Gå til innhold
Fiskersiden

Artsmangfold (atter en gang)


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Håper vi kan få til et billedarkiv med store fisker, mange arter. Hadde vært utrolig inspirerende. Trengs kanskje ikke nødvendigvis fangstplass for de som vil holde det hemmelig, men vekt lengde tid på året osv hadde vært bra.

Og til deg Audun med din overlegne artsliste, så er du nok i dag hovedinspirasjonen for mange artsjegere her på forumet inkludert meg selv. Mangler enda noen for å komme på ditt nivå, men bare vent.[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 445
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Audun, vederbuk og stam over 3 kilo er uvanlig i Norge, men helt sikkert tatt av en rekke flinke fiskere. Stusset over dine svært nøyaktige vekter på mange andre arter, og så var plutselig stam og vederbuk veid med 100-grams nøyaktighet. Jeg tviler ikke på at du har fått fiskene, men skulle gjerne sett bilde av dem da dette er fiskeslag jeg selv har hatt gleden av å fiske i mange år, og fremdeles fisker mye etter. Selv har jeg personlig rekord på 2425 på begger arter, stam fra Nitelva og vederbuk fra Glomma.

PS: Jeg har forresten selv opplevd at NMU (og SFK Expert) underkjente en vederbuk på 2175 tatt i Nitelva for mange år siden som jeg meldte inn i Specimenkonkurransen til NMU. Begrunnelse, ikke vitner til fangsten og det var sjelden det ble tatt så stor vederbuk i Nitelva... Jeg har ikke vært medlem i NMU etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær hårsår Johannes. NMU har et krav til bilder av fisk som meldes inn. Hvert år ble det tatt ut en 20-30 stikkprøver, og det var noen som ikke kunne dokumenteres og dermed ble diska. Størrelsen er vel ikke noe helt spesielt, selv for en buk fra Nitelva. Stor ja, men ikke eksepsjonell.

Vær storsinnet og meld deg inn i NMU, de trenger alle de medlemmer og støtte de kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes:Du skriver ikke om du har bilde av fangsten. Uten vitner eller bilde er jeg enig i disk, men hadde du bilde som klart viste størrelsen burde den blitt godtatt.

Tom: Hvor mange medlemmer har NMU egentlig, og hvilke aktiviteter har de? (Vet om NMU sidene men kan jo være av interesse for noen her også sikkert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Jeg blir sikkert medlem igjen jeg også. Spesiellt hvis jeg får Norsk Meite og kanskje en giroinnbetaling? Det har jeg ikke sett snurten av på 4-5 år. Er med jeg, men kan ikke betale inn til konto 0 heller [8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Til deg Johannes: det er fullt mulig å bruke flere ulike vekter. Småfisk har jeg alltid veid på vekter som brukes på laboratorier, med nøyaktighet helt ned til ett gram.

Jeg skjønner at jeg må forsvare alt jeg driver med, litt slitsomt...

Fiskehilsen Audun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei enda en gang!

På de supre nettsidene til Tom Ole kan dere gå inn på hovedsiden, klikke dere inn på karussartikkelen og ta en titt på min største karuss fanget under en 4-dagers, målrettet tur. Selv denne fisken var det folk som tvilte på, tross et vitne i form av Espen Grønberg.

Audun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av oss opplever vel at vi må forsvare oss endel, særlig om vi skulle stikke hodet litt frem av og til. (Stille seg laglig til for hogg kan det vel også kalles[ :D ])

Jeg synes at de som meiter endel bør være nmu medlemmer, så meld deg inn du frisch, nå er du jo med igjen!

Jeg har jo tidligere argumentert at medlemsskap er den beste (eneste?) måten man kan få påvirket ting på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en mail eller melding til Geddkungen AAB(Arnt Aage Børresen) som er enehersker i NMU så får du nok en giro. Det er vel planer om et gedigent Norsk Meite snart også. Reportasjer til å drømme om, skikkelig sengelektyre har jeg hørt det blir...[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å demre litt for meg nå hvorfor det ikke er noe særlig trøkk i NMU. Her kommer den ene etter den andre fram med diverse historier om ikke hyggelige ting som har skjedd. Syns slikt er virkelig leit. Om alle hadde begravd stridsøksen og kanskje svelget noen kameler ville det kanskje blitt en union med medlemsblad, fullt trøkk i specimenkonkurransen etc. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Jeg har aldri meldt meg ut av NMU..... Bare ikke fått noen giro ;-)

Liten notis til de som lurer:

Får man stor fisk, så skal jo dette dokumenteres, kan ikke dokumentasjon eller vitne fremlegges, så bør fisken ikke telle.

Dette gjelder meg og burde gjelde alle sportsfiskere og instanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er NMU ment for, hva er intensjonen for denne foreningen. En ting er hva som står på NMU`s hjemmesider, men hvordan fungerer dette i praksis. Jeg skulle gjerne meldt meg inn men jeg har et inntrykk av at dette er en forening for "hardcore"-fiskerne, jeg er ikke det(ennå),derfor kvier jeg meg litt for å melde meg inn. På den annen side ønsker vel NMU seg flere medlemmer av rene økonomiske årsaker. Kan noen si noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Hvem er NMU ment for, hva er intensjonen for denne foreningen. En ting er hva som står på NMU`s hjemmesider, men hvordan fungerer dette i praksis. Jeg skulle gjerne meldt meg inn men jeg har et inntrykk av at dette er en forening for "hardcore"-fiskerne, jeg er ikke det(ennå),derfor kvier jeg meg litt for å melde seg inn. På den annen side ønsker vel NMU seg flere medlemmer av rene økonomiske årsaker. Kan noen si noe om dette?

NMU ble stiftet i 1989 av en liten gjeng sportsfiskere som ønsket at det moderne meitefisket skulle få en sjangs til å etablere seg i Norge...et talerør for et annet sportsfiske enn det tradisjonelle laks og ørretfisket som preget 99% av all literatur. En del av den gamle harde kjernen er jo kjent for å både skrive bøker og være veldig aktive på sportsfiskefronten generelt.R JOhansen, Lars Snipen, CB, J A Walle og Ingar Heum er noen navn. Hardcore fiskere... jo da det finnes mange av dem i NMU men langt i fra alle er så ivrige. Det var vel egentlig aldri noen ambisjon å bli noe kjempeforbund i konkurranse med NJFF el.l men mest å være sammenslutnng av folk som fisket med moderne meitemetoder og da helst etter karpefisk og rovfisk.Informasjonsbehov om metoder og fiske skulle distribueres via et medlemsorgan "Norsk meite". Dette kom ut jevnt og trutt de første årene. I det siste så har mer og mer av infoflyten blitt nettbasert. Dette skyldes jo primært at det er både enklere og billigere å benytte nettet. Hovedaktiviteer i NMU er storfiskkonkurransen og moderne meitefiskekonkurranser.Begge disse konkurransene holder et veldig høyt nivå men det jobbes med å gjøre det mulig også for begynnere å oppnå premiering for god innsats.Som deltaker får du jo info om hvor de råeste fiskene tas og på hvilke metoder. Resultater fra Specimenkonkurransen legges kontinuerlig ut på nett og er tilgjengelig for medlemmer. Likeledes en database over et par hundre vann og vasdrag. 200,- koster medlemskapet og det er vel strengt talt ikke mer enn startavgiften på et par konkurranser i regi av NJFF. NMU lever i beste velgående og kanskje blir det enda mere trøkk aktivitetsmessig dersom vi får inn flere nye og idealistiske medlemmer. I de siste årene har faktisk nyrekrutteringen vært god men også frafall av gamle travere som tilsynelatende har blitt hektet opp i hverdagsstresset. Når det gjelder diskvalifisering av fisker så tror jeg at det selvsagt kan ha vært gjort feil og at det har vært diskvalifisert reelle fangster. Problemet skyldes vel at det særlig i starten var en del som ikke hadde fattet poenget og valgte å legge på litt på omtrent alt som ble meldt inn. Abborer som helt tydelig fra bilder var rundt kilon ble meldt inn som 1,5 1,6 etc i fra vann som ikke hadde produsert den type fisk på årevis.Fisk tatt i ulovelige vann ble meldt inn fra andre etc. En dårlig dokumentert fisk, feks uten relevant lengdeangivelse eller foto hvor det klart fremgår hvor lang fisken er ville i de tider raskt vært gjenstand for nøye vurdering. PS Johannes..jeg har også fått buk på 2175 i Nitelva så jeg hadde ikke tvilt. Ivrer du for moderne meite så er det vel egentlig ingenting å lure på....løp og meld deg inn. www.meite.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange smarte meninger i kjølvannet av en specimenfiskers rekordliste (les: Auduns) på meitefiske-kategorien i foraet viser vel bare at meite- og specimenfiske engasjerer?! Audun, jeg bøyer meg i støvet for dine bragder, jeg tviler ikke på at du har fått stor fisk, og jeg er ikke ute etter å "ta deg". Vi konkluderer heller med at misunnelsen river og sliter i meg.

Og Tom Ole, jada en hårsår meiter meldte seg ut av NMU en gang i tiden. Og forresten: Gratulerer med norgesrekorden til din bedre halvdel, den er sinnsyk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hørt riktig Helge. Det kommer etterhvert blad med oppdaterte og lange artikler om ismeite gjedde, ismeite abbor, ismeite/isfiske lake, ismeite/isfiske sik og harr samt ismeite ørret.

Dette blir mye vinterstoff, så først blir det vel et Norsk Meite med sommerstoff. Sitter også på mange nye bilder av storskater, håbrann og malle. Vi planlegger også å få lagt ut alt dette pluss mere på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Ikke bare bare å få diger fisk uten vitner på plass. Må innrømme at jeg har sluppet billig unna når det gjelder anklager om enkelte store fisk. Har vært særdeles bevisst på å dokumentere disse med bra bilder. I tillegg har stort sett all fisk blitt tatt i selskap med en eller flere meget troverdige vitner (er utpreget sosial). Persaspen tok jeg imidlertid alene, men med selvutløser ble det bilder der også. Stemmer at jeg måtte klubbe gjørsen på nær ti da den var tydelig trykksprengt, og utsetting var fullstendig håpløst. Synd med sant. (Kan nevne at min nest største på 8,7 svømte lett tilbake) Så du får en klapp på skulderen herfra Audun. Vet alt om hvor mye innsats som skal til for både research og fiske før storfisken ligger der. I og med at han fisker så mye som han gjør, samt at han bor der du bor (bergensere er ikke de mest frisinnede når det gjelder alternative arter og metoder) sier det seg selv at ikke Audun har med vitner på alle turer han gjør, og dermed heller ikke vitner til alle fangster han får. Kan ellers nevne at jeg har sett Audun i aksjon på Kolbotn i hina hårde dager og han lugga kjapt opp tre abbor med snitt på rundt 1,3 (disse tok jeg bilde av) så det er ingen tvil om at gutten kan fiske - og får fisk. Med så mange fisketurer blir det nødvendigvis endel storfangster, spesielt når fisket foregår på en spesialisert måte. Kanskje burde man også nevne mer om de som ikke er fullt så vellykkede, for de er det stort sett flest av. Tipper du har en diger haug av de også Audun! OG - grattis med tresifret antall arter! Ellers skal det bli spanande å få nye Norsk Meite i kassa igjen. Blir nok endel kjent fisk derfra er jeg redd.

Opps, Grutle er meldt! Lås inn sønner, døtre, katter, undulater og pinnsvin!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min lille liste.

Asp 1980 Nitelva 10.05.04

Abbor 770 Årdalstangen 04-09-03

Brasme 650 Dynovika 07.03.04

Gjørs 2250 Nitelva 04-09-03

Gjedde 6700 Nitelva 03.04.04

Ørret Norge 700 Drøbbak 10-07-03

Ørret Sverige 1915 Elgsjøen 28-09-03

Mort 330 Finsrudtj 19-09-03

Vederbuk 1680 Nitelva 21-04-04

Lake 1600 Glomma 11-01-04

Torsk 2500 Bunnefjorden 17-02-04

Knurr 320 Oslofj 31-03-04

Hvitting 510 Oslofj 31-03-04

Skrubbe 550 Drøbbak 28-08-03

Hork 30 Nitelva 26-05-04

Flire 250 Nitelva 26-05-04

Og ja, her er det plass til mye mer men fordelen er jo at det ikke er så vrient å få ny art.

[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Davidsen

Regner med at disse listene, som inneholder et HØYT antall arter, beskriver arter tatt i Norge?

Enig i det, men husk at det finnes varianter av en del arter.

På lista til Audun er følgende fisk ikke egene arter:

koi-karpe (2,1kg), (karpe)

gullvederbuk (2,01kg), (vederbuk)

albino gullvederbuk (1,51kg), (vederbuk)

rødnebb (640gr), (inngår med blåstal)

sjøørret (13kg), (ørret)

Tobis (Sil) er jo også litt vagt, da det finnes flere typer tobis i Norge.

Men lista er uansett sinnsyk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.