Gå til innhold
Fiskersiden

Philip i Frankrike


avkroken
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Rolf.B

Å ha mange karper i en liten dam og fore dem opp med pellets/bolies for å selge de senere blir vel nesten samme som å ha fisk i en mærde ala oppdrett?

Men det er ikke det som skjer.

20 kilos karper blir ikke oppdrettet i små dammer. Dette er mindre kommersielle vann som selger fisk til større og mer kjente vann for enten å tjene penger, eller kunne skryte av at vannet faktisk produserer slik fisk. 20 kilo er fort 100-200 tusen kroner.[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis det er så lønnsomt å ha et vann der man kan fiske etter 20 kg karper (noe det tydligvis er siden man får solgt sånne fisker) hvorfor blir ikke de 'små kommersielle vanna' markedsført som skikkelig gode karpe-vann og tar all inntekten selv?

Dette er jo akkurat det samme som put'n'take-fiske etter regnbuer som man finner mye av i Danmark f.eks. Men men...noen liker det også... Det hjelper ikke at det er 'et lite kommersielt vann' og ikke en dam. Det er jo put'n'catch'n'release i det store vannet uansett...

elPerro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av elPerro

Hvis det er så lønnsomt å ha et vann der man kan fiske etter 20 kg karper (noe det tydligvis er siden man får solgt sånne fisker) hvorfor blir ikke de 'små kommersielle vanna' markedsført som skikkelig gode karpe-vann og tar all inntekten selv?

Dette er jo akkurat det samme som put'n'take-fiske etter regnbuer som man finner mye av i Danmark f.eks. Men men...noen liker det også... Det hjelper ikke at det er 'et lite kommersielt vann' og ikke en dam. Det er jo put'n'catch'n'release i det store vannet uansett...

elPerro

Skjønner at du liker å uttale deg uten å vite hva du prater om, men noen liker dette også[^]

Hvis det går 50 stk 20 kilos karper i Mjøsa, er dette put and take? Du vet ingenting om hverken størrelsen på vannene det er snakk om eller hvordan fiskene når disse vektene. Mulig du ikke ser det selv, men du fremstår som det motsatte av en oppegående person med disse lavmåls utalelsene dine. Hadde du satt deg inn i det du er så flink til å utale deg om, så ville du sett at eneste reelle forskjell mellom norsk kultivering av ørret/laks og kontinental karpe, er størrelsen på fisken, potensialet for vekst og ikke minst den kommersielle verdien. [^]

Å skape et kommersiellt bra vann koster flere millioner kroner å tilrettelegge på en normal måte. Vanlige grunneiere har selvsagt ikke mulighet til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utlandet er stort sett alle land belemret med dyre fiskekort og avgifter. Disse vannene, i motsetning til i Norge har fasiliteter som gjør at de største bidragsyterene på fiskekortsiden ønsker å komme. Et Eutroft vann har naturlig nok få tilgjengelige plasser i utgangspunktet, så dette må tilrettelegges. Lokale fasiliteter, dusj, toalett, evt innlosjeringer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

sitat:Opprinnelig postet av Bendik

Okey, men uansett... Innføring av svære feite karper til et vann gjør jo det hele litt kunstig eller?

Mener hvertfall jeg... Sorry ass

Karpene har vært der i alle år, kultivering er ordet du sikkert leter litt etter. Samme type som bedrives i alle norske vann og elver. Eneste reelle forskjellen er at karpe har et helt annet vekstpotensiale enn ørret, og derfro også lar seg kultivere i annet enn 100 grammere. Kunstig? Som norske lakseelver mener du da eller? [^]

Du misforstår!

Var det ikke snakk om å kjøpe 20 kilos karper her da?

Man kjøper vel ikke 20kilos karper fra sitt eget vann!?

Altså har karpa vokst opp et annet sted... Det er det jeg snakker om.

Det kaller ikke jeg kultivering hvertfall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Bendik

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

sitat:Opprinnelig postet av Bendik

Okey, men uansett... Innføring av svære feite karper til et vann gjør jo det hele litt kunstig eller?

Mener hvertfall jeg... Sorry ass

Karpene har vært der i alle år, kultivering er ordet du sikkert leter litt etter. Samme type som bedrives i alle norske vann og elver. Eneste reelle forskjellen er at karpe har et helt annet vekstpotensiale enn ørret, og derfro også lar seg kultivere i annet enn 100 grammere. Kunstig? Som norske lakseelver mener du da eller? [^]

Du misforstår!

Var det ikke snakk om å kjøpe 20 kilos karper her da?

Man kjøper vel ikke 20kilos karper fra sitt eget vann!?

Altså har karpa vokst opp et annet sted... Det er det jeg snakker om.

Det kaller ikke jeg kultivering hvertfall....

Hvor tror du fisken i nordmarka kommer fra? Eller noe annet vann i såfall? Hvert år settes det ut millioner av småørret i vannene over hele landet. Enkelte vann får også større fisk, 2 og 3 årige, mange ganger fisk over 3 kilo også. Kultivering er kultivering. At du velger å kalle det noe annet er kun et tegn på at du ikke vet hva dette er.[^] Størrelsen på fisken er ikke avgjørende for om det er kultivering eller ikke.[:I]

At en fattig privat grunneier selger en fisk til et større syndikat er ikke på noen annen måte annerledes enn at det settes ut 3 kilos ørret i Nordmarka, når fisken kommer fra Tunhovd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Bendik

Du er rett og slett dum i hue....

Jeg holdt på å si "act your age" men du kom meg visst i forkjøpet[ :) ]

Ellers, er du uenig i noe, så si hva du er uenig i, og ikke ødlegg for deg selv med slike ulure innlegg.[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer gjerne at jeg sliter litt med heftig kultivering a la dette - det gjelder imidlertid BÅDE karpefisk OG fettfinner. Vet at det forsåvidt er helt irrasjonelt, men for meg personlig går det et prinsippielt skille mellom å sette ut yngel og å sette ut oppforet og "fangbar fisk".

At det settes ut ferdig oppforet halvkilos og kilosfisk i Oslomarka og Romeriksåsen byr meg derfor like mye (evt. lite) imot som at det settes ut 20kg karper i Frankrike...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nordmarka brukes egg og melke fra Nordmarka-stamfisk. Tunhovdørret settes vel ikke ut lenger nå? I de aller fleste vannene i Nordmarka blir det satt ut småfisk som vokser opp i vannet. Kun enkelte nærvann får større "fangstbar" fisk utsatt (Put'n'Take liknende)......

sitat:Mulig du ikke ser det selv, men du fremstår som det motsatte av en oppegående person med disse lavmåls utalelsene dine.

Og du fremstår for meg som motsatt av en oppegående person med denne uttalelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Matthew

I Nordmarka brukes egg og melke fra Nordmarka-stamfisk. Tunhovdørret settes vel ikke ut lenger nå? I de aller fleste vannene i Nordmarka blir det satt ut småfisk som vokser opp i vannet. Kun enkelte nærvann får større "fangstbar" fisk utsatt (Put'n'Take liknende)......

sitat:Mulig du ikke ser det selv, men du fremstår som det motsatte av en oppegående person med disse lavmåls utalelsene dine.

Og du fremstår for meg som motsatt av en oppegående person med denne uttalelsen..

Senest ifjor ble det satt ut Tunhovd ørret i marka. I tilegg en rekke vann som har fått fisk over kiloen. Mange flere lokallag har søkt, men økonomien er skrall, derfor ikke flere fisk.[^] Har en rekke år i Ofa bak meg, i tilegg til andre organisasjoner, hvis du lurte på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er (skuffende nok, etter min mening) ganske vanlig å sette ut stor ørret. Følgende er f.eks. sakset fra RFAs (Romeriksåsens Fiskeadministrasjon) sine sider:

"Settefisk: Det er nå satt ut ca 5000 ørret på Romeriksåsene. 1800 2-årige (250 – 400 gram) og resten 1 årige (ca 15-20 cm). Det går også noen riktig store ørret i vannene. Noen av disse er opp mot 4 kg. Disse finner du i Gjerdrums-gjermenningen, Djupøyungen og Storøyungen. Også i 2003 ble det satt ca 15 stk. av disse store sluggene."

(min utheving)

Skjønner forsåvidt hvorfor det blir gjort, men for min del er det et klart minus å få en fisk som åpenbart ikke har vokst opp i det fri - og det gjelder også 2-årig/3-årig fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørret i 3-4 kg's klassen er ofte utrangert stamfisk som blir gitt til gode kunder av settefiskanlegg. Det er jo en magnet for fiskere også. Tunhovdørreten er jo fiskespisende, så det er vel litt selvskudd å sette den ut hvis man ikke skal tynne ut bestanden. Kanskje best egnet til større vann. Men jeg trodde også at den var ulovlig og sette ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey... Jeg var litt trøtt når jeg sa det greiene i stad. Sorry

Men for meg personlig så er det noe ganske annet å sette ut noen 100 yngel enn å sette ut en 20kg karpe!

Det blir for kunstig for meg hvis det går ann å forstå det...

Men begge deler kan jo egentlig kalles kultivering.. Jeg er enig i det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert ikke[ :) ]! Men jeg blir litt skuffet når jeg får 400g ørret som bærer preg av å ha levd hele livet i en kum. Jeg er klar over at dette strengt tatt er (fra et kultiveringssynspunkt) en dyd av nødvendighet visse steder, om en i det hele tatt skal ha ørret der, men likevel...

Det er i et slikt perspektiv jeg mener en kan vurdere om det i det hele tatt er riktig at det skal være ørret over alt - men dette har vi jo diskutert før noen ganger[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at mange er skeptiske til dette, og jeg synes også selv at det har en liten bismak. Karpefiske er "big business" i Frankrike, og det finnes enormt mange vann av denne typen. Veldig mange slike vann inneholder karper over 20kg, noen over 25kg... Har man bare fisk opp til 15kg i vannet sitt, vil man fort slite med å få folk til å komme dit. Har man bilder av, og kan dokumentere at det går virkelig stor fisk i vannet, så er det nesten ikke grenser for hva folk er villige til å betale. Pesonlig liker jeg best å fiske i større "naturlige" vann hvor man finner plasser og ordner seg selv. Men vi ble med på denne turen da dette kommer til å bli mer sosialt og det er artig å dra 10 norske karpefiskere til et vann som dette!

En annen ting er at jeg ikke forstår hvordan de har råd til å skaffe alle disse 20kgs karpene. 20x20kg karpe koster mye penger!!

Men karpe er nå karpe, det er digg uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Bendik

Okey... Sorry

Men for meg personlig så er det noe ganske annet å sette ut noen 100 yngel enn å sette ut en 20kg karpe!

Vil bare påpeke at å sette ut kanskje blir et feil begrep. Fiskene blir flyttet fra et vann til et annet, ikke værre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare presisere at jeg ikke var altfor seriøs da jeg henviste til put'n'take. Ville bare se om dere lot dere erte i samme grad som enkelte andre.

Registrerer at Thomas antyder et snev av bismak. Når man fisker rundt i Norge og i utgangspunktet har en maksvekt å nå og så kan dra utenlands og få kjøre stooor fisk så ser jeg helt klart gleden i dette, selv om det kan ha snev av bismak. På samme måte (nå likestiller jeg ikke konsekvent, altså) vil en annen fisker synes det er moro å ta turen over til f.eks Sverige å ha noen kamper med større og sterkere ørret enn man normalt treffer under sitt "daglige" fiske. Det er noen slike oppturer som gjerne gjør at man holder på og holder på år etter år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere henger seg opp i begrepet Put 'n' take og det er vel strengt tatt det det dreier seg om. Men, og det er et stort men, alt karpefiske i Norge foregår også etter Put 'n' Take prinsippet. Det finnes ikke et vann i Norge hvor karpa kjent formerer seg og lever i en "normal" tilstand.

Uansett, hvem kan med hånden på hjerte takke nei til en karpe, eller ørret, på 15 kilo bare fordi den er flyttet fra vann A til B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med put and take prinsippet i seg selv, så lenge ørretfiskere også innrømmer at de gjør det samme. Prinsippet er identisk, man har ett vann med en bestand av fisk, og denne bestanden kultiveres ut fra et sportslig synspunkt. Det tilsettes fisk, både små og store, slik at sportsfiskerene skal beholde interessen (og betale fiskekort/avgift). Det nevnes en 400-500 grams ørret og at dette er det største som settes ut. For det første er jo ikke dette riktig, men nok om det. Ta denne str som et eksempel. Den gemene sportsfisker i Norge synes at dette er en sinnsykt stor fisk, på lik linje med at karpefiskere synes at en 15 kilos fisk er sinnsykt stor. Hva er forskjellen? Setter jeg ut 10stk 10 kilos ørreter i Nøklevann, så er vel ikke dette som å fiske i en "merd" eller en oppdrettsdam? Det er mulig enkelte av kommentarene kun er gitt for å provosere, men da kan man slenge på en smiley for å understreke dette. Gjør man ikke det blir man tatt seriøst, og enkelte fremstår da som uvitende, og ikke minst artsdiskriminerende nok en gang. Kultivering er kultivering, uansett hva noen måtte mene, uansett om det er 1 kilos ørret eller 20 kilos karper.

Bendik:

No hard feelings[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å klare opp litt ang marka og utsettinger. Ang Tunhovd ørret i marka så ble den siste tunhovdørreten satt ut i 1995/1996. Dette pga nytt lovverk som sier man ikke kan flytte arter mellom vassdrag. Poenget med utsettingene den gangen var å få røyespisende fisk i marka. Han som har fortalt meg dette fikk en tunhovdørret på 4,5 kilo i marka. Den hadde bla en røye på 22cm i magen. Det finnes selvsagt masse tunhovd ørret i marka fortsatt, og den har også blandet seg med "nordmarkastammen", men utsettingene stoppet altså i 1996.

Det er riktig at det settes ut litt større fisk i nærvannene (feks øvresetertjern, steinbruvann etc), men dette er stort sett fisk på 3-6 hekto. Kan også nevne at det er tatt fisk på rundt 10 kilo ifm stamfiske i marka. Og her snakker vi om vill ørret, og ikke en som er blitt foret opp så diger, og så satt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.