Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp til valg av flue til aure!


fiskematre
 Share

Recommended Posts

Eg lurte på ka fluer som er bra nå, og vekene framøve til aure fiske på vestlandet. Skal bruka helgo på å fiska etter aure i ei elv, og skal då prøva meg eindel med nymfa, nåken som har tips til god nymfa i vestlands elv??

Skal og prøva med tørrflua i skumringen, tips?

Og andre gode fluer til aure fiske..

Og tips til korleis du skal fiska med den bestemta fluo e og fint!

Eg har iallefall hatt knallfiske med alexandria som oppheng over sluken i det sista!

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Atle M

jepp,du kan også gjerne prøve og gå ned en størrelse cato,er kanskje litt stor den jeg ga deg..men men prøv den iallefall :D

Stor flue = stor fisk, lærte bestefaren min meg....

Skal binde opp et par litt mindere for sikkerhets skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskematre

Eg lurte på ka fluer som er bra nå, og vekene framøve til aure fiske på vestlandet. Skal bruka helgo på å fiska etter aure i ei elv, og skal då prøva meg eindel med nymfa, nåken som har tips til god nymfa i vestlands elv??

Skal og prøva med tørrflua i skumringen, tips?

Og andre gode fluer til aure fiske..

Og tips til korleis du skal fiska med den bestemta fluo e og fint!

Eg har iallefall hatt knallfiske med alexandria som oppheng over sluken i det sista!

Takk for svar!

Hvilket fiske fungerer alexandria til sier du? er det i ferskvann eller saltvann? hvilken knute bruker du til opphengeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vingemauren fyker snart og da er de store aurene aktive. itillegg er mygg alltid en grei ting og ha, jeg bruker mest palmermygg. En god lepto marginata eller vespertina klekking kan snart forekomme. Jeg har observert en del klekking av små lyse vårfluer i de vannene jeg fisker i på vestlandet den siste tiden. Varmt vær vil føre mye godt med seg på insektfronten fremover. Lykke til! ps: mange gode bindebeskrivelser på http://www.runesfluefiske.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips her, nå har eg ikkje lert meg å binda fluer sjøl endo, og dei som kan er vel på vei over fjellet snart. Men eg skal sjå ka eg kan finna av dei tipso eg har fått, så skal dåken få resultat etter helgo.

Stefan: Det er i ferskvann etter aure eg har brukt den. Nå husker eg ikkje størrelsen, men ganske liten krok... Ka knute?? hmm ja sei det... vett ikkje navnet, men eg lage ei løkka, tvinne seno og drar løkko igjennom. Kanskje andre vett navnet??

Eg bruke ca 35 cm foran sluken, men eg like ikkje for mykje!!

Og dei som kjenne meg vett at eg aldri fiske uten oppheng, verken i ferskvann(Med unntak vist grunt) eller sjø... Og kan vel nevna igjen.... ehh oy.. malingen har vist gått rett til håvet her... Rød og gul flua jaffal... Sikker flue...

ÅÅ gleder meg til ikveld!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskematre

Stefan: Det er i ferskvann etter aure eg har brukt den. Nå husker eg ikkje størrelsen, men ganske liten krok... Ka knute?? hmm ja sei det... vett ikkje navnet, men eg lage ei løkka, tvinne seno og drar løkko igjennom. Kanskje andre vett navnet??

Eg bruke ca 35 cm foran sluken, men eg like ikkje for mykje!!

Et smart triks nå man skal fortelle om knuter er å referere til navnene brukt her: https://www.fiskersiden.no/artikler/nyttig/knuter.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.