Gå til innhold
Fiskersiden

VHF og rekkevidde iforhold til Watt


fiskekongen
 Share

Recommended Posts

Luer på å kjøpe meg en VHF, siden det nå ikke trengs VHFserftifikat for å kjøpe radio lenger. Vil helst ha en håndholdt en, men disse er stort sett opp til 5W sendestyrke. Hvor langt vil dette rekke ute på det åpne hav? Vet det er forskjell på dag / natt osv, men har absolutt ingen mening om lengde. Fisker ut til 25 Nautiske mil ut, og lurer om man her vil kunne rekke land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet rekker den til horisonten, altså jo høyere antenna står jo lenger rekkevidde får du. Man skal altid starte sending på laveste watt styrke, for deretter å øke til maks hvis mottaker har problemer med å høre sendingen.

Land stasjonene har høye antenner så muligheten for at du skal rekke fram er der, men ville sjekket dette før kjøp. Du rekker garantert ikke 25nm fra/til havflata.

Håndholt med høyt montert ekstern antenne kan være løsningen.

Hør med ekspertene hos forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt endel radio før, så er ikke helt blank selv om jeg ikke har VHF sertifikat. Det med ekstern antelle er vel mest for å få singnaler utenfor båten, hvis man har skrog som stopper singnalene? Kan vel kanskje gi noe lengre rekkevidde, men det er vel heller marginalt. Sendestyrken på max 5watt er jo 5watt uansett?

Det jeg lurte på er om 5watt er nok til å rekke land 25NM ute til havs? Men som du sier, så vil dette kanskje bli litt lite. Må da opp i en 20-25W som er på de stasjonære? :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takker så mye. Ble litt klokere. Hvis det kun er lengden på antenna som betyr noe, så virker det rart at man har forskjellig sendeeffekt på radioene. Også at man kan kontakter båtsentraler for mottakelse av LOS båter langt fra land, og godt utenfor synsvidde. Også bak fjell. slik som her hjemme. Da burde ikke det vært mulig å få kontakt med VHF i det hele tatt. Men i følge denne rapporten, så er det ingen vits i å kjøpe VHF i det hele tatt, siden den ikke når fastlandet i det hele tatt.

Hva blir brukt av komunikasjons radio fra de større båtene da? HF radioer? De kan man jo kalle opp rundt jorden uten mer enn en mobilantenne.

Håndholt med høyt montert ekstern antenne kan være løsningen.

Hør med ekspertene hos forhandler.

Problemet er att de bak skranken ikke visste noe om dette. Kan være dette ikke er det beste stedet å kjøpe da, men prisen er riktig, og billigere enn andre steder :rolleyes:

Sorry at jeg ikke trodde på deg med det første Thile! De radioene jeg har brukt i grønnt har jo funka relativt langt, og fikk det ikke helt til å stemme. Med andre ord er det ingen ting å sikre seg med hvis man reiser langt til havs. F.eks skal krysse skagerak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var jo genial. Takk!

Blir vikerlig overrasket hvor kort VHF singnalet går. Er jo nesten ikke noen vits å kjøpe dette som sikkerhetsanstaltning i det hele tatt. Med min høyde og håndholdt så vil singnalet mitt gå 5,5km, altså nesten 3NM. Det er da ganske mye kortere enn "line of sight", som vil gjøre det vel så sikkert med en singnalpen. Uansett så er det bedre og sikrere med mobiltelefon da, er jo lenger rekkevidde på denne. :)

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satelittelefon er nok løsnngen hvis du skal ut på ekspidisjon. Globalstar er rimeligst og har kombitelefoner med GSM men virker ikke så bra i nordlige områder. Dårlig dekning nord for 71 grader. Iridium har global dekning men er dyrere både å bruke og å anskaffe telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VHF er uten tvil det rette når du skal ut Robert. Den når ikke spesielt langt båt til båt, men du vil alltid nå landstasjonene som f.eks. Tjøme radio. Vi har ved flere anledninger vært ute på 10gradern og fulgt med på radiotrafikk/ redningsaksjoner både utenfor Langesund og på svenskekysten. Vi hører ikke båtene det gjelder, men både Tjøme, Stockholm og Lyngbyradio i Danmark er klokkeklare. Har ikke prøvd å kalle opp Tjøme, men skal gjøre en test i helga. Redningsselskapet/ redningsmanskaper er også helt klare på komunikasjon, det er VHF som gjelder, så får mobil, satellit og evt. nødpeiler komme som tillegg.

Jeg ville valgt en fastmontert 25W med DSC (det får du ikke på håndholdt), koblet til GPS gir denne nøyaktig posisjon til redningssentralen så fort du "trykker på knappen".

Er det ikke krav om VHF sertifikat lenger? Høres rart ut for det er vel et internationalt krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.