Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner Jerk


Recommended Posts

Hei!

Lurer på å teste ut litt jerk fiske og hva er vel bedre en å spørre dere erfarne her på forumet om råd :)

Har lest litt rundt og leita etter et brukbart sett.

Fant dette, http://www.avkrokenfiske.com/shop/product_...roducts_id=4274

og dette, http://www.avkrokenfiske.com/shop/product_...roducts_id=4275

Er ganske blank på dette emnet men trenger man virkelig en stang som kaster 150g? :D

Skal fiske i Nummedalslågen, der finnes det jo en del stor gjedde og abbor.

Noen innspill eller andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har ikke brukt Jerk slev, men brodern er en svoren tilhenger av det og når sant skal sies har han fått flere gjedder en meg de siste turene vi har vært sammen, minus en tur til Vansjø som han seint vil glemme :D

Han fisker den med mye og kraftige rykk og napp. Han bruker en vanlig kastestang med vekter fra 20 til 60 gram vet jeg.

håper det var til litt hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les her du så kan det være at du blir litt klokere

http://fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=16709&hl=

godt at vi blir flere, håper du tar deg tid til å legge inn fangs/turrapporter B_H alltid artig når vi ikke er så mange som bedriver dette fiske. Så vi trenger all den erfaring vi kan få.

Blir artig å følge med deg !!

Og nei ikke 150 men minimum 120 gr i hverfall hvis du skal fiske gjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga til brodern er 20 til 60 og han får gjedde som bare det på Jerk han.

Helt sikkert ikke umulig, fikk gjedde på popper i går. (Vekt på popper 9 gram.)

Men hvis du har et ønske om å bli en jerker (på gjedde)så tror jeg man skal kjøpe seg det utstyret som passer "best" til det fiske. Og jeg tror nok de fleste som har bedrevet litt jerkfiske etter gjedde hadde anbefalt en vekt opp i mot 120 gr.

Om man får større fisk på tyngere bait vet jeg ikke og kan ikke bevise det etter som jeg kunn har fisket med bait på 60 gr og oppover til rundt 120 gr (de fleste mellom 95 og 120 gr), men synes vi har hatt meget bra uttelling på det til tider, spesielt på Steinsfjorden der vi har brukt mest tid.

Så ut i fra den erfaringen som befinner seg i Norge og i Sverige (tror jeg) ville nok ha anbefalt en stang opp til 120 gr hvis det var gjedde du var på utkikk etter, skulle det være abbor så hadde de nok anbefalt et helt annet utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stang kommer jo an på hvor tunge baits man skal bruke.

Jeg synes og forøvrig at de Skandinaviske stengene er litt under klassa, det står gjerne rekomandert kastevekt på de og, og jeg føler det stemmer mer.

Kjøp det settet som du tror passer ditt fiske best, av de 2 hos Avkroken (BFT setta)

Snella er jeg spent på, da den er ny av året. Snakka med AvKroken, og han har ikke fått no tilbakemeldinger enda, og det er jo bra.

Og IKKE tenk på at tynnere line gir deg mer kastelengde, kjør minimum 0,36 på mediumtungt fiske.

Lykke til

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stang kommer jo an på hvor tunge baits man skal bruke.

Jeg synes og forøvrig at de Skandinaviske stengene er litt under klassa, det står gjerne rekomandert kastevekt på de og, og jeg føler det stemmer mer.

Kjøp det settet som du tror passer ditt fiske best, av de 2 hos Avkroken (BFT setta)

Snella er jeg spent på, da den er ny av året. Snakka med AvKroken, og han har ikke fått no tilbakemeldinger enda, og det er jo bra.

Og IKKE tenk på at tynnere line gir deg mer kastelengde, kjør minimum 0,36 på mediumtungt fiske.

Lykke til

P

men hvis du tenker på gjeddefiske Michale og du da skulle anbefale stang i forhold til kastevekt og utvalget på baits i Norge, hva ville du anbefalt av vekt klasse da ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut i fra den erfaringen som befinner seg i Norge og i Sverige (tror jeg)

Da tror du ganske feil, utvalget i Sverige er meget bra, både på det aller letteste og det tyngste. Fler og fler butikker som og tar inn stenger fra USA (å nei der nevnte jeg jaggumeg det igjen.. :blush: ) DiamondBack og FigRig er nå å få kjøpt i svenske butikker.

Jeg ville kjøpt det tyngste settet, og utvida med en Big Bandit, Pig jr susp. om du får tak i og kanskje en Top Bandit for litt ytfiske action (Edit: en salmo slider er og et fint bete).

Når du har blitt hekta, så er det bare å se ut i det store utland for litt rejala pjåkar :D

Edit2: Til Erik, BFT Stiff, det går jo bare en vei, oppover :D Men jeg må si meg undrende over at folk har 1-2-3 opptil 10 fluestenger til forskjellige situasjoner, men det 'holder' med en jerkstang...

Edit3: Den soft stanga er jo til gjedde den og, eller hva en som biter på, men beregna for litt mindre beten.

P

Endret av Pikopath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror du ganske feil, utvalget i Sverige er meget bra, både på det aller letteste og det tyngste. Fler og fler butikker som og tar inn stenger fra USA (å nei der nevnte jeg jaggumeg det igjen.. :blink: ) DiamondBack og FigRig er nå å få kjøpt i svenske butikker.

Jeg ville kjøpt det tyngste settet, og utvida med en Big Bandit, Pig jr susp. om du får tak i og kanskje en Top Bandit for litt ytfiske action (Edit: en salmo slider er og et fint bete).

Når du har blitt hekta, så er det bare å se ut i det store utland for litt rejala pjåkar :P

Edit2: Til Erik, BFT Stiff, det går jo bare en vei, oppover :blink: Men jeg må si meg undrende over at folk har 1-2-3 opptil 10 fluestenger til forskjellige situasjoner, men det 'holder' med en jerkstang...

Edit3: Den soft stanga er jo til gjedde den og, eller hva en som biter på, men beregna for litt mindre beten.

P

Ganske feil ?? :D

"Så ut i fra den erfaringen som befinner seg i Norge og i Sverige (tror jeg) ville nok ha anbefalt en stang opp til 120 gr hvis det var gjedde du var på utkikk etter, skulle det være abbor så hadde de nok anbefalt et helt annet utstyr."

At det finnes masse stenger er det jo ingen tvil om og det skriver jeg ingen ting om.

Hva mener du de ville ha anbefalt da, hvis det var gjedde man var ute etter ?? etter som jeg tar ganske feil ?

Og det er vekten på baitet som stanga tåler jeg sikter til.

Og en ting til, det er vel enklere å bruke en mindre vektklasse på stanga en det er å gå over vekten stanga er klassifistert til.

Så hvis man kunn skal ha en stang og fiske abbor og gjedde så er det vel like greit å gå opp til 120 gr, vill vel tro du forsatt fisker greit med en 30-40 gr bait. Tror du vil slite mer med en stang som kun går til 60 gr og du bruker bait opp til 120 gr ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.