen fisker og flotte øyeblikk med dere.

Etterlyser i samme slengen en viss ydmykhet i forhold til andres fangster. Jeg har sett flere eksempler på ærlige fiskere som systematisk blir baksnakket uten grunn. I enkelte sammenhenger og miljøer har jeg inntrykk av at det går sport i dette. Det er kanskje en grunn til at diverse fora og organisasjoner sliter med rekrutering.

Og for din del Arnt Aage, du skal da vite at det du og specimen-gjengen fra Vinger har prestert opp gjennom årene har vært en av hovedinspirasjonskildene for mitt fiske, i tillegg til pionerer som Cato Bekkevold og Tom Ole Holth. En stor takk til dere alle!

Fiskehilsen Audun

P.S.: Perset på havabbor for noen uker siden. 3,02 kilo, 67,0 cm lang, fanget i Nordåsen etter mange timers leiting, på brisling og bombardadupp. Veid på en Elbe Rapala 8kilos vekt og spist etter omhyggelig ovnsbaking med diverse tilbehør. Avføringen et snaut døgn etter måltidet var det ingenting å klage på. Middels fast uten blodutredelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Kun for the reckord, og på min 100 post (er jeg den nye KIS?), så vil jeg svært gjerne se en leirkutling kontra en sandkutling. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt snitt:12.6 prdag

Mitt snitt: 4.25

Tok bilder av disse rakkerne da jeg tok begge to i fjor høst under en skikkelig specimen-tur (Sand/Leir/Tang kutling på en dag! Men med et vanlig digitalt kamera var det håpløst å få dokumentert forskjellen. Jeg tok fiskene, la de på sidene i boka! og leste teksten for dem! Så forøvrig forskjellen ganske godt følte jeg da, er mer usikker på de vi identifiserte i helga.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var garantert ikke det beste bildet jeg har tatt. Det går ofte litt for fort, dessuten har LCD-skjermen på kameraet gått, så jeg vet ikke om bildene er uskarpe eller ikke:

250520041632QLzXoRReLuahQciXgx.jpg?63

Thor noterte forøvrig også ny art:

250520041626aRZK2b5nlfVxS8cbhP.jpg?1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noe vanskelig å se hva min var for noe, men det skal være en tangsprell (ser vel mest ut som ei svær blodigle:-)

Ellers så skal jeg se om jeg ikke får meg en tur ut før eller etter helgen Morten og ta noen av de små kutlingene, kaste de i ett akvarium og ta bilder av dem i levende live ! (Gabrielsens ide, som jeg med lett hjerte stjeler)

Ståle : låner du meg det "store" digitalkameraet ditt ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.