Gå til innhold
Fiskersiden

Tips og artikler om karpefiske


fiskeLine
 Share

Recommended Posts

Som sagt tidligere, så er det IKKE superhemmelig hvor karpevannene er. Men på lik linje med alt sportsfiske, så får man ikke alt servert rett i fanget uten å jobbe/vise interesse for det man driver med. Spør og grav og man får vite mye. Det eneste hemmelighteskremmeriet som eksisterer er evt dammer med småfisk, naturlig nok. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av erlend

Syntes dette var å vise interesse, jeg... Og det er ikke lett å "jobbe" noe særlig om en ikke vet hvor en skal begynne.. Ta nå heller å gi henne noen gode tips, Frisch, i stedt for å være kostbar...

ooohh... Erlend... om du samme slengen sier noe negativt om grandiosa og noe positivt om Bush så har Frisch skikkelig på nakken.

[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke min intensjon, det. Grandiosa er imidlertid glimrende mat, og Bush har jeg ikke noe positivt å si om.. Men jeg savner egentlig en skikkelig tråd om karpefiske, som tar for seg metoder og eventuelle fiskeplasser, hvor man ikke må "dra" informasjonen ut av de erfarne meiterne.. Skjønner jo at de ikke uten videre vil gi fra seg alle gromplassene sine, men skal man få flere interessert i moderne meite, bør man vel ikke vise alle som interesserer seg for det en kald skulder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av erlend

Syntes dette var å vise interesse, jeg... Og det er ikke lett å "jobbe" noe særlig om en ikke vet hvor en skal begynne.. Ta nå heller å gi henne noen gode tips, Frisch, i stedt for å være kostbar...

Så hvis jeg sender en melding til en side om laksefiske, så får jeg vite de beste valdene, og stedene med en gang? [?] Fiske handler om å tilegne seg informasjon. Ønsker man å lære så gjør man som Fiskel, og svar får man. Ulsrud, Damtjern, internettsider med linker osv. Men selvsagt får man ikke vite alt? Er noen interessert så er Torsdager og butikken til Tom Ole et svært godt utgangspunkt[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke at en kald skulder er det de får heller...

Vannene er jo ikke hemmelig.. Det er jo bare f.eks. å sjekke sidene til avkroken "50 største karpe"...

Det at de vil at folk skal vise litt over gjennomsnittet av interesse før grom plassene blir avslørt syns jeg er helt greit.

Det er viktig å gå gradene for å virkelig glede seg over fangsten i andre enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg skjøt spurv med kanon... Men jeg tror dere skjønner hva jeg mente, like godt som jeg skjønner dere... Vi er egentlig ikke så uenige at vi trenger å diskutere dette i det vide og det brede :-) Men en mer grundig diskusjon i forhold til metode, skulle jeg gjerne fortsatt sett... Er ikke godt for en fersking å vite hva boilies, boltrig,hairrig, osv osv er.. Ellers er det jo ett godt tips å stille opp hos Tom Ole en kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemmelighetskremmeriet gjelder vel egentlig alle fiskeformer, det er jo bare å spørre de beste sjøørretfiskerne her på forumet hvor de tar fisken sin. Får ikke noe svar av dem heller, tror faktisk det kan være vanskeligere å få dem i tale enn karpefiskerne:) Og der er selvfølgelig ikke noe galt i at det er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se hvem som får lurt hvem på festen :-) Det kunne vel misforstås... men la gå... Skjønner godt at det er hemmelighetskremmeri... Særlig kanskje i forhold til karpa... Skulle uansett tro at å gi fra seg noen linker til artikler om karpefiske, og nevne ett par steder det kunne være aktuelt å prøve seg, ikke ville utrydde karpa sånn helt med det første.. Jeg er forsåvidt helt enig med innlegget til Rolf.B... Jeg tenkte ikke over hvilke ANDRE som evt kunne få informasjonen... og i forhold til det, er det selvfølgelig viktig å ikke dele slik informasjon med alle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk nettet, jeg antar alle har tilgjengelighet til nett. Sidene til Thomas er gode, der finner du også en link til svenskakarpklubben hvor det er flere tips. På www.fiskesnack.com et svenskt diskusjonsforum blir karpefiske og andre former for meite diskutert i det vide og brede. Ellers når det gjelder Karpevann er det vel bare å bruke fantasien og detektivegenskaper. Jeg har en anelse utifra tråder her, nettet generellt osv at det kanskje er lettere å finne vann hvor det finnes karpe enn hvor det faktisk ikke finnes karpe.

Masse internasjonale sider hvor det er masse karpeartikler ikke minst utstyrsleverandørenes. Jeg synes faktisk det er vanskeligere å finne gode artikler om sutermeite, brasmemeite osv enn det er om Karpemite. Nå må vi slutte å gjøre hverandre så mystiske og heller prøve å lære av hverandre. Les innlegget til Frisch over 100 karper på Mais og waggler, klart skal du ha de største eksemplarene blir det vel kanskje litt mer avansert men det er jo hele spenningen. Jeg hadde lyst til å ta en karpetur fikk innvilget en ukes fiskeferie av dama, la et innlegg her på siden dagen derpå lå det en PM i boksen min. Klart jeg takket ja. Så i slutten av mai neste år reiser jeg på en ukes Karpetur til Frankrike. Om det blir fisk eller ikke vet man aldri, men at jeg kommer hjem med 100 kilo tips og tricks om Karpemeite det vet jeg. Har vært hos Tom Ole noen Torsdager og de mer erfarne meiterne som har vært der har gladelig delt av sin kunnskap. Jeg må si at jeg føler at meitemiljøet er mindre preget av hemmelighetskremmeri enn mye annet, men det er vel ikke det viktige i diskusjonen. Den som spør får svar og den som leter den finner. Se hva Re,my skrev om hvordan Tom Ole hadde tegnet og forklart. Avslutningsvis tror jeg alle uansett hva slags fiske de bedriver ønsker økt interesse og popularitet for nettopp det de driver med[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tanker og meninger rundt dette [ :) ] jeg skal overhodet ikke begynne med karpefiske ennå. Jeg liker å lese om ting først og så er det jo faktisk en del av spenningen å prøve og finne vann selv. Men noen tips for å starte et sted er alltid et godt utgangspunkt og da mener jeg ikke vann men teori.

Jeg har for lengst skjønt at fiskere holder steder ofr seg selv. Og jeg synes det er litt komisk for det er da det skjønne med Norge at det er utrolig med vann og fiskemuligheter overalt. Nok til alle vil jeg tro, men nok om det. Vi har alle våre greier. Synes for øvrig at jeg har fått veldig god respons på mine spørsmål her på fiskersiden. Veldig fornøyd jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et vanskelig tema dette her... Hvordan skal fiskeLine komme i gang når hun ikke får noen informasjon? Jeg tror mye av grunnen til at vi karpefiskere er så sparsomme på opplysninger er at vi ofte får spørsmål om det vi holder på med. Det er mange som lurer og spesielt når man treffer på folk ute blir man spurt om de utroligste ting. Vi er jo klar over at denne type fiske er litt spesiell, særlig i norske folks øyne! Derfor er man gjerne negativ i utgangspunktet, helt til man skjønner at det virkelig er noen som viser interesse. Karpefiske er ikke noe man begynner med sånn uten videre, man må samle informasjon og kunnskap først. Og hva gjør man dersom det er umulig å samle informasjon og tilegne seg kunnskap? Jo, man sliter! Et forum er ypperlig til å utveksle erfaringer og kunnskap, men det er ikke her man får den "viktige" informasjonen, det er ute ved vanna, på en fest(som noen nevnte her), på messer, el lignende. Eller som Morten nevnte, hos Tom Ole på torsdager! Det er et skritt i riktig retning. Og hvis man ser på det siste innlegget til fiskeLine, så skjønner man kanskje hvorfor karpefiskere er tilbakeholdne med info, hun skal OVERHODET ikke begynne med karpefiske! Slik er det i 99% av tilfellene...

Men som sagt, til de som er interessert, ta dere en tur ut! Dere har et utgangspunkt. Alle kjenner til Damtjern, Ulsrud og Kasut. Ved disse vanna er det ofte karpefiskere i helgene, og for de som bor i nærheten vil jeg absolutt anbefale å ta en tur innom for å se hvordan ting fungerer "live". Kommer du i prat med noen og viser interesse, så kommer infoen etter hvert. Garantert! Pass bare på å ikke bade bikkja på "swimmen" hans, da kan du drite i info...

Jeg har fisket endel karpe i Sverige de siste 4-5 åra. I starten var det håpløst å finne ut av ting, hvor de forskjellige vanna lå og hva som fantes av fisk. Men når vi kom igang og begynte å fiske der borte traff vi stadig nye karpefiskere. Nå får vi info uten å spørre, de overøser oss rett og slett med info...;-) Jeg sitter nå med en liste på nærmere 200 svenske karpevann, og det bør holde en stund... Det sier litt om at det er der ute det skjer, ikke foran PC'n.

Men det er som Morten sier, de som virkelig går inn for det, de får greie på mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Thomas! Litt detektivarbeide ser jeg personlig som noe av det som er morro med karpe fiske. Snuse rundt i mijøet med ørene på stilker hører med i "gamet". Sitter på Ulsrud til helgen så det er bare å stikke opp å titte litt!! Altid fint med besøk hvis folk faktisk er interesert i det som skjer.

Ole- Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra sagt Thomas, og nå som vinteren nærmer seg og du ikke lenger treffer folk på Damtjern og Ulsrud, så ta en torsdagstur for en karpeprat (eller annen fisk).

Kommer du på Oslofesten Thomas? Tror vi trenger å bevise at karpemeitere ikke bare er nerder. Ta med det du har av Femmes, så blir det liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Kommer du på Oslofesten Thomas? Tror vi trenger å bevise at karpemeitere ikke bare er nerder. Ta med det du har av Femmes, så blir det liv.

Er sugen selvsagt, men jeg må sjekke litt opp om det passer... Det er mye som skjer, men jeg håper det går i orden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.