Gå til innhold
Fiskersiden

Fisker jeg har spist.


Recommended Posts

Ja, ja, Øystein......min svoger(som du kjenner) har spist håkjerring på Captens Cabin i Haugesund.

Spørsmålet var jo enkelt etter måtidet; hva smakte haien??..og svaret var:

"eg trur eg har spist rauhålet, det verste eg någen gong har spist :lol: ", og han spiser stort sett alt som kan tygges og svelges.

Han ville ikke anbefale retten, han likte bedre sneglene som var forretten :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, ja, Øystein......min svoger(som du kjenner) har spist håkjerring på Captens Cabin i Haugesund.

Spørsmålet var jo enkelt etter måtidet; hva smakte haien??..og svaret var:

"eg trur eg har spist rauhålet, det verste eg någen gong har spist :P ", og han spiser stort sett alt som kan tygges og svelges.

Han ville ikke anbefale retten, han likte bedre sneglene som var forretten ;)

Kan bare skrive under på at håkjerring smaker verre enn svett susp. Prøvde det på Island en gang (håkjerring altså) og det måtte spyles ned med store mengder av den lokale spriten (svartadaudir). Noe som igjen førte til at dagen etterpå hadde en ikke lyst på mat i det hele tatt :wub:

Skate er heller ikke noe stor opplevelse da....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare skrive under på at håkjerring smaker verre enn svett susp. Prøvde det på Island en gang (håkjerring altså) og det måtte spyles ned med store mengder av den lokale spriten (svartadaudir). Noe som igjen førte til at dagen etterpå hadde en ikke lyst på mat i det hele tatt :P

Skate er heller ikke noe stor opplevelse da....................

Det er vel hele poenget med å ete svineriet. Å drikke store mengder brennevin. Er vel ingen som spiser det der uten å skylle det ned med svartadaudir.

Mvh Oz

EDIT: Skate? trodde det skulle være så bra jeg...

Endret av Oz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbor

Gjørs

Gjedde

karpe

Suter

Brasme

Vederbuk

Stam

Mort

Ørret

laks

Røye

Sjø-ørret

Bekkerøye

Sik

harr

lake

Ål

Ansjos

Bergylte

Breiflabb

Brisling

Brosme (Aldri mer. Spiste på en utsøkt resturant i Bergen og det smakte elendig)

Fjesing

Gråsteinbit

Horngjel

Hvitting

Hyse

Kveite

lange

Lyr

makrell

Rødspette

Sandflyndre

Sei

Skrubbe

Sild

Slettvar

Sypike

Taggmakrell

Torsk

Tunge

Uer

Ulke

makrellstørje

og den desidert beste er varmrøkt horngjel (helt sant).

Endret av avkroken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig alternativ til de generelle artslistene, selv om jeg ikke kan se at holdningene til C&R her inne er særlig ekstreme. Faktisk er det jo motstanderne av C&R som har en tendens til å være ekstreme og lite åpne for alternative syn. De aller fleste som praktiserer C&R, kakker og spiser fisk når det passer seg. For fisk er da både god og sunn mat. Men vi skal vel ikke dra opp igjen den diskusjonen her? Har gitt hver art terningkast.

Hvor god opplevelse avhenger naturligvis av tilberedning og råvarens tilstand. Har bare referert MINE erfaringer med de enkelte artene, noen egenfangede, noen spist på restaurant.

Problemet med brosme er mye det samme man kan oppleve med lake; har man salt i vannet når man trekker lake blir den av en eller annen grunn seig som viskelær. Men smaken er da ikke så verst, det være seg brosme eller lake... Og lake lager jeg helst som fileter i ildfast form med broccoli, gulrøtter og løk, og gratinert med fløte og ost.

Her er min spiseliste (og ja, jeg har på langt nær fisket alle disse artene), mulig jeg har glemt noen;

SALTVANN (27):

Ansjos 3

Bergylte 4

Blåkjeft 4

Blåkveite 6

Breiflabb 5

Brisling 5

Brosme 4

Flekksteinbit 5

Gråsteinbit 5

Havabbor 5

Horngjel 4

Hvitting 4

Hyse 4

Kveite 6

Lange 4

Lusuer 3

Lyr 3

Makrell 5

Pigghå 4

Rødspette 5

Sandflyndre 4

Sardin 3

Sei 4

Sild 4

Torsk 6

Tunge 5

Uer 5

FERSKVANN (22)

Abbor 5

Bekkerøye 4

Brasme 4

Gjedde 4

Gjørs 4

Gullbust 1

Harr 4

Hork 3

Karpe 4

Karuss 2

Lagesild 4

Lake 4

Laks 5

Laue 3

Mort 2

Regnbueørret 4

Røye 6

Sik 4

Suter 3

Vederbuk 2

Ørret 5

Ål 4

DE EKSOTISKE (10)

Grouper 4

Gulfinnet tunfisk 5

Kanalmalle 4

Makrellstørje 5

Mekongmalle 4

Red Snapper 4

Sibirsik 3

Skipjack 5

Stripet bass 6

Sverdfisk 4

Hvilken art grouper og sibirsk sik jeg spiste vet jeg ikke. Grouper fikk jeg servert på en restaurant i utlandet, og siken hadde en medstudent tatt med fra Russland. Den stripede bassen spiste jeg på restaurant i New York. Fantastisk saftig og godt kjøtt, men mulig det var tilberedningen som var eksepsjonelt god. Men andre som deltok på det samme taffelet spiste hhv tunfisk og sverdfisk, og disse fiskene fremsto som mye tørrere, og på langt nær så gode...

Ellers har de mest ekstremt gode matopplevelsene med fisk vært med kveite og røye; de to beste matfiskene vi har i norske farvann, så vidt jeg kan begripe. Men erfaringene fra Skogseidvannet viser vel at selv røye kan variere kraftig i kvalitet også som matfisk.

TOTALT 27+22+10 = 59 arter (flere enn jeg har fisket)

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

you Sportfishers have eaten more native species than Me by a long way!

I haven't eaten half of the fish in this thread... and have no intention of trying around a quarter of them... I mean, roach! sick puppies!

I've got a ballan wrasse in the freezer and its been in there for like a month and I just haven't quite got My head around eating it yet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden lista ble lansert, har jeg fått smakt på fløyfisk. Fast, velsmakende, saftig - men akk, så liten. Spiste sammen med knurr(som jeg holder som en veldig god fisk) og fløyfisken stilte i en divisjon og 3 høyere.

hvis dere trenger fløyfisk til store selskap og mange personer, er det bare å gi beskjed.

i allefall ikke send ut Mona for å fylle fryseren :)

(fløyfisken skal prøves på matbordet til vinteren igjen. gleder meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare skrive under på at håkjerring smaker verre enn svett susp. Prøvde det på Island en gang (håkjerring altså) og det måtte spyles ned med store mengder av den lokale spriten (svartadaudir). Noe som igjen førte til at dagen etterpå hadde en ikke lyst på mat i det hele tatt :)

På Island spiser de stort sett de verste av det verste, kjenner noen islendinger, og når de forteller om snaddermat,.... :lol::D ...

Den kjerringa du spiste på island har vel ligget nedgravd i et års tid for å få bort noe urin/gift fra kjøttet.

Lukta av den islandske varianten av rakfisk kan ta livet av de fleste vanlige menesker, ughh... :D:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten ble jeg EN gang presentert av fattern for en fiskerett som het "Gjelosing" (tror jeg det skrives). Han kommer fra Helgelandskysten, og det er pinadø det jæ....gste jeg har smakt av fisk. Noe som kan si meg hva denne "maten" var for noe?

Mvh Bad2

0 treff på google betyr enten feil skrivemåte,eller det er så dårlig mat at ingen orker å skrive om det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskvann:

Ørret

Laks

Gjedde (Grillet og i fiskemat)

Brasme (I fiskemat)

Abbor (Stekt)

Mort (Stekt)

Ål

Sik (I fiskemat, stortingskantina :-))

Kreps

På ønskelista: Lake. Noen som har prøvd ferskvannsmuslinger? Er veldig mye av det her..

Havet:

Torsk

Sei

Rognkjeks

Lange

Brosme

Makrell

Horngjell

Lyr

Kolje

Uer

Ulike flyndrer

Steinbitt

Breiflabb

+ en del jeg ikke kommer på i farta

------------ Er vel ikke fisk, men dog---------

(Hval)

(Tunfisk)

Og en haug forskjellige skjell og muslinger, reker, kreps, krabbe, hummer samt diverse utenlands fisk på restaurant. Og slurpa i meg noe kråkebolle greier en gang.

På ønskelista fra havet: Flere selvfanget.

Beste sålangt: Blåskjell på rett tid og sted sammen med de rette folkene (noe som er viktig for de fleste måltid), krabbe, breiflabb og flyndre er fantastisk matfisk, røkt ål er helt utrolig godt sammen med en snaps. Reker må være ferske, krabbe er mye bedre enn hummer. Ørret og laks er like kjedelig som kneipbrød med leverpostei etter at oppdretten tok av.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten ble jeg EN gang presentert av fattern for en fiskerett som het "Gjelosing" (tror jeg det skrives). Han kommer fra Helgelandskysten, og det er pinadø det jæ....gste jeg har smakt av fisk. Noe som kan si meg hva denne "maten" var for noe?

Mvh Bad2

Sitat fra nettet:

"Gjellosing - er en spesialitet fra Lofoten/Helgeland. Rund torsk henges

på gjel i vårvintermånedene (februar, mars, april) og henger der i 3-4 uker –

eller til den begynner å ”ose” og er passe tørr. . Fisken kokes og serveres

med kokte poteter og f. eks gulrotstuing, ertestuing, stekt løk eller

baconterninger og ribbefett."

Sikkert godt. :)

Favoritter:

Gammelsalta sei, god potet, gulrotstuing og bacon nydelig.

Fersk torsk,

eller hva med nytrukket småsei med flatbrød, smør og godt drikke i fjæra?

Kokt sjø-røye med agurksalat er storfavoritt.

Stekt steinbitfile eller dampet på en gulrotseng?

God tillaget lutefisk med tilbehør.

Bacalao m.m.

Sprøstekt småørret på fjellet, gjerne med en klatt rømme.

God rødspette.

og mange flere.

Ellers er tørrfisk nydelig, spesielt steinbit. Nytes best ute på brygga eller ved naustet med en god pils og fint vær.

Mye god mat, enten den er rå, kokt, saltet, røkt, stekt, fritert, dampet, raket eller gravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Rognkall skal visst være bra, mens rognkjeks skal være temmelig elendig. Ellers innrømmer jeg gjerne at jeg er relativt kresen på fisken (en luksus vi kan unne oss her i Norge) så av karpefiskene har jeg kun testet mort og karuss (ungdommerlig nysgjerrighet) og kan skrive under på at det var helt jævlig. Som å få en rett venstre i kjeften. Skogseidrøye var også pyton.

I andre enden av skalaen rager skate, kveite, steinbit, breiflabb og piggvar.

Håkjerring i ubehandlet tilstand kan gi kramper, kraftig diare, oppkast og visstnok også synsforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var artslisten sin det. Konge.

Trodde brosme var delikatesse jeg, men du ser annerledes på det.

Jepp brosme er knallgodt.

Oppskrift kan fåes om ønskelig :)

Brosmemmmmm.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.