Gå til innhold
Fiskersiden

(Ny) art, men hva er det?


Recommended Posts

Om den nederste piggen langs gjellelokket peker nedover er det vanlig uer. Ellers er piggene langs gjellelokket hos vanlig uer mer butte enn de er hos lusuer. Hos lusuer peker dessuten alle piggene bakover. Mitt tips utifra bildene er vanlig uer

Er forskjellen så liten at det bare er variasjoner på piggene som skiller de to artene? Lever de sammen? Fikk 5 av disse idag, og sjekket og tok bilder av bare den ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart tippet jeg lusuer. De er svært vanlige inne i fjordene og jeg har vel fått de på fra 30-40 meter og nedover. Vanlig uer er vanligere utaskjærs. Ellers er vanlig uer oftest klarere og skarpere i fargen mens lusuer ofte har litt brunskjær i fargen, men dette er selvsagt ikke noen sikker indikasjon. http://fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=15685

Ellers hadde jo AoF nylig en nøkkel for artsbestemmelse. Gjellelokktaggene skal ellers være den sikreste indikatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den nederste piggen langs gjellelokket peker nedover er det vanlig uer. Ellers er piggene langs gjellelokket hos vanlig uer mer butte enn de er hos lusuer. Hos lusuer peker dessuten alle piggene bakover. Mitt tips utifra bildene er vanlig uer

Hvilken av de to merkede piggene er det snakk om? Om det er uer eller lusuer betyr lite, ny art uansett! :D Men vil være sikker på hva det er!

140720061512LPwhE6OWXWDNMdQXuw.JPG?91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at piggene er temmelig like Blåkjeften jeg har fått, hvilken farge hadde den i kjeften?

Regner ikke med at det er snakk om Blåkjeft, men man vet aldri hva som kan dukke opp... :lol:

Mener bestemt at den var lys, men kan ikke si at jeg sjekket. Blir garantert å gjøre det neste gang. :lol: Sansynligvis søndag når Håvard skal få guidet tur etter arten! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.