Gå til innhold
Fiskersiden

Gullsørv i Bråsteinvannet. Edit. Dag to. Nye bilder


Recommended Posts

Hei.

Etter å ha vært og malt huset til foreldrene mine i Egersund, fant jeg ut at jeg skulle ta meg en svømmetur i Bråsteinvannet siden jeg alikevel kjørte forbi. Hadde på makrolinsa og hadde egentlig tenkt å ta bilde av vannymfer, øyenstikkerlarver eller ihvertfall noe lite. Vel nede ved vannet kunne jeg bare konstantere at blitzen var død :)

Mens jeg sto og lurte på om jeg bare skulle dra hjem, fikk jeg øye på en svær stim med sørv som gikk helt langs land. Jeg hadde vel ikke så store forhåpninger om å få se dem under vann, men hev meg da uti. Den neste timen var jeg omringet av sørv i alle størrelser. De skjøt rundt ørene på meg og virvlet opp mye mudder.

Blant dem kunne jeg telle minst tre gullsørv (eller hva det heter). De var utrolig flotte. Jeg gjorde mitt beste med makrolinsa uten blitz og fikk noen få brukbare bilder.

Hvor vanlig er egentlig slike røde varianter og hvorfor er de slik? Ren genetikk?

Her er et av den største gullsørven.

7565_s.jpg

Og så et par av "skikkelig sørv". Flott fisk det også.

7566_s.jpg

7567_s.jpg

Har store planer om å bruke vidvinkel, splittfilter o.l., men kona sier jeg må være hjemme i morgen....

Ellers så har jeg tatt bilder av større fisk med makrolinsa før. Rekorden er denne fra Sør Afrika.

rsv052cd022.jpg

rsv051cd018.jpg

Var en ny tur i Bråsteinvannet i går. Hadde på vidvinkelen på kameraet.

Først trodde jeg ikke det var noen fisk der, men så fant jeg ut at fiskene sto så langt inne på grunna at jeg hadde problemer med å nå dem. Da jeg dunket kameraet mitt i bunnen, ble det liv i dem.

Jeg traff gullsørven igjen. Den var ikke fotogen i det hele tatt, så det ble kun et skudd fra hofta før den for ut i sivet.

7661_s.jpg

På tross av at de virvlet opp masse mudder, fikk jeg noen andre bilder av dem også.

7662_s.jpg

7663_s.jpg

7664_s.jpg

Til slutt prøvde jeg me på over/under fotografering. Hadde bare prøvd dette en gang før, så jeg gjorde masse feil (så jeg da jeg fikk bildene ned på PC'en). Men, jeg får bare prøve igjen. Skulle jo hatt en meitefisker lurende i sivet på dette bildet :) (som forrsten ikke er noe godt bilde, men det er tatt i et "skudd" og når jeg får jobbet noen timer til med dette, kan det bli brukbart). Var ihvertfall glad for at sivet og trærne holdt seg i ro................. ;)

7666_s.jpg

Endret av Rudolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor vanlig gullsørv er(særdeles uvanlig,vill gjetning),men den haien så særdeles olm ut...fiskespiser,er den ikke? :D

Jepp, fiskespiser. Fire meter lang gravid hunn. Har ikke spist på så lenge at den hadde algevekst på tennene.

Positivt eller negativt ?? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med Bråsteinvannet?? Var det ikke her du fant firkantet sørv tidligere?

Jo, mange slags sørv i Bråsteinsvannet <_<

Konklusjonen på firkantsørven var vel at den hadde parasitter i magen.

Kule haien, ser jo ut som en sandtiger men jeg trodde ikke de holdt til der?

Gullsørv.... hmmm kanskje Bråsteinsvannet må testes flere ganger.... skal vi anslå at diu så en gullsørv p.5000 vanlige?

Nei, kanskje en pr. 200????????? Jeg så 3 eller kanskje 4 gullsørv og ikke så enormt mange vanlige sørv selv om jeg ikke var så veldig fokusert på å telle :) Dessuten er det med sørv som med mygg, alle ser like ut bortsett fra de som ikke er like :D og når de fyker rundt ørene på deg ser du jo samme fisk mange ganger.

Har sett en gullsørv en gang i Frøylandsvannet også (fra land).

Det som jeg la merke til var at de største sørvene gikk lengst fra land menst de små sørvene (5-6 cm lange) gikk helt inne på bare noen cm vann. Jeg så ingen små gullsørv, bare store (vet ikke hvor stor en stor sørv er, men de største var nok mellom et halv og et kilo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVILKEN HAI ???????? :angry::D:D

Sandtigerhai eller Spotted Raggedtooth Shark (Carcharias taurus). Populært kalt Raggies i SA.

Flotte, søte, snille fisk. Hunnen utvikler flere foster i livmoren og så spiser de hverandre inne i livmoren slik at bare en eller to småhaier blir født. Den må tidlig krøkes som god kannibal skal bli B)

Ikke rart disse gravide hunnene så litt sure ut hvis det foregikk rare ting i magen deres :o

rsv052cd023.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Snadderbilder av både sørv og Sandtigerhai. <_<

Husker jeg leste intervju med en av verdens beste fridykkere, han hadde gjennomført et fri-dykk utenfor Sør-Afrika tross svært grumsete vann. Sjokket var temmelig stort da har bokstavlig talt svømte midt i trynet på en Sandtigerhai på vei ned. :D

Må bare si at jeg blir sykt misunnelig når jeg ser slike bilder, jeg drømmer om en Hvithai safari (uansett om det kom hai til båten eller ikke) enten i Sør Afrika eller i Australia. Men lommeboken sier nei, gitt. :D

Sandtigerhai eller Spotted Raggedtooth Shark (Carcharias taurus). Populært kalt Raggies i SA.

Flotte, søte, snille fisk. Hunnen utvikler flere foster i livmoren og så spiser de hverandre inne i livmoren slik at bare en eller to småhaier blir født. Den må tidlig krøkes som god kannibal skal bli :)

Ikke rart disse gravide hunnene så litt sure ut hvis det foregikk rare ting i magen deres :o

rsv052cd023.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Noen som har dykket eller fisket i Bråstein og faktisk sett/fått noe siste 2 årene egentlig?

Så masse sørv fra land der i fjor, men kom meg ikke uti vannet da alt fra sinte koner, trailersjåfører på testorose og til slutt to politi på motorsykkel kom for å jage meg vekk :) tror alle sure fjes i Sandens var der på en gang...............men i år skal jeg lure dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.