Gå til innhold
Fiskersiden

Artsmangfold (atter en gang)


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Når det gjelder antall arter, er vel de fleste enige i at vi følger norgesrekord listen, da blir blåstål og rødnebb to arter.

Tobis er ingen egen art, men deles opp i storsil og (små)sil.

(Har også glattsil og havsil, men ikke vanlige i sportsfiskefangster akkurat.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 445
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Davidsen

Men det er vel slik at de som står oppført i rekordlista(VL) som "arter" er en art? Altså ørret og sjø-ørret er i denne sammenheng 2 arter.

Ellers er det viktig å ikke registrere fisk som er krøket...

For meg er ikke VL noen fasit. Det at dem velger å skille Ørret/Sjø Ørret, Rødnebb/Blåstal osv får bli dems sak. Men for meg er en art en art.

Hvorfor er ikke bekkeørret en egen "art" og hva med spiss-snutet- og bredsnutet ål.

Nei bruk rene artsbegrep,så skaper det ikke misforståelse. Du vet jo selv at du har fått underartene/typene/kjønn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Prinsippielt er jeg enig med Tom Ole. En art er en art. Hvis man skal dele artene opp i kjønn og habitat, hvorfor er i såfall Karpe rekorden bare èn rekord?

Skjell, speil, fully-scaled, leather........

En art er en art spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. En art er en art, men nå har nå engang vi "artsjegere" bestemt oss for å følge norgesrekordlista ! Når det gjelder tobis så er dette Storsil (ikke sant Cato :-) Og Tom Ole, om du teller over artene på lista til Audun som jeg har lagt ut på nettet her så vil du se at omfatter langt over de 96 artene som jeg annonserer (av den grunn at han ICKE teller med arter som koi, gullverderbuk osv....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

splake står da vel vitterlig ikke på norgesrekordlista ?!?!? For det er vel en hybrid, og ville dermed ikke kvalifisere til en rekord på villmarksliv sin liste ??

Og KIS om du hadde hatt litt bedre hukommelse så hadde du huska at for en stund siden når jeg fikk Cato til å legge ut lista si her på foumet så gikk jeg gjennom den nøye kan du si, og tror du ikke frekkingen hadde ført opp både tobis og storsil ?!?!? Men å få småsil på krok er jo tross alt mer sært enn tangkutling !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

splake står da vel vitterlig ikke på norgesrekordlista ?!?!? For det er vel en hybrid, og ville dermed ikke kvalifisere til en rekord på villmarksliv sin liste ??

Å nei, sjekk ut her 3150 gram:

http://www.villmarksinfo.no/fiske/sportsfi...rder/ferskvann/

Det er da jeg spør meg om seriøsiteten til VLs rekordliste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt satt ut av å lese dette. Utrolig hvordan man blir mistenkt(direkte eller inndirekte)for juks hvis man melder inn stor fisk. Tror f*** jeg ikke tør å melde inn en stor fisk, hvis jeg skulle være så heldig at jeg fikk en. Er greit å satse på N.rek men det virker som dere tar "litt" av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Da bøyer jeg meg i støvet når det gjelder splaka ja.

Men hva med en real mail storm til dimlingene i juryen om en sletting av ALLE hybrider ??

Er i dialog med Isgalt ang dette problemet. Tror det skal avholdes et møte på høsten som skal ta opp en del av denne problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Jeg blir litt satt ut av å lese dette. Utrolig hvordan man blir mistenkt(direkte eller inndirekte)for juks hvis man melder inn stor fisk. Tror f*** jeg ikke tør å melde inn en stor fisk, hvis jeg skulle være så heldig at jeg fikk en. Er greit å satse på N.rek men det virker som dere tar "litt" av

Tror nok ikke at dette gjelder alle arter, men stort sett kun de arter som sorterer under NMU (norsk meiteunion) Så om du skulle ta en fluerekord, så får du nok stort sett bare ett klapp på skulderen og diplom i posten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

splake står da vel vitterlig ikke på norgesrekordlista ?!?!? For det er vel en hybrid, og ville dermed ikke kvalifisere til en rekord på villmarksliv sin liste ??

Og KIS om du hadde hatt litt bedre hukommelse så hadde du huska at for en stund siden når jeg fikk Cato til å legge ut lista si her på foumet så gikk jeg gjennom den nøye kan du si, og tror du ikke frekkingen hadde ført opp både tobis og storsil ?!?!? Men å få småsil på krok er jo tross alt mer sært enn tangkutling !

sært og sært gutter..

norgesrek. for småsil må med skam å bekjenne undertegnede tilstå å inneha..Var deltager på nordsjøfestivalen og tok silen med til innveiing pga at det på den tiden også var fine premier for minste fisk.

ble ingen premie det var noen som hadde mindre.glemte hele saken men en dag ramlet det diplom og jakkemerke med norgesrekord ned i postkassa.noen hadde meldt inn tassen!flaut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av steino

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

splake står da vel vitterlig ikke på norgesrekordlista ?!?!? For det er vel en hybrid, og ville dermed ikke kvalifisere til en rekord på villmarksliv sin liste ??

Og KIS om du hadde hatt litt bedre hukommelse så hadde du huska at for en stund siden når jeg fikk Cato til å legge ut lista si her på foumet så gikk jeg gjennom den nøye kan du si, og tror du ikke frekkingen hadde ført opp både tobis og storsil ?!?!? Men å få småsil på krok er jo tross alt mer sært enn tangkutling !

Skal ikke være flau over det ! Gratulerer med rekord...

sært og sært gutter..

norgesrek. for småsil må med skam å bekjenne undertegnede tilstå å inneha..Var deltager på nordsjøfestivalen og tok silen med til innveiing pga at det på den tiden også var fine premier for minste fisk.

ble ingen premie det var noen som hadde mindre.glemte hele saken men en dag ramlet det diplom og jakkemerke med norgesrekord ned i postkassa.noen hadde meldt inn tassen!flaut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.