Gå til innhold
Fiskersiden

GULP ENDELIG.


Bymanen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Laksefiske i Norge holder på å bli som i England, at det kun er for de rike...

2500 for et årskort er perverst for en 17 åring.

Du synes det er dyrt ??

I Gaula må du nok minst betale 6000-13000,- for et sesongkort, hvis du skal fiske på et vald hvor det er mulig å ta en laks eller to. Og det blir dyrere, bare vent å se. Allerede nå må man betale flere 10000-tusenlapper for å leie en bit av et vald i august, likevel om det er tørke og umulige forhold i elva.

Men så får man med overnatting etc. på prisen da !!!

Så 2500,- er nok gi-bort pris, ihvertfall i Gaula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Gulpforbudet er konge jeg. Altfor lettvint med butikkgulp og butikkmark.

Mange sofagriser har bare godt av å grave/lystre litt mark.

Gulp i lakseførende vassdrag er et skritt i feil retning.....

Så bruk av sluk og fluer man har kjøpt i butikk burde vært ulovlig det og da ? Man bør helst støpe og banke sine egne sluker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Gulpforbudet er konge jeg. Altfor lettvint med butikkgulp og butikkmark.

Mange sofagriser har bare godt av å grave/lystre litt mark.

Gulp i lakseførende vassdrag er et skritt i feil retning.....

^_^ tullball

Edit:

sofagriser ? det er også nevnt senere i tråden at folk ikke gidder å grave mark ?. Mark kan faktisk kjøpes hvis mark hadde fisket bedre enn gulp så var det ingen som hadde brukt gulp, så dette har vel ingenting med sofagriser eller giddeløshet å gjøre ?

Men motstanden mot gulp kommer jo ofte fra "drevne" laksefiskere, som kjenner sin elv, og får som regel fisk uansett. Men "ferske" laksefiskere må gjerne holde på i flere år før de får sin første laks, "streifiskere" i de forskjellige elvene vil jo aldri opparbeide seg den samme lokalkunnskapen. Håpet til disse "drevne" lokakjente fiskerne er vel at "ferskingene" ikke skal få fisk for så å gi opp slik at de "drevne" kan ha elven for seg selv.

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fluer så har det til alle tider vært fullt tillatt å bruke det som måtte finnes

av fjær, hår etc. Stadig nye ting dukker opp her, men det er fremdeles ei såkalt flue eller tube !

Regelen sier at det er fluelina som skal utgjøre kastevekta, ikke flua !!! Den regelen er for såvidt

grei, så har vi noe å forholde oss til. Men når det gjelder å fiske med agn forbundet med søkke, har

fylkesmannen vært bestemt på i mange år at det kun skal gjelde mark. GULP har aldri vært mark, det er

et kunstig fremstilt materiale MED LUKT (!) som Berkley skal tjene fett på i bl.a. norske elver.

Grunnen til at tube med søkke ble forbudt for mange år siden er jo nettopp at tuben fisker like godt

like ved bunnen når man sliter av redskapen. Med naturlig mark vil marken forsvinne temmelig raskt.

Det var argumentet for at mark fremdeles ble tillatt kombinert med søkke !!!! Skjønner ikke folk det ??

Jeg møtte utrolig mange fiskere i Gaula med GULP i fjor og de kalte det mark. Og det fløt hundrevis med

slike svære gummimarker langs hele elvebunnen nedover Gaula om høsten. Vi har sjekket produktet og

det var faktisk ikke oppløst etter 11 mnd. i vann !!!! Så argumentet til Berkley holder ikke mål !

Og jeg så mange smolt med GULP som tytet ut av kjeften, de klarte ikke å svelge dritten og det hadde festet

seg i svelget. Og mang en laks som ble tatt i 2005 hadde GULP i magesekken ! Hvilke tilsetningsstoffer

bruker produsenten på disse, tror neppe det er sunt for laksen ! Men det får vi aldri vite.

Og er det så om å gjøre å bruke slike ting i ei lakse-elv da ? Man må jo slite litt for å grave marken og, det er jo endel av spillet ! Hvis man ikke orker det, kan man jo fiske med flue eller sluk. Nei, desperate laksefiskere har jeg sett nok av i Gaula, husk i Orkla og Stjørdalselva var Gulp vedtatt forbudt i 2005, men fremdeles ga de ***** i Gaula. De stod i store ansamlinger og fisket med gulp alle sammen, totalt egoistisk mener jeg. Jeg fisket med vanlig mark og tok 50 laks i fjor og 87 laks i år (på mark) så det går an, ennå !!

Se forøvrig min hjemmeside, som handler for det meste om Gaula

http://home.online.no/~mylaks/index.html

mvh. silverfox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man fiske med laksepellets?

Har aldri sett at det er forbudt og eg veit om folk som har fått laks på det.

Når det gjelder fluer så har det til alle tider vært fullt tillatt å bruke det som måtte finnes

av fjær, hår etc. Stadig nye ting dukker opp her, men det er fremdeles ei såkalt flue eller tube !

Regelen sier at det er fluelina som skal utgjøre kastevekta, ikke flua !!! Den regelen er for såvidt

grei, så har vi noe å forholde oss til. Men når det gjelder å fiske med agn forbundet med søkke, har

fylkesmannen vært bestemt på i mange år at det kun skal gjelde mark. GULP har aldri vært mark, det er

et kunstig fremstilt materiale MED LUKT (!) som Berkley skal tjene fett på i bl.a. norske elver.

Grunnen til at tube med søkke ble forbudt for mange år siden er jo nettopp at tuben fisker like godt

like ved bunnen når man sliter av redskapen. Med naturlig mark vil marken forsvinne temmelig raskt.

Det var argumentet for at mark fremdeles ble tillatt kombinert med søkke !!!! Skjønner ikke folk det ??

Jeg møtte utrolig mange fiskere i Gaula med GULP i fjor og de kalte det mark. Og det fløt hundrevis med

slike svære gummimarker langs hele elvebunnen nedover Gaula om høsten. Vi har sjekket produktet og

det var faktisk ikke oppløst etter 11 mnd. i vann !!!! Så argumentet til Berkley holder ikke mål !

Og jeg så mange smolt med GULP som tytet ut av kjeften, de klarte ikke å svelge dritten og det hadde festet

seg i svelget. Og mang en laks som ble tatt i 2005 hadde GULP i magesekken ! Hvilke tilsetningsstoffer

bruker produsenten på disse, tror neppe det er sunt for laksen ! Men det får vi aldri vite.

Og er det så om å gjøre å bruke slike ting i ei lakse-elv da ? Man må jo slite litt for å grave marken og, det er jo endel av spillet ! Hvis man ikke orker det, kan man jo fiske med flue eller sluk. Nei, desperate laksefiskere har jeg sett nok av i Gaula, husk i Orkla og Stjørdalselva var Gulp vedtatt forbudt i 2005, men fremdeles ga de ***** i Gaula. De stod i store ansamlinger og fisket med gulp alle sammen, totalt egoistisk mener jeg. Jeg fisket med vanlig mark og tok 50 laks i fjor og 87 laks i år (på mark) så det går an, ennå !!

Se forøvrig min hjemmeside, som handler for det meste om Gaula

http://home.online.no/~mylaks/index.html

mvh. silverfox

Bruker du rød ulltråd på kroken når du fisker med mark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til gulp-forbudet:

Har vi egentlig noe å klage over ? Vi kan da fremdeles fiske med mark og søkke, også med sluk/woobler.

At gulp er effektivt så vi i Gaula i 2005 !! Kanskje for effektivt ?

Kanskje derfor det ble forbud. Det skal ikke være enkelt å fiske laks, så hvis man ikke får nok laks,

finn på noe annet ! Jeg har tatt over 3,5 tonn laks i Gaula ,det meste på naturlig mark, skjønne itj problemet !!

Nei, det er nok for slitsomt å plukke/grave mark.

Hva blir det neste forsøket ? Rekeimitasjoner med fi...lukt ?

PS! Flere fisket fremdeles med gulp i år, det sier jo egentlig det meste om mange laksefiskeres

moral, eller hur ! Og de viste ikke om kvoter, hvilket redskap som var tillatt, fiskeregler, valdgrenser,

etc. etc. Noe som er helt vanlig i Gaula, galskapen rår !

Du må ikke prøve deg, jeg skjønner hvor du vil hen. Har faktisk vært i utallige diskusjoner i elva ang. dette.

Spørsmålet er egentlig helt uinteressant. Vi har sjekket dette, og fylkesmannen (den store guru) har aldri hatt noen innvendinger mot dette med rød ulltråd. Så det er faktisk tillatt !!!!!! Har vært det i 50 år !

Men dette er jo typisk for hele sirkuset rundt gulp, man kan diskutere seg gul og blå, argumentere for og

imot. Jeg forholder meg kun til argumentene fra fylkesmannen, fiskeregler er for til å holdes, ikke sant.

Vi må ikke begynne finne på nye ting utover det. Moral eller umoral ? Det gir æ f... i. Så lenge jeg holder meg til fiskereglene vet jeg at det er greit.

Begynn å fisk med duggmark du også (med eller uten rød ulltråd) så skal du se at du kanskje får laks du også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til gulp-forbudet:

Har vi egentlig noe å klage over ? Vi kan da fremdeles fiske med mark og søkke, også med sluk/woobler.

At gulp er effektivt så vi i Gaula i 2005 !! Kanskje for effektivt ?

Kanskje derfor det ble forbud. Det skal ikke være enkelt å fiske laks, så hvis man ikke får nok laks,

finn på noe annet ! Jeg har tatt over 3,5 tonn laks i Gaula ,det meste på naturlig mark, skjønne itj problemet !!

Nei, det er nok for slitsomt å plukke/grave mark.

Hva blir det neste forsøket ? Rekeimitasjoner med fi...lukt ?

PS! Flere fisket fremdeles med gulp i år, det sier jo egentlig det meste om mange laksefiskeres

moral, eller hur ! Og de viste ikke om kvoter, hvilket redskap som var tillatt, fiskeregler, valdgrenser,

etc. etc. Noe som er helt vanlig i Gaula, galskapen rår !

Du må ikke prøve deg, jeg skjønner hvor du vil hen. Har faktisk vært i utallige diskusjoner i elva ang. dette.

Spørsmålet er egentlig helt uinteressant. Vi har sjekket dette, og fylkesmannen (den store guru) har aldri hatt noen innvendinger mot dette med rød ulltråd. Så det er faktisk tillatt !!!!!! Har vært det i 50 år !

Men dette er jo typisk for hele sirkuset rundt gulp, man kan diskutere seg gul og blå, argumentere for og

imot. Jeg forholder meg kun til argumentene fra fylkesmannen, fiskeregler er for til å holdes, ikke sant.

Vi må ikke begynne finne på nye ting utover det. Moral eller umoral ? Det gir æ f... i. Så lenge jeg holder meg til fiskereglene vet jeg at det er greit.

Begynn å fisk med duggmark du også (med eller uten rød ulltråd) så skal du se at du kanskje får laks du også !

LOL ^_^ Jeg fisker laks med vanlig mark som jeg plukker/graver selv og jeg har vel kanskje fått en og annen laks. :)

Sjå på trådene fra Mandalselva så ser du kanskje det.

Poenget mitt er at det er fleire som møter seg sjølv i døra når dei påstår at gulp står og fisker etter at snøret er slitt av. Samtidig bruker dei rød ulltråd på markkroken og den står jo også og fisker etter at snøret er slitt.

Argumentet med at gulp fisker så fantastisk er jeg heller ikkje med på. Jeg har prøvd gulp til laksefiske og konklusjonen er at både løvmark, duggmark og vanlig meitemark er suverene. Fordelen med gulp er at småfisken klarer ikkje spise rein kroken så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL :D Jeg fisker laks med vanlig mark som jeg plukker/graver selv og jeg har vel kanskje fått en og annen laks. :D

Sjå på trådene fra Mandalselva så ser du kanskje det.

Poenget mitt er at det er fleire som møter seg sjølv i døra når dei påstår at gulp står og fisker etter at snøret er slitt av. Samtidig bruker dei rød ulltråd på markkroken og den står jo også og fisker etter at snøret er slitt.

Argumentet med at gulp fisker så fantastisk er jeg heller ikkje med på. Jeg har prøvd gulp til laksefiske og konklusjonen er at både løvmark, duggmark og vanlig meitemark er suverene. Fordelen med gulp er at småfisken klarer ikkje spise rein kroken så lett.

Det som er så rart når man fisker i ei lakse-elv, er hele tiden synspunktene til oss som er det viktige,

"vi" finner ut hva vi helst vil bruke, så bruker vi det. Uavhengig om vi har sjekket om det er et tillatt agn.

Det er hele essensen i mitt syn. Jeg har sett så mange laksefiskere i Gaula, som har gjort så mye rart, ut ifra egne interesser. De kommer på åpningen, har ikke mark, og fisker frem gulpene i stoooor skala og

gir f... i reglene. Jeg har meget stor erfaring i laksefiske, og heldigvis ble gulp forbudt. Jeg skal innrømme at gulp er et meget effektivt agn. Til laks i store elver. Ja til og med mye bedre enn mine duggmark.

Det har jeg sett mange ganger i fjor, laks i alle størrelser både ser og lukter dette mye bedre og de svelger

gulpen ukritisk. Til og med smålaks !!! Jeg tror at det faktisk er like effektivt som reke. Men det skal ikke være så enkelt å lure laksen. Vi er da på jakt, og våre ferdigheter som fisker er det som skal være avgjørende for å ta laks, ut ifra de muligheter vi har (som er tillatt). Får jeg ikke laks på mine mark, eller at mark blir forbudt, gir jeg blaffen i det. Da blir det bare en større utfordring å lure laksen på flue eller sluk.

Husker godt de årene mark/søkke var forbudt i august. Hylekor uten like. Jeg synes det var topp jeg, så kunne jeg konsentrere meg om mine fluekreasjoner for å lure laksen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meget uheldig konsekvens er at gulpen står og fisker lenge etter at snøret er slitt av.

Den er vel grei?

Hvem har oversikt over fysiske konskevenser for lakseparr og ørretparr etter å ha spist dette syntetiske stoffet? Ingen undersøkelser er gjort på området såvidt meg bekjent.

Jeg tenker da på fiskens metabolisme, ernæring, fettdeponering, stress og tilslutt fysiologiske konsekvens..

Sommeren er ekstremt viktig for laks/sø-ungenes overlevelse. Dette er årstida da fisken skal deponere mest mulig fett på kroppen, slik at den takler vinteren, som er en tung periode. Det er høy dødelighet på senvinteren i alle vassdrag; da faller mange av fiskene fra som følge av at de ikke greide å syntetisere nok fett sommeren som var.

Hvor mye stress utsettes parren for etter å gitt seg i kast med en doggmarkgulp, som sitter halveis ned i svelget? Eller hva skjer med fordøyelse etter å ha svelget en stor gulp-bit?

Vet ikke.

Et gulp fiske uten kontroll vil legge igjen betydelige mengder på bunnen av elva, fiskere kaster utbrukte gulper på elva. Det er bare for fisken å "gulpe" det iseg.

En sammenligning:

Ei elv reguleres kraftig. Undersøkelser viser at mange av laksungene greier å forflytte seg i takt med den svingende vannstanden, og konklusjonen er at dette er forsvarlig regulering.

Det undersøkelsen ikke avdekket var at reguleringsepisoden(e) påførte fisken såpass mye fysiologisk stress at fettdeponeringen stoppet helt opp denne sommeren, slik at dødeligeten påfølgende vinter ble ekstremt høy.

Eksempelet er ikke hentet fra luften, men er reelt.

Tror vi skal tenke litt over flere faktorer når vi diskuterer denne gulp-greia, og se hele bildet på dette agnet istedefor bare å "gulpe ut" sure oppstøt for og imot.

Sølvreven har mange gode argumenter basert på årevis trasking i elva. Stiller meg bak mange av hans argumenter og synes de har noe for seg.

Skjønner godt at noen ser på dette forbudet som tullete også. Men setter dette på kontoen for ikke helt gjennomtenkt.

Jeg er av den oppfatning at Gulpforbudet (slik det framstår idag) er på sin plass inntil noen kommer med håndfaste "bevis" på at dette luktbaserte,syntetiske stoffet er harmløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulp er nedbrytbart og lagd av gelantin og løses opp i vann etter en tid.

Vi har fora fiskene i akvariet med gulp flere ganger og ingen fisk har dødd pga at gulpen har sittet fast, verken i gapet eller i den andre enden..

Akvariet vårt er en betydelig mindre biotop enn ei elv - fisken i akvariet yngler friskt - altfor mye egenlig (Ciclider).

At gulpen fisker videre hvis den blir stående igjen i elva - ja det gjør jo både tubeflue og vanlig mark også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble jo nevnt at butikk mark var alt for lettvint, så hvorfor er ikke butikksluker for lettvint da?

Det ble bare satt på spissen, men hvordan folk skaffer mark er vel opptil hver enkelt. Nok om det.

Jeg kan være helt med på å forby GULP fordi man ikke vet hvilke skadevirkninger dette eventuelt kan ha på fisken. Man å forby det fordi det kan fiske videre etter å ha blitt slitt av, samtidig som man godtar rød ulltråd, blir etter min mening rett og slett for dumt. Da burde man heller forby begge, men da blir det vel rama-skrik langs elvebreddene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ikke å diskutere et emne hvis man hele tiden skal prøve å spore av med slike kommentarer.

En sammenligning helt uten mål og mening i denne diskusjinen.

Om du ikke ser sammnligningen her (sett i lys av innlegget ditt jeg svarte på) så blir det fryktelig å dra diskusjonen videre. Selvsagt er det satt på spissen, men det var da vel også innlegget ditt ?

Hovedgrunnen til at GULP ble forbudt i enkelte elver er vel enkelt og greit at laksefiskerne som styrer og steller med regler er eldre og konservative :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulp er nedbrytbart og lagd av gelantin og løses opp i vann etter en tid.

Vi har fora fiskene i akvariet med gulp flere ganger og ingen fisk har dødd pga at gulpen har sittet fast, verken i gapet eller i den andre enden..

Akvariet vårt er en betydelig mindre biotop enn ei elv - fisken i akvariet yngler friskt - altfor mye egenlig (Ciclider).

At gulpen fisker videre hvis den blir stående igjen i elva - ja det gjør jo både tubeflue og vanlig mark også.

den er grei...men et akvarieforsøk med ciclider sier egentlig ingenting. Hvordan er vinteren i akvariet ditt da? Temperaturer ned mot null? Begrensninger i mat-tilgang? Isdekke?

Det jeg vil si, er at man bør tenke litt gjennom konskevenser for lakseungene. Selv om den umiddelbare konsekvensen for fisken virker harmløs, må man sette dette i et større tidsperspektiv (gjennom året). Jmfr. sammenligninga med reguleringsproblematikken i mitt forrige innlegg.

Denne butikkgreia du sikter til Gstrike var vel kanskje litt småspydig og frekt av meg å komme med. Var ikke meninga å tråkke alle sofagrisene (meg inkludert) på tærne. Var litt spøk, men samtidig med en undertone.

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv foretrekker jeg å grave marken selv, er en del av sjarmen. De få gangene jeg har kjøpt mark, har enten vært på vinteren, eller når jeg har fisket i andre deler av landet og ikke giddet å dra med meg mark i bil eller fly.

Må si meg enig med ThorEH, at mye av grunnen til at GULP er forbudt i noen elver, er at det er nytt og fremmed, og at mange av de som styrer elvene er eldre og konservative. Det er nå min mening i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThorEH...Jeg skjønner at du leter etter ting i innleggene mine som du kan arrestere meg på, og det er bra. Men diskusjonen rundt butikk-kjøpte greier har egentlig ikke noe med dette å gjøre. Jeg beklager at jeg tok munnen full og nevnte dette i en av innleggene.

La oss heller diskutere Gulp, så lar vi sofagrisdebatten og butikkmark være..

Hvis man ser på innleggene i denne tråden, så finner man årsaken til at Gulp er forbudt.

Det som fikk begeret til å flyte over mtp. vedtaket tror jeg kan ha sin årsak i det massive fiskepresset med Gulp som etterhvert utartet seg i elvene i midt-norge. Det hersket Klondyke-stemning, og partier med gulp ble kjøpt opp. Alle skulle ha gulp, og alle skulle fiske med gulp. Gulp,gulp,gulp,gulp...

Sportsbutikker i midt norge var skåle tomme for Gulp, men til neste år skulle det bestilles i mye større kvanta slik at alle får...lød det fra sportsbutikkene.

Fylkesmannen m.fl. likte ikke denne utviklinga, og ble engstelig.

Med god grunn.

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at "akvarieforsøk" ikke på langt nær er noe vitenskapelig forsøk på Gulp'ns eventuelle skadevirkninger, men det er det eneste jeg har prøvd og det skulle ihvertfall gi en indikasjon på at gulpbiter ikke setter seg fast.

Jeg satt med en tanke om at det sitter mange middelaldrene, konservative og ikke minst misunnelige laksefiskere i styre og stell i norske lakseelver. At forbudet er mer tuftet på misunnelse mer en fakta er det jo ingen tvil om - siden det ikke er gjort noen forsøk på om det finnes skadevirkninger av Gulp. Jeg er selv en av disse middelaldrene menn, konservativ ja - men ikke med et fnugg av misunnelse. Derfor unner jeg de som vil prøve ut noe nytt å få laks også.

Det er greit å være "føre var" og jeg mener at man skal være kritisk til ukjente produkter. Men argumenter som at Gulp står og fisker i lang tid etterpå er altså ikke et reellt argument for å forby det, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ begynne å spekuler om folk bynne å bli toillat ! Her kom det en invasjon med GULP-fiskere i Gaula

i 2005, tross at det er forbudt ! Fylkesmannen har bestemt at det kun er lovlig med naturlig mark, kombinert

med søkke, så da må man ta seg bryet verdt å kjøpe eller grave mark. Å begynne å finne opp nye ting

og bruke det i et lakseførende vassdrag er helt vilt synes jeg.

Det er nok kjeltringer i lakseelva om ikke de fleste skal overgå sin egen fantasi med nye kreasjoner

på markangelen. En regel er til for å holdes, noe mere avansert enn det er det ikke !!!! :)

Bare for å rette opp en åpenbar feil i ditt innlegg; I 2005 var bruk av GULp tillatt i Gaula (og andre elver i Trøndelag.) Forbudet ble først gjort gjeldende fra og med sesongen 2006.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg drar frem edit'en min i post 30 i denne tråden siden den ikke kom skikkelig frem :)

"Edit:

sofagriser ? det er også nevnt senere i tråden at folk ikke gidder å grave mark ?. Mark kan faktisk kjøpes hvis mark hadde fisket bedre enn gulp så var det ingen som hadde brukt gulp, så dette har vel ingenting med sofagriser eller giddeløshet å gjøre ?

Men motstanden mot gulp kommer jo ofte fra "drevne" laksefiskere, som kjenner sin elv, og får som regel fisk uansett. Men "ferske" laksefiskere må gjerne holde på i flere år før de får sin første laks, "streiffiskere" i de forskjellige elvene vil jo aldri opparbeide seg den samme lokalkunnskapen. Håpet til disse "drevne" lokakjente fiskerne er vel at "ferskingene" ikke skal få fisk for så å gi opp slik at de "drevne" kan ha elven for seg selv."

la den med sofagriser ligge, men det som står i nederste avsnittet kan det vel være noe sannhet i ? eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at jeg ikke fikk fram poenget mitt godt nok - det at det var klondykestemning i lakseelvene pga fangster gjort på Gulpmark og at mann gikk "mann av huse" for å få tak i det, skapte nok endel misunnelse hos disse middelaldrende herrer og derfor måtte det innføres et forbud - slik at det ikke ble tatt så mange laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.