Gå til innhold
Fiskersiden

Anbefaling av Slate-vadere


Øystein Sanne
 Share

Recommended Posts

Hei.

Vurderer sterkt å kjøpe meg et sett vadere.

Prismessig ser jeg nok for meg et av disse alternativene fra www.prima-villmark.no :

- Slate Mastery Sett (bukse+ sko)

- Slate Isogaisa Sett (b+s)

- Slate Professional Midjevader (b+s)

- Slate Professional Sett (b+s)

Over 3000,- er ikke aktuellt, så disse er kandidatene.

Om noen har prøvd noen av disse, og kan komme med litt pluss & minus, hadde det vært fint.

Dyrest kan selvsagt være best, men jeg er også litt ute etter "best for pengene"-anbefalingen.

Har noen tips om andre vadere som bør vurderes, innenfor maks 3000,- for bukse+sko, så tar jeg gjerne imot tips om det. Men begrunn tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Slate Professional og er godt fornøyd med det. Behagelig å ha på seg og tåler litt juling. Men jeg har ikke så mye sammenligningsgrunnlag.

Mener også at jeg leste en test om akkurat disse vaderne hvor de fikk god omtale. Eneste minuset var at de så fort møkkete ut - og det gjør de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte i går, Isogaisa settet, med bukse, sko og jakke... og en fleece-jakke med på kjøpet.

Ved første kjøp ser det greit ut. Tenkte teste det i går med en liten fisketur i sjøen, men det var noe med været som gjorde at det ikke fristet å stå og vifte med fiskestang i luften :D

Takk til de som svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varderbuksene fra Slate er vel omtrent det eneste jeg ikke har prøvd, men har du vurdert Simms Freestone Outfit (sett med vaderbukser i 11 størrelser og støvler til de fleste skostørrelser)?

Grunnen til jeg nevner Simms er at jeg selv har brukt produktene i flere år (riktignok en annen modell) og er strålende fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Velle

Slate er ikke bra vadere, synes jeg. Har hatt to par. En i mellomsjiktet og toppmodellen. Begge rauk etter en kort stund. Pusteegenskapene er tragiske også. I tillegg har buksene altfor mange sømmer som skal gjøre dem "flotte". Jo flere sømmer, jo større er svakheten. Let etter bukser med minst mulig søm.

Slate skoene er vel det værste jeg har vært borti. Dårlig støtte, filtsålene ramler av, skoene er lette i utgangspunktet men de trekker så mye vann at de blir tunge som slalomstøvler, og ellers rakner de her og der. Har hatt to par av skoene på ett halvt år. MEN LYKKE TIL!

Kjøpte ett sett med Simms Freestone av Baardsen i haugesund (se ny nettbutikk). Disse ble kjøpt i begynnelsen av august i fjor og har blitt brukt i elva stort sett hver dag august og september. Ellers noen "få" :D døgn i sjøen, elvefiske fra mai i år og frem til i dag. Men med noe opphold pga nyinnkjøpte LTS X1 vader, og har også brukt simms under ørretfiske i ferskvann. Jeg går en god del så filtsålene på Freestone skoene er utslitt. Å få simms vadere var som en helt ny verden. Har enda ikke vært blaut på utsiden av fleecebuksa. Men Freestonebuksa har begynt å skrante nederst på leggene, dvs at de har "sprukket" litt i ytterlaget. To streker på hver fot. Ikke store, men de tar ikke inn vann. Har lagt på ett lite lag aquasure for å forhindre at det kan gå hull. Det kommer vel av at stoffet i buksen hat gniset litt mot hverandre i brettkantene, og selvfølgelig unormalt mye bruk :D

Freestone skoene har forsåvidt vært greie. Lette og stødige, noe som jeg setter pris på når man skal litt lenger enn over autovernet. Men de er laget av kunstskinn og vil følgelig sprekke etterhvert. Det har de også gjort i "leddet". Men de har gjort en god jobb, og ikke minst har også skoene veldig lite sømmer!

Som gjør dem mer holdbare.

LTS X1 vadere var jo også ett sørgelig kapitell. ;) Fikk dem i vinter og har vel brukt dem totalt 17-18 døgn før de begynte å ta inn vann i sømmene. Selvfølgelig en reklamasjons sak, og er levert inn for 1 mnd siden, men ikke mottatt noe i retur fra butikken enda. Må vel ut å purre snart slik at jeg får nye før tempen i vannet synker og kveldene blir kalde.

Vadere som Coolwater og breathex.........naaij, to sider med skriving gidder jeg ikke.

Så min konklusjon blir simms'ane e best og i tillegg ufattelig billige :D

Endret av Roar Velle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har Fenwick sine stretch vadere, og er strålende fornøyd.Opp gjennom årene har jeg prøvd en rekke merker, og opplevd mye skuffende.Har hatt både dyre og billge varianter.Fenwick vaderne er nå benyttet i et år(både saltvann og ferskvann) ca 60 ganger.Snitt i fisketid ca 6 timer pr fisketur.Det er faktisk de første vaderne jeg har hatt, hvor jeg IKKE etter kort tid har måtte ergre meg over et,eller annet; det være seg lekkasje i neoprensokkene,sømmer som har revnet, dårlige pusteegenskaper, eller komfort.Og de er heller ikke så dyre, sammenlignet med en del andre pustende vadere på markedet.Jeg kan trygt anbefale disse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.