Gå til innhold
Fiskersiden

GULP ENDELIG.


Bymanen
 Share

Recommended Posts

Hvis antallet laks som taes er bakgrunnen for gulpforbudet, så mener jeg at forbudet er satt på tynt grunnlag.

grunnlaget bør være usikkerheten rundt produktet og dets konskevenser ved bruk i stor skala, slik tilfellet var før forbudet.

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis antallet laks som taes er bakgrunnen for gulpforbudet, så mener jeg at forbudet er satt på tynt grunnlag.

grunnlaget bør være usikkerheten rundt produktet og dets konskevenser ved bruk i stor skala, slik tilfellet var før forbudet.

Men hva er bakgrunnen for at forbudet kom da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nå artig å se at det ble litt fart i GULP-hysteriet igjen, tross at det er vedtatt at det er forbudt.

Men egentlig er det ingen vits i å fortsette diskusjonen.

Jeg får si som Nils A. Eggen: Forrige kamp er historie, nå gjelder neste kamp (neste laksesesong) :)

Men jeg må få lov til å si at det er mange rare og uvettige kommentarer i dette forum. Det kommer påstander i hytt og pine, jeg spekulerer ofte på om det er blankt løgn, bare for å "vise" til at man står

inne for det man sier.

Jeg holder meg til virkeligheten (3 mnd. oppe i Gaula) og det jeg så der allerede første natta var

ikke i samsvar med enkelte kommentarer om nedbrytningsevne etc. Det lå og fløt plastikkormer i stor

skala nedover hele valdet, også inne i skogen, og alle var fra året før. Så får de ligge i kaldt vann eller

i fuktig klima på land er de like hel året etter. Og når elva stiger fører den med seg hele dritten.

Jeg gjentar: Jeg har sett mange smolt ligge med buken i været, med en megasvær gulp i kjeften !!!!!

Ikkje bra !!!!

Legg ei mark-klyse uti elva, helt inne på stilla. Den forsvinner temmelig raskt får man si.

Og i tillegg har jeg bidratt med å fore opp tusenvis av smolt med mine marker, og ikke en eneste smolt

er til dags dato skadet !

Nei, jeg er overbevist om at mange laksefiskere skal gjøre det så enkelt som mulig.

Fremskritt for oss, men hva med laksen ??

Jeg starter sesongen med minst 2000 feitmark (duggmark) og jeg må si de står høyt i kurs.

Kunne solgt dem for en formue (eller en palle øl hos danskene)

;) Men latskapen er det for sent å gjøre noe med når man står der på premieren (uten mark) !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nå artig å se at det ble litt fart i GULP-hysteriet igjen, tross at det er vedtatt at det er forbudt.

Men egentlig er det ingen vits i å fortsette diskusjonen.

Jeg får si som Nils A. Eggen: Forrige kamp er historie, nå gjelder neste kamp (neste laksesesong) :)

Men jeg må få lov til å si at det er mange rare og uvettige kommentarer i dette forum. Det kommer påstander i hytt og pine, jeg spekulerer ofte på om det er blankt løgn, bare for å "vise" til at man står

inne for det man sier.

Jeg holder meg til virkeligheten (3 mnd. oppe i Gaula) og det jeg så der allerede første natta var

ikke i samsvar med enkelte kommentarer om nedbrytningsevne etc. Det lå og fløt plastikkormer i stor

skala nedover hele valdet, også inne i skogen, og alle var fra året før. Så får de ligge i kaldt vann eller

i fuktig klima på land er de like hel året etter. Og når elva stiger fører den med seg hele dritten.

Jeg gjentar: Jeg har sett mange smolt ligge med buken i været, med en megasvær gulp i kjeften !!!!!

Ikkje bra !!!!

Legg ei mark-klyse uti elva, helt inne på stilla. Den forsvinner temmelig raskt får man si.

Og i tillegg har jeg bidratt med å fore opp tusenvis av smolt med mine marker, og ikke en eneste smolt

er til dags dato skadet !

Nei, jeg er overbevist om at mange laksefiskere skal gjøre det så enkelt som mulig.

Fremskritt for oss, men hva med laksen ??

Jeg starter sesongen med minst 2000 feitmark (duggmark) og jeg må si de står høyt i kurs.

Kunne solgt dem for en formue (eller en palle øl hos danskene)

;) Men latskapen er det for sent å gjøre noe med når man står der på premieren (uten mark) !!!!

hvis det sitat: "Det lå og fløt plastikkormer i stor

skala nedover hele valdet, også inne i skogen, og alle var fra året før " så var det neppe GULP, da materialet i Gulp IKKE er plastikk, men gelantin!

Påstandene dine om at dette er Gulp og ikke etterligninger laget i plastikk håper jeg vel gjennomtenkte - og det forundrer meg veldig om ikke oppfinnsomme laksefiskere i midt-norge i mangel på Gulp (vanskelig tilgjengelig da importøren ikke kunne skaffe nok og produktet var utsolgt i Norge) prøvde ut lignende plastprodukter fra andre produsenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det sitat: "Det lå og fløt plastikkormer i stor

skala nedover hele valdet, også inne i skogen, og alle var fra året før " så var det neppe GULP, da materialet i Gulp IKKE er plastikk, men gelantin!

Påstandene dine om at dette er Gulp og ikke etterligninger laget i plastikk håper jeg vel gjennomtenkte - og det forundrer meg veldig om ikke oppfinnsomme laksefiskere i midt-norge i mangel på Gulp (vanskelig tilgjengelig da importøren ikke kunne skaffe nok og produktet var utsolgt i Norge) prøvde ut lignende plastprodukter fra andre produsenter.

Gud hjelpe meg, det er mye rart man skal svare på. Jeg er da ikke blind mann !!!

Jeg har fisket På Borten/Losen i 17 år, jeg vet da hva jeg snakker om. Jeg vet hvordan en original

gulp ser ut, og dens konsistens. Det er bare laksefiskere som kan finne på så mange, rare bortforklaringer.

Hvorfor er gulp like hel i glasset de ble solgt på 2 år etter ? Kanskje naturen ikke bryter ned dritten likevel ?

Ihvertfall ikke i Gaula og nærliggende områder !!!!!!!!!!!!!!

Den eneste "fienden" til gulp er nok sol-lys eller tørt klima, ut ifra det jeg har sett. Da krymper de og

ligner enda mere om en plastikk-orm !

PS! Jeg snakker her kun om duggmark-gulp, har ikke kjennskap til de andre.

Og hvorfor skulle laksefiskerne lage imitasjoner fra året tidligere (2005).

De hadde jo alliert seg med svære kasser med gulp, eller fikk kjøpt av slue selgere som hadde kjøpt opp store parti og skulle sno seg på dumme laksefiskere (med dobbel pris pr. glass).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, tar en "Rémy" her... end of discussion" fra min side...

hvis du synes det er plagsomt å svare på "dumme" spørsmål er du vel forutinntatt nok til å gjort deg opp en subjektiv mening og videre diskusjoner er uinteressante!

Vil bare få uttale at gelantin oppløses i vann og at det er en stor fordel at innholdet i glasset er holdbart så investeringen ikke er bortkastet!

LYKKE TIL!

---SLUTT---

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ikke mulig å se forskjell på en gulp og en børstemark-type jig av ren silikon når disse ligger under vann ute i elven. Alle som mener gulp er farlig burde ellers teste selv, la en mark ligge i et glass med vann i 14 dager - og se så hvor mye som er igjen.

Dette koker ned til en eneste ting, frykt. Frykt for noe som er nytt og effektivt. Lakesefiskere er desverre svært konservative (ikke alle - men svært mange) og er lite lystne på nye rigger (som hindre at tackle fisker etter et linebrudd), nye effektive agn, etc. Hvorfor det er slik vites ikke - men jeg priser meg lykkelig hver gang jeg innser hvorfor jeg ikke fiske laks. Fordommene er til å ta og føle på.

Sølvreven, du har mange spørsmål - men er kanskje redd for svarene.

Gulp er like hele i glasset etter to år med èn eneste forutsetning - at den oljen som omkanser markene ikke erstattes eller blandes med vann. Erstattes den av vann går alt i oppløsning. Hadde du testet - så ville du visst. Hvis Gaula er full av plastmark et år etter at linen ble brutt - så er det brukt silikon jig - og ikke Gulp. Gulp er forøvrig en visuell kopi av en snart 30 år gammel oppfinnelse - silikonjiggen. At disse silikonjiggene selges til ellers godtroende laksefiskere er en helt annen problemstilling. Gulp i seg selv er ikke noen trussel på noen som helst måte. Silikon jig kan på sin side muligens være dette - spesiellt siden moderne rig-frykt er så stor blant norske laksefiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ikke mulig å se forskjell på en gulp og en børstemark-type jig av ren silikon når disse ligger under vann ute i elven. Alle som mener gulp er farlig burde ellers teste selv, la en mark ligge i et glass med vann i 14 dager - og se så hvor mye som er igjen.

Dette koker ned til en eneste ting, frykt. Frykt for noe som er nytt og effektivt. Lakesefiskere er desverre svært konservative (ikke alle - men svært mange) og er lite lystne på nye rigger (som hindre at tackle fisker etter et linebrudd), nye effektive agn, etc. Hvorfor det er slik vites ikke - men jeg priser meg lykkelig hver gang jeg innser hvorfor jeg ikke fiske laks. Fordommene er til å ta og føle på.

Sølvreven, du har mange spørsmål - men er kanskje redd for svarene.

Gulp er like hele i glasset etter to år med èn eneste forutsetning - at den oljen som omkanser markene ikke erstattes eller blandes med vann. Erstattes den av vann går alt i oppløsning. Hadde du testet - så ville du visst. Hvis Gaula er full av plastmark et år etter at linen ble brutt - så er det brukt silikon jig - og ikke Gulp. Gulp er forøvrig en visuell kopi av en snart 30 år gammel oppfinnelse - silikonjiggen. At disse silikonjiggene selges til ellers godtroende laksefiskere er en helt annen problemstilling. Gulp i seg selv er ikke noen trussel på noen som helst måte. Silikon jig kan på sin side muligens være dette - spesiellt siden moderne rig-frykt er så stor blant norske laksefiskere.

Her sitter du jammen meg med informasjon og kompetanse som kan revolusjonere hele debatten!!!!

Dette må du utdype.

Jeg tenker da på den setningen som er uthevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulp løser seg opp i vann innen få dager = ufarlig for laksefiske. Laksefiskere sin egen uduglighet ved å erstatte gulp med silikonjig derimot - det er det kanskje verre å gjøre noe med. Ellers så oppsummerer tidligere debatt om dette emnet det meste.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufarlig for lakseparr sier du...fordi fisken svømmer ivei tilsynelatende uberørt etter å ha spist gulp.

Temmelig kortenkt og snar konklusjon.

Viser forøvrig til et av mine tidligere innlegg i debatten

Vi kan

a) innføre forbud til enhver konsekvens av storskalafiske med gulp er fullstendig kartlagt

eller

B) fortsette med gulp, da vi tror det er harmløst, siden man mener at det løser seg opp i vann, og fisken svømmer glad og fornøyd videre

Jeg kan ikke noe annet enn å stemme for a)....

edit: hvorfor i all verden kommer det en smiley med solbriller når jeg skal skrive b

edit nok en gang: fikk fiksa det

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett en silikon-jig som har vært eksakt like lang, like tykk, samme farge og samme karakteristiske hale som duggmark-gulpen. Og jeg har sett utrolig mange jigger.

Men jeg må innrømme at jeg blir litt hissig når gulp-temaet dukket opp. Egentlig er jeg en meget harmløs

og hjelpsom fisker som gjør alt for at andre skal fange laks i min kjære elv - Gaula.

Bare se på mine sider, der er ingenting skjult for omverdenen, that`s facts !

Men egentlig er jeg ikke så interessert å diskutere for eller imot, når det gjelder det meste om laksefiske.

Egentlig er det ganske uinteressant, reglene har kommet, man må forholde seg etter det.

Men det som i utgangspunktet har irritert meg mest er ikke fiskereglene, men at laksefiskere skal være

så forbasket "forståsegpåere" og tar seg til rette i et strengt regulert vassdrag, uten tanke på hva som er tillat eller ikke !! Egentlig driter jeg i om gulpen er oppløselig eller ikke, ingen vits å bruke energi på det,

det finnes andre folk som tar seg av den biten (forhåpentligvis). Jeg er kun interessert i å bruke all min energi på å fiske laks riktig til enhver tid (ut ifra de regler som gjelder det året). Det er langt fra bare gulp

som har vært "problemet" i Gaula de seneste år (etter at det tok av fullstendig).

De fleste vet ikke engang hvor mange tripple-kroker på woobler som var tillatt i år kontra i fjor.

Eller kvoter i juni/juli. Eller regler ang. catch & release vedr. kvoter !

Vi fisker ikke ørret i et fjellvatn. Laksefiske er seriøse greier, akkurat som jakt.

Man begynner ikke å skyte harer med Magnum 44, bare for at det blir mere effektivt !

"Ja, men jeg trodde at...."

Den har jeg hørt nesten hver dag i år, så er det noe rart man blir frustrert !

Men nå har jeg fått nok om GULP, lenge leve feitmarken, min aller beste venn !!!!!!!!!! (kona ikke enig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett endel jigger - og svært mange er omtrent identiske. Hvem har rett?

Ellers så er min konklusjon at det største faren mot laksefiske er laskefiskere selv - noe denne debatten i seg selv demonstrerer. Ellers så kan jeg skjønne at enkelte høyprofil elver ønsker å fremstå som rene to-hånds fluestang-elver. Hvem gidder vel å betale 15 tusen for å fiske laks med makk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Letthendt omgang med begreper ift hva slags materialer jigger er laget av, og hvorvidt disse er vannløselige eller ikke, gjør det vanskelig å ta endel utsagn om hvor lenge gulpen fisker særlig seriøst.

Et forbud mot GULP basert på kvalitative observasjoner og ikke godt dokumenterte, kontrollerte forsøk, får bare forbudet til å fremstå som et resultat av bakstreversk motvilje mot nytenking, noe som igjen ikke akkurat rekrutterer flere laksefiskere fra andre miljøer. Det siste er muligens ikke noe problem mtp antallet som allerede ønsker å fiske laks, men like fullt virker dette veldig merkelig sett utenfra.

I mange hardt fiskede vann f.eks. lenger sør i Europa er det strenge og detaljerte fiskeregler, uten at det SVJV er noe problem her at folk bryter disse. Forstår ikke hvorfor det er så store problemer i lakseelvene i Norge til sammenlikning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange hardt fiskede vann f.eks. lenger sør i Europa er det strenge og detaljerte fiskeregler, uten at det SVJV er noe problem her at folk bryter disse. Forstår ikke hvorfor det er så store problemer i lakseelvene i Norge til sammenlikning?

hmm....det ligger mye penger i laksefisket, mye tid, og ikke minst, ekstremt mye prestisje.

Laksefiskere setter prestisjen i å få laks og størrelsen på laksen veldig høyt. Noen klarer bare ikke å dy seg, og tøyer/bøyer/bryter regler for å oppnå målet sitt.

Vet ikke hvordan det er i de hardt fiskede vannene i sør-europa, men jeg vet hvordan det kan være blant oss laksefiskere.

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett en silikon-jig som har vært eksakt like lang, like tykk, samme farge og samme karakteristiske hale som duggmark-gulpen. Og jeg har sett utrolig mange jigger. og dermed så er du sikker på at du har funnet flere år gamle Gulp som ikke har løst seg opp i vann, ikke vits i å diskutere ?

Men jeg må innrømme at jeg blir litt hissig når gulp-temaet dukket opp. Egentlig er jeg en meget harmløs

og hjelpsom fisker som gjør alt for at andre skal fange laks i min kjære elv - Gaula.

Bare se på mine sider, der er ingenting skjult for omverdenen, that`s facts !

Men egentlig er jeg ikke så interessert å diskutere for eller imot, Vil minne om starten på denne tråden og dens innhold hvis du ikke vil diskutere hvorfor skriver du her da ;-)

. når det gjelder det meste om laksefiske.

Egentlig er det ganske uinteressant, reglene har kommet, man må forholde seg etter det. Det er vel ingen her som er uenig i at regler skal overholdes.

Men det som i utgangspunktet har irritert meg mest er ikke fiskereglene, men at laksefiskere skal være

så forbasket "forståsegpåere" og tar seg til rette i et strengt regulert vassdrag, Jeg lurer på hvem som blir oppfattet som forståsegpåer i denne tråden ?

uten tanke på hva som er tillat eller ikke !! Egentlig driter jeg i om gulpen er oppløselig eller ikke, ingen vits å bruke energi på det, Hvorfor engasjerer du deg her da ?

det finnes andre folk som tar seg av den biten (forhåpentligvis). Jeg er kun interessert i å bruke all min energi på å fiske laks riktig til enhver tid (ut ifra de regler som gjelder det året). Det er langt fra bare gulp

som har vært "problemet" i Gaula de seneste år (etter at det tok av fullstendig).

De fleste vet ikke engang hvor mange tripple-kroker på woobler som var tillatt i år kontra i fjor.

Eller kvoter i juni/juli. Eller regler ang. catch & release vedr. kvoter !

Vi fisker ikke ørret i et fjellvatn. Laksefiske er seriøse greier, akkurat som jakt.

Man begynner ikke å skyte harer med Magnum 44, bare for at det blir mere effektivt !

"Ja, men jeg trodde at...."

Den har jeg hørt nesten hver dag i år, så er det noe rart man blir frustrert !

Men nå har jeg fått nok om GULP, lenge leve feitmarken, min aller beste venn !!!!!!!!!! (kona ikke enig)

når du skriver dine påstander og meninger her så må du finne deg i at det stilles spørsmål rundt disse påstandene eller meningene hvis noen her ikke er enig med deg :)

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulp er altså forbudt. Ferdig med det. Derimot er, så vidt meg bekjent, bruk av jigg ikke forbudt. Jeg har sett laksefiskere som har brukt jigg fisket på samme måte som ved fiske med gulp ta bra fangster når denne redskapen er blitt brukt på hurtige stryk. Jeg forundres litt over at det ikke er kommet forbud not bruk av jigg i Trønderelvene. Eller har jeg feil?

Sjøl er jeg fluefisker på min hals, men om forholdene er de rette, fisker jeg gjerne med mark. Og jeg graver marken sjøl. Og jeg fisker også i Gaula. Senest i august fuktet jeg mine fluer på Borten Losen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm....det ligger mye penger i laksefisket, mye tid, og ikke minst, ekstremt mye prestisje.

Vet ikke hvordan det er i de hardt fiskede vannene i sør-europa, men jeg vet hvordan det kan være blant oss laksefiskere

Laksefiske i Norge er en småbedrift i forhold til de hardt fiskede vanna i sør-Europa.. Og prestisjen kan ikke en gang sammelignes! Bare i Englans f.eks er det ett titalls dedikerte karpeblader, som kommer ut månedlig med over 100 sider. Hver 4.av dem er helsides annonser om fiskytstyr og utleie av vann osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulp er altså forbudt. Ferdig med det. Derimot er, så vidt meg bekjent, bruk av jigg ikke forbudt. Jeg har sett laksefiskere som har brukt jigg fisket på samme måte som ved fiske med gulp ta bra fangster når denne redskapen er blitt brukt på hurtige stryk. Jeg forundres litt over at det ikke er kommet forbud not bruk av jigg i Trønderelvene. Eller har jeg feil?

Sjøl er jeg fluefisker på min hals, men om forholdene er de rette, fisker jeg gjerne med mark. Og jeg graver marken sjøl. Og jeg fisker også i Gaula. Senest i august fuktet jeg mine fluer på Borten Losen.

Men du fikk ikke 87 lakser!! Derfor lurer jeg litt på om hvem som er farlig for laksebestanden? Skal vedde mye på at det ikke var mange andre som drar opp 87 lakser i en elv, nesten uansett hvor de fisker. Det er vel fortsatt bag limit i Gaula og ??

Når det gjelder Gulp så har jeg selv fisket med det i de to siste årene, for eksperimentets skyld. Jeg graver fortsatt mine to kasser med mark før sesongstart, så det har ingenting med latskap å gjøre. Min erfaring er ihvertfall at Gulp IKKE kan sammenlignes med vanlig meitemark (alle typer). Vanlig meitemark er langt mer effektiv. Eneste fordelen til Gulp er at småfisken ikke klarer å renske kroken så fort. Derfor kombinerer jeg ofte med Gulp/meitemark. Nå kan ikke jeg skryte av 87 !!! lakser, men av de 5 jeg fikk på mark så var kun 2 av de på kombinasjonen gulp/mark. De 3 andre var på ren meitemark.

Rød ulltråd ble nevnt her, og jeg innrømmer at det må jeg bruke. Det har kun med troen å gjøre, jeg er sikker på at i det lange løp så hadde dette jevnet seg ut. Jeg har sett folk få stor laks på vanlig brun meitekrok kun påknytt en rød ulltråd i krokøyet. Denne ble brukt som en ordinær flue, og således fisket med fluestang.

Og hvordan sølvreven har unngått å skade en eneste smolt gjennom et helt fiskerliv er for meg helt uforståelig. Fisker en med mark, så er det ikke til å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til "Deetuben"

Her var det endel synspunkter igjen på GULP, jeg har diskutert så mye GULP nå i 2 år med fiskere

så nå er det like før jeg GULPER OPP :D

Først, når du nevner 87 laks, så tok jeg 89 laks, men 87 var på mark, så har vi det klart. Uhm.

Bag limit i år i Gaula var på 2 laks, men sesongen varer i 3 mnd. ikke sant. Det er meg bekjent at man

faktisk får lov å fiske hele sesongen hvis man har sesongkort. Så egentlig muligheten for å ta 192 dager

ganger 2 laks er tilstede. Så jeg holder meg til bag limit, skjønner du ! Så nevner du fare for bestanden og så videre. Nå har alltid jeg og mine kompiser på forskjellige vald i Gaula tatt mye laks, og aldri vært noen

fare for bestanden. Jeg tror nok laksen er mye mere sårbar (prosentvis) på andre områder. Oppvekstvilkår i havet, forhold i elva etter gyting, temp. i sjøen etc. etc. Det vi høster i elva er nok fremdeles ikke den

verste fienden til laksen. Så er vi jo en meget god PR for grunneiere da, som selger mere kort og flere fiskere blir interessert å fiske på "våre" vald. Så egentlig lager vi ris til egen bak, vi har rett og slett

bidratt til å reklamere litt for mye for lakseelva Gaula. Det har jeg erfart de siste årene. Nå er det jo blitt

det reneste hysteri, med priser som ikke ligner grisen (på drittvald som jeg kaller det og elendige forhold).

Alle som kommer til elva vil jo helst fange laks, 2 hver dag tror jeg ingen har imot. De som nekter på det

tror jeg lyver, unntatt enkelte fanatiske fluefiskere da som driver å leker seg med laksen og kaster den uti igjen (spore til ny diskusjon tenker jeg?) Perverst, synes vi trønderfiskere. Men fine briller og caps har de, det skal de ha !

Du brukte gulp sa du, håper ikke at det var i Trøndelag, for der er det nemlig ikke lov !

Og har aldri vært det, heller ikke i 2005. Hvorfor fisket så mange med det da, uten å undersøke ??

DER har du essensen i det jeg har pratet om hele tiden. Man skal ikke ta seg til rette, samme f... hvor

fristende det er å bruke GULP. Hysteriske laksefiskere, det var det jeg så i Gaula ifjor (og iår).

Hvorfor det ikke ble lov, kan andre diskutere seg ihjel på. Forbudet ble klart informert i media og hos grunneiere i år, så det ikke skulle være noen tvil. Men tror du ikke mange troppet opp med GULP likevel,

det var nå tydelig at det var effektivt da. Og der har du laksefiskere i et nøtteskall.

Jeg gjentar at jeg vet at det er meget effektivt (under spesielle forhold) slik som det var i 2005 i Gaula.

Med meget stor og iskald elv i hele juni og en god del storlaks. Men jeg så også at smålaksen svelget gulpene ukritisk senere i sesongen. Ofte med 2 digre gulp på kroken som havnet i magesekken på laksen.

Når det gjelder din undring over at jeg ikke kverker smolt vil jeg si:

For det første, når elva blir så varm at smolten begynner å bli aktiv kutter jeg ut marken. Da er det håpløst.

Og jeg bruker flere feitmark og store 4/0 beak-angler. Smolten klarer ikke å gape over det skjønner du.

Men en løst drivende duggmarkgulp i elva har jeg sett de er helt vill etter og hatt halve gulpen i svelget !

Små fluer (som også jeg bruker) er mye mere farlig for smolten da de sitter som støpt i kjeften på smolten, så der er dødeligheten betydelig ! Og smolten er jo meget aggresiv på små fluer, ja ofte på hvert kast.

Rettelse fra Silverfox:

Det skal selvsagt være 92 dager ganger 2 laks.

Det får nå være grenser.

Silver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.