Gå til innhold
Fiskersiden

hvor dypt går ørreten?


Dry Fly
 Share

Recommended Posts

var i slutten av aug. og dypdorget i et meget dypt vann. ekkoloddet ga utslag på fisk på mellom 100-120 meter, men registrerte også fisk så dypt som 180meter! dette var heller ikke fisk som stod langs bunn,men 20 - 50 meter over. jeg kommer ikke så dypt med riggen, er det noen som har noen tips hvordan jeg kan få denne fisken til å bite? sluk, pilk, type agn?[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Dessuten, et meget bra ekkolodd må til for å registrere fisk på det dypet. Kan jo også ha vært drit og forstyrrelser...

har ett helt nytt Humminbird ekkolodd, justerte også følsomheten slik at kun stor fisk skulle registreres. dorget i vel 20-25 timer over 3 dager og "fisken" viste seg på de samme plassene, dette burde utelukke drit og drivved i og med at utslagene ikke kom fra bunnen. vannet er lakseførende men tviler på at den går så dypt. ellers er det fanget røye og ål i vannet, men ålen går vel stort sett langs bunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som gjør utslag på ekkoloddet under 50m dyp i ferskvann er nok trolig bare humus, alger og bakterier. De kan danne tykke lag i vannet. Det er stort sett også tilnærmet null O2 på slike dyp. Blir nok lite med fisk hvis man fisker så dypt.[ :D ]

I mange innsjøer er det stort sett fiskedødt under 20-30m, mens arter som lake, noen røye-morfer(typer)og muligens ål kan finnes ned til 100m i noen få vann.

Hornulka i Mjøsa går vel enda dypere enn det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: slå av fiskesymbolene på bird'n din. Dagens ekkolodd har såpass god oppløsning at det eneste rette er å slå av symbolene og bruke rådata slik at fisk ser ut som bananer på loddet-da vet du at det er fisk der nede!. Jeg har blitt alt for ofte av Store fiskesymboler og det har vist seg å være alt annet enn fisk/storfisk. 2. Regner med at du bruker en smal stråle på store dyp. 3. Jeg det er tatt ørret på minst 40 meter, og røyer helt ned på 80m. Hva som er dypere har jeg ikke det minste aning om, men tror jeg hadde brukt lite energi til å senke riggen så dypt. For all del-jeg forstår nysjerrigheten din !Skitt fiske og smell i riggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Professor Bacon

Først: slå av fiskesymbolene på bird'n din. Dagens ekkolodd har såpass god oppløsning at det eneste rette er å slå av symbolene og bruke rådata slik at fisk ser ut som bananer på loddet-da vet du at det er fisk der nede!. Jeg har blitt alt for ofte av Store fiskesymboler og det har vist seg å være alt annet enn fisk/storfisk. 2. Regner med at du bruker en smal stråle på store dyp. 3. Jeg det er tatt ørret på minst 40 meter, og røyer helt ned på 80m. Hva som er dypere har jeg ikke det minste aning om, men tror jeg hadde brukt lite energi til å senke riggen så dypt. For all del-jeg forstår nysjerrigheten din !Skitt fiske og smell i riggen!

Takk for tipset! skal prøve uten fiskesymbol på loddet.

- hadde ikke tenkt å gå så dypt med riggen, skal prøve å stoppe der loddet gir bra utslag og slippe ned noen agnkroker med pilkestanga. forslag til godt agn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.