Gå til innhold
Fiskersiden

jerk stang


Recommended Posts

tror ikke det er mulig pr. i dag å kjøpe katte i sekken på jerk utstyr. Det som finnes i Norge er som regel meget brapå dette område.

Hvis det er gjedde du er ute etter bør den tåle en bait vekt på minimum 120gr.

selv har jeg denne å er meget fornøyd, men jeg er lite referanse til andre stenger.

BFT jerkbaitstang 6 fot stif opptil 150gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm sett på bft også og de virker meget bra. mener berkley er mer en nok kapabel til og kaste 100 gram, ikke 100 prosent sikker på eksakt max vekt,er litt glad i berkley fra andre stenger men da "vanlig" haspel..

jaja valgets kval :) og det er til gjedde ja:)

Endret av jerk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm sett på bft også og de virker meget bra. mener berkley er mer en nok kapabel til og kaste 100 gram, ikke 100 prosent sikker på eksakt max vekt,er litt glad i berkley fra andre stenger men da "vanlig" haspel..

jaja valgets kval :D og det er til gjedde ja:)

Den lightning rod stanga du her talar om er bergna på kastevekter opp til 35-40 gram. Kjøp en BFT, så kjøper du ikke katta i sekken, som med berkely stanga. Skal du derimot ha en stang til abbor, er Berkley Light. Rod stengene kanon, har selv et par av de til abbor og asp fiske.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Berkley Light. Rod, kjøpte den for to år siden,så om det er samme modell vet jeg ikke. Liker stanga godt,lett og tynn klinge med masse ryggrad. Synes stanga passer bra til vekter fra 15-50g, kaster jo greit med Buster jerk også,men det spørs jo hvor lenge stanga tåler dette. Har ellers kjøpt meg en Prologic Savagear Extreme Spin, denne stanga er 7fot og tåler minimum 150g. Har bare prøvd den i ca. 2 timer,men jeg synes stanga er meget bra. Min modell er til haspel,men klingen er nok den samme på jerk modellen. Koster rundt 900kr og gir nok mest stang for pengene,mener jeg. Trur nok du må bestille stanga av noen som fører Prologic,jeg kjøpte min hos Østfold fiske og fritid i Moss ellers kan sikkert Gero skaffe den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler vel at buster jerk taper terreng for big bandit (vekt 95 gr). Og du kommer helt sikkert til å kjøpe deg phatom, bulldog mm og da kan du ikke bruke en stang med maxvekt 50-60 gr.

Jerkfiske etter gjedde er kanskje noe av det artigste jeg har prøvd ut de siste årene og med riktig utstyr tror jeg du kommer til å bli veldig glad i dette fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler vel at buster jerk taper terreng for big bandit (vekt 95 gr). Og du kommer helt sikkert til å kjøpe deg phatom, bulldog mm og da kan du ikke bruke en stang med maxvekt 50-60 gr.

Jerkfiske etter gjedde er kanskje noe av det artigste jeg har prøvd ut de siste årene og med riktig utstyr tror jeg du kommer til å bli veldig glad i dette fiske.

hmm jeg skrev nok litt feil ang stanga, den heter berkley lightning jerkbait (ken spook, står det)

går til hundre gram, det kansje holder til å begynne med, og lære fisket..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm jeg skrev nok litt feil ang stanga, den heter berkley lightning jerkbait (ken spook, står det)

går til hundre gram, det kansje holder til å begynne med, og lære fisket..?

Nå vet jeg ikke helt prisforskjellen på disse stengene, men det kan bli dyrt hvis du kjøper en stang for å lære å så når du har lært må du kjøpe deg en ny. Og det er en del bait du ekskluderer ved kjøp av en stang som tåler opp til 100 gr og de får du ikke lært deg å bruke.

Phantom som vi har brukt mye i Steinsfjorden har en vekt på mener det er mellom 1110-120 gr (de største) og de er meget effektive.

Husk at dette nå bare er min mening, og det finnes sikkert mange flere, men det med å kjøpe noe for å lære kan fort bli en dyr affære (rima gitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm jeg skrev nok litt feil ang stanga, den heter berkley lightning jerkbait (ken spook, står det)

går til hundre gram, det kansje holder til å begynne med, og lære fisket..?

IKKE kjøp stanga, den er ikke beregna på mer enn opptil 40 gram. Vet at den stod oppført i Napp og Nytt til å klare 100+ gram, dette er HELT feil. Jeg har disse stengene selv.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flertallet av jerkbaits veier 70gr.+og Berkley stanga koster jo like mye som buster stiff og Prologic stanga. Kjøp en av de stive stengene,ellers får du vanskeligheter med å finne lette jerkbaits. Utvalget av jerkbaits er lite nok som det er i Norge, skal du ha lette baits må du kansje bestille fra Japan(koster å være kar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE kjøp stanga, den er ikke beregna på mer enn opptil 40 gram. Vet at den stod oppført i Napp og Nytt til å klare 100+ gram, dette er HELT feil. Jeg har disse stengene selv.

P

hm er du sikker på att vi snakker om samme stang? vært og testet den idag( fisk ble det også, en gjedde på 3,2 ikke største jeg har fått men veldig gøy likevel) :blink:

brukte westin jerk 75gr. tror jeg det var, og det funket uten problemer.. litt problem med å få baitet til å gå "riktig" fra side til side, skal man rykke hardt eller forsiktig? tror jeg fikk best resultat med litt harde rykk..

moro var det uannsett :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Berkely sine Musky stenger, som er stengene som er beregna på 90gr+ er 7 fot og den andre er 6 got 4 tommer tror jeg.

Og jeg har kasta 100 grammere med mine Ken Cook stenger, for å teste, og joda det kommer ut, men føles feil :)

Uansett så står det på stanga hva den kaster, oz vel og merke.

Skriv hva som står på stanga, står det bare modell betegnelse så holder det og.

Åssen man fisker westinsen vet jeg ikke, har ikke den, men det er bare å forsøke med harde og myke, og gjerne kombo, alt MÅ ikke gå fra side til side, noe av det fine med jerkfisket er at man kan få mange beten til å gjøre forskjellige ting, akurat som en fisk.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg ville også gått for BFT Buster Jerk Stiff 6 fot opptil 150 gram kastevekt.. Min førte var en Tica Bela Jerkbait fra 20-80 gram... ALTFOR sped... Du får vel BFT Stiff til ca 700,- Bra at det er flere som begynner å få interesse for dette fisket. Tar litt tid å bli god i det, men en sesong så er mye gjort.!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.